Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPlay i bilen - Guide

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 15:38

Men det drar mindre bensin att gå från 14,4 V till 3,3 V än att gå från 14,4 V till 230 V till 3,3 V

Jag brukar spela via Blueetooth i bilen men har även möjlighet att spela via USB-sladden i mittkonsolen.

Om Bluetooth ger komprimerat sämre ljud hur är det med USB-sladden? Samma lika? Ger spelning via audiopluggen full CD-kvalitet?

Ursprungligen av zinned:

Du använder ju AirPlay. Det är ju hela poängen med detta.

Gällande internetförbindelsen så kan du fortfarande använda din telefons internetförbindelse, alltså över mobilnätet. Viktigt är då att göra korrekta inställningar vad det gäller nätverksuppgifterna som ska användas av din telefon i det trådlösa nätet som APE skapar. Se till att du sätter en statisk IP-adress och mask, sedan ska du lämna Gateway och DNS tomma.

. Och för en som inte vet, hur gör man detta?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2015-02-11 22:33
Ursprungligen av macbook2,4:

. Och för en som inte vet, hur gör man detta?

Genom Airport Utility, finns i OS X och går att ladda ner till iOS.

Ursprungligen av ooskar:

Genom Airport Utility, finns i OS X och går att ladda ner till iOS.

Det var så långt jag kom, sen visste jag inte vad jag skulle fylla i och var?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-12 08:17
Ursprungligen av ooskar:

Genom Airport Utility, finns i OS X och går att ladda ner till iOS.

Nej.

Det jag skrev var vilka inställningar som var viktiga att göra i telefonen för att fortfarande kunna nyttja mobilnätet för internetanslutning, det har inget med Airport Utility att göra.

Ursprungligen av Anders T:

Jag brukar spela via Blueetooth i bilen men har även möjlighet att spela via USB-sladden i mittkonsolen.

Om Bluetooth ger komprimerat sämre ljud hur är det med USB-sladden? Samma lika? Ger spelning via audiopluggen full CD-kvalitet?

Lightning ger både analog ut och digitalt USB-ljud, som går okomprimerat. Jag brukar köra via USB eftersom det är lite praktiskt att samtidigt få mobilen laddad när man är ute och kör. Hör dock ingen särskilt stor skillnad mellan det sämre Bluetooth-ljudet och kabel när jag är ute och kör, varken ljudmiljö eller bilstereo inbjuder direkt till den sortens lyssning.

Audioplugg = hörlursuttag? Via det får man ju ut analogt ljud, men det har passerat en hörlursförstärkare ifall man tar ut det från en iPhone. Brukar inte vara något under av ljudkvalitet.

Ursprungligen av beh:

Men det drar mindre bensin att gå från 14,4 V till 3,3 V än att gå från 14,4 V till 230 V till 3,3 V

Sant, även om jag skulle bli ytterligt imponerad om du lyckas mäta upp en skillnad i faktisk bränsleförbrukning. Jag har det där uttaget mest för MagSafe- och 10W iPad-laddare (ärligt talat används det rätt sällan).

Ursprungligen av Samuel K:

Lightning ger både analog ut och digitalt USB-ljud, som går okomprimerat. Jag brukar köra via USB eftersom det är lite praktiskt att samtidigt få mobilen laddad när man är ute och kör. Hör dock ingen särskilt stor skillnad mellan det sämre Bluetooth-ljudet och kabel när jag är ute och kör, varken ljudmiljö eller bilstereo inbjuder direkt till den sortens lyssning.

Audioplugg = hörlursuttag? Via det får man ju ut analogt ljud, men det har passerat en hörlursförstärkare ifall man tar ut det från en iPhone. Brukar inte vara något under av ljudkvalitet.

Det var ungefär så jag tänkte. Jag har inte reflekterat över att ljudet blir sämre när jag byter mellan radio/CD/BT så den brusiga miljön gör säkert sitt till. Dessutom har jag uppnått den åldern nu att jag har diskantfilter inbyggt så att säga.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-12 21:37

För den som verkligen vill göra det själv så finns det AirPlay moduler att köpa.
Dock hittade jag en komplett Airplay-mottagare för 209kr, vilket var billigare än modulen ovan. Återkommer efter leverans.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-30 10:51
Ursprungligen av reboot81:

För den som verkligen vill göra det själv så finns det AirPlay moduler att köpa.
Dock hittade jag en komplett Airplay-mottagare för 209kr, vilket var billigare än modulen ovan. Återkommer efter leverans.

Provkört lite grann - enheten kopplar upp mot befintligt wifi och streaming mha Airplay fungerar, dock med 1-2s fördröjning, har haft ett par avbrott i musiken. Minns ej varför, kanske körde vi micron samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-01 17:04

reboot81,

Baserat på ditt inlägg ovan beställde jag en likadan AirPlay-mottagare.

Mottagaren sitter nu i bilen, kopplad till bilstereons AUX-ingång!!

Hur smidigt som helst...

Ursprungligen av Torkel:

reboot81,

Baserat på ditt inlägg ovan beställde jag en likadan AirPlay-mottagare.

Mottagaren sitter nu i bilen, kopplad till bilstereons AUX-ingång!!

Hur smidigt som helst...

Hur löste du att få ström till den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-02 12:39

Just nu strömsätter jag mottagaren med USB-sladd från cigguttaget, men intentionen är att montera den helt dold i handskfacket eller bakom instrumentbrädan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-05 10:05

Nu så,

Beställt en Car Charger DC Converter Module 12V To 5V 3A 15W with Micro USB Cable:

som ska strömsätta min Wireless AirPlay WIFI DLNA play Audio Music Streaming Receiver

Men om man nu är ansluten till denna enhet med Wifi så går det väl inte att spela Spotify genom 4G.
Utan den musik man spelar måste vara lokalt lagrad på telefonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-08 01:25
Ursprungligen av Megolon:

Men om man nu är ansluten till denna enhet med Wifi så går det väl inte att spela Spotify genom 4G.
Utan den musik man spelar måste vara lokalt lagrad på telefonen?

Megalon,

Som zinned skrev tidigare i tråden så får man trixa lite med nätverksinställningarna i telefonen/paddan.

Ursprungligen av zinned:

Gällande internetförbindelsen så kan du fortfarande använda din telefons internetförbindelse, alltså över mobilnätet. Viktigt är då att göra korrekta inställningar vad det gäller nätverksuppgifterna som ska användas av din telefon i det trådlösa nätet som APE skapar. Se till att du sätter en statisk IP-adress och mask, sedan ska du lämna Gateway och DNS tomma.

Hemligheten ligger i att skapa en trådlös anslutning i telefonen, ange en fast IP-adress samt nätverksmask..., men utesluta informationen om gateway och DNS.

Detta gör att telefonen listar ut (Routingtabeller, du vet) att det inte går att nå internet via WiFi, utan istället ansluter till internet via 3G/4G.

Samtidigt...

Senast redigerat 2015-05-08 01:38
Bevaka tråden