Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iCloud Photo Library för att frigöra lagring på iPhone?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det som tar mest plats på min telefon är bilder och videor. Skulle det funka att köra på en 16GB iPhone och sedan köpa till lagring för iCloud Photo Library för att lagra bilderna istället för en 64GB telefon? Kommer iOS med automatik att rensa plats på telefonen om orginalbilderna tar för mycket plats?

Någon som har testat själv och kan dela med sig av erfarenheter vore också uppskattat.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-04-14 16:29
Ursprungligen av morberg:

Det som tar mest plats på min telefon är bilder och videor. Skulle det funka att köra på en 16GB iPhone och sedan köpa till lagring för iCloud Photo Library för att lagra bilderna istället för en 64GB telefon? Kommer iOS med automatik att rensa plats på telefonen om orginalbilderna tar för mycket plats?

Någon som har testat själv och kan dela med sig av erfarenheter vore också uppskattat.

Just detta undrar jag med.

Jag med, vet inte ens hur man tömmer iPhone/iPad på bilder längre utan att också bli av med dom i iCloud/Bilder :-/

Edit: Tur man har auto-backupper på OneDrive och Flickr ifall man glömmer sig

Senast redigerat 2015-04-14 17:45
Ursprungligen av morberg:

Det som tar mest plats på min telefon är bilder och videor. Skulle det funka att köra på en 16GB iPhone och sedan köpa till lagring för iCloud Photo Library för att lagra bilderna istället för en 64GB telefon? Kommer iOS med automatik att rensa plats på telefonen om orginalbilderna tar för mycket plats?

Någon som har testat själv och kan dela med sig av erfarenheter vore också uppskattat.

Tanken är att iOS ska rensa när utrymmet börjar ta slut.
Något jag tycker stämma för det är inte många bilder som är i fullformat i Ögonblick (Kamerarullen)
Går jag tillbaka några veckor och ska titta på bilder laddas dom ner från iCloud.

Hittade följande information i Apples FAQ:

Citat:

Can I use iCloud Photo Library to save space on my device?
iCloud Photo Library automatically keeps all your photos and videos in the original, high-resolution version. Follow these steps to choose how you store your photos and videos on your device:
In iOS, tap Settings > iCloud > Photos or Settings > Photos & Camera, then select a storage setting.
In OS X, click Photos > Preferences > iCloud, then select a storage setting.
If you turn on Optimize [device] Storage, iCloud Photo Library will automatically manage the size of your library on your device, so you can make the most of your device's storage and access more photos than ever. All of your original, full-resolution photos and videos are stored in iCloud while device-size versions are kept on your device. You can download the original photos and videos over Wi-Fi or cellular when you need them.
If you turn on Download Originals, iCloud Photo Library will keep your original, full-resolution photos and videos in iCloud and on your device. Download Originals is the default setting for iOS devices with the free 5 GB storage plan and for all Mac devices.
You need an Internet connection to access an original photo or video that’s stored only in iCloud.

Mao verkar det som om det "bara ska funka". Hade dock varit intressant att höra från någon som har praktisk erfarenhet, eller någon recensent som har testat det.

Jag ska gärna göra lite tester kring saken ikväll. Redaktionen har tyvärr inga 16 gigabytes-enheter tillgängliga, men jag har en hemma jag kan trixa med.

Undras hur det blir när man börjar få ont om utrymme och man vill installer något stort, kommer då dom "optimerad" bilderna att försvinna ur mobilen för att frigöra plats?

Ursprungligen av CekariYH:

Undras hur det blir när man börjar få ont om utrymme och man vill installer något stort, kommer då dom "optimerad" bilderna att försvinna ur mobilen för att frigöra plats?

Tveksamt att det kommer fungera så.
Är man i det läget får man radera saker manuellt.

Ursprungligen av Megolon:

Tveksamt att det kommer fungera så.
Är man i det läget får man radera saker manuellt.

Precis, och raderar man just bilder manuellt försvinner dom ju också från iCloud vilket inte är så genomtänkt till skillnad hur iPhoto hanterade det hela.

Ursprungligen av CekariYH:

Precis, och raderar man just bilder manuellt försvinner dom ju också från iCloud vilket inte är så genomtänkt till skillnad hur iPhoto hanterade det hela.

Nu menade jag inte att man raderar bilder manuellt utan andra saker som program eller annat.
Är man i det läget att man har en telefon med begränsat utrymme kanske man inte ska använda iCloud Bildbibliotek utan bara Bildström.
Det är ingen som tvingar en att använda iCloud Bildbibliotek utan det går fortfarande att bara ha bilderna lokalt på datorn.

Ursprungligen av Megolon:

Nu menade jag inte att man raderar bilder manuellt utan andra saker som program eller annat.
Är man i det läget att man har en telefon med begränsat utrymme kanske man inte ska använda iCloud Bildbibliotek utan bara Bildström.
Det är ingen som tvingar en att använda iCloud Bildbibliotek utan det går fortfarande att bara ha bilderna lokalt på datorn.

Jupp, kanske det.
Upptäckte just nu att raderade bilder ligger kvar 30 dagar på iCloud så man har ju tid att rädda dom.

Ja. iCloud-bildbibliotek kan avlasta både iOS- och OS X-enheter förutsatt att man väljer att optimera bilderna på dessa (alternativ för detta på samma plats där man aktiverar iCloud-bildbibliotek). Då kommer en mindre version sparas på enheten medan originalet lagras i iCloud vid behov, dvs. när det börjar bli ont om plats på enheten eller om bilden är gammal.

Vill man tömma sin iOS-enhet utan att använda iCloud-bildbibliotek så kan man antingen importera bilderna mha iPhoto eller nya appen Bilder, och efter import välja att radera de importerade bilderna från enheten, eller så kan man använda appen Bildinsamling som finns på alla Macar. Med den kan man markera en eller flera bilder och välja att radera dessa utan att först importera dem (fungerar dock inte med bilder lagrade i iCloud-bildbibliotek).

En bra FAQ finns förresten så klart för detta på Apples supportsidor: https://support.apple.com/en-us/HT204264

Senast redigerat 2015-04-15 13:17

Jag har hittills fört över 15000 av mina bilder till iCloud Photo Library. På datorn tar dessa upp ca 30 GB. På iPad (där jag dumpar alla bilder för att de ska laddas upp, då jag saknar Mac och webbuppladdningen på icloud.com är ett dåligt skämt) tar dom just nu upp 26 GB.

På min iPhone som laddar ner alla bilder direkt ifrån iCloud tar samma bibliotek endast upp ca 1,5 GB. Men då behöver förstås mer eller mindre alla bilder laddas ner för full kvalitet när man vill se/editera dem. Detta går dock rätt snabbt och iOS-enheten förladdar också bilder när man "flipprar" fram i ett ögonblick/album.

Ett tips för Windows-användare är alltså att skaffa en app till en iOS-enhet som kan ladda ner bilder ifrån datorn för uppladdning till iCloud Photo Library via iOS istället för att gå via webben på icloud.com. Jag har 10 Mbit upp och via webben laddade bilderna konstant upp i ca 50 kbit/s vilket gjorde att det tog TIMMAR att få upp ett hundratal bilder. När iPad får sköta uppladdningen får jag åtminstone 5 MBit/s vilket fungerar.

1
Bevaka tråden