Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8.3 (beta och skarp) | Siri-kommandon

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-13 10:24

iOS 8.3 med Siri på svenska ligger ute som beta och vi kan alla ha glädje av att dela med oss av de Siri-kommandon som vi vet fungerar (och kanske inte fungerar) så alla kan dra största möjliga nytta av funktionen.

Så, fyll på!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-13 10:24
Ursprungligen av Megolon:

Ett tips när ni dikterar ett iMessage/SMS med Siri och vill veta vad hon har tolkat det ni sagt.
När hon frågar om ni vill Skicka så säger man Granska SMS så läser hon upp det åt en.

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Någon som vet hur jag ska uttrycka mig för att få en påminnelse när jag "kommer hem"? Jag har för mig att detta går att göra på engelska men har någon listat ut vad jag säger på svenska?

Det uppenbara "påminn mig när jag kommer hem" verkar inte fungera utan blir bara text i påminnelsen. Dvs: jag får en påminnelse med texten "när jag kommer hem"

Edit: Lite googlande gjorde att jag hittade det: "Påminn mig att ringa min fru när jag kommer hem" fungerar...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 16:44

Är det bara jag som har detta problemet?
Svengelska Siri

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-03-13 16:51
Ursprungligen av Nexus:

Är det bara jag som har detta problemet?
Svengelska Siri

Inte hunnit testa så mycket sen imorse, men nej inget sånt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 16:58

Skönt att det fungerar som det ska för dig. Men riktigt skumt att jag har detta problem. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Har pratat med Apple Support om detta och de har skickat vidare detta problem till djupare domäner på Apple...

Diverse fraser. De flesta är väl ganska uppenbara:)

Fraser för att få Siri att läsa upp vad du har sagt (exempelvis när ett meddelande ska skickas):

  1. Granska

  2. Läs upp

Andra bra ord:

  1. Avbryt

  2. Ändra

Några fler

  1. Meddelande till min fru att ...

  2. Skicka ett meddelande till min fru att...

  3. Sänd ett meddelande till min fru att...

  4. Skicka E-post till min fru...

  5. Skicka mejl till min fru att...

  6. e-post till min fru att...

  7. mejl till min fru att...

Ursprungligen av Nexus:

Skönt att det fungerar som det ska för dig. Men riktigt skumt att jag har detta problem. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Har pratat med Apple Support om detta och de har skickat vidare detta problem till djupare domäner på Apple...

Prova med att återställa inställningarna. I beta 2 hade jag konstiga problem som i alla fall delvis blev fixade efter en återställning av inställningarna.

Och det är ju en beta för att de ska kunna hitta sådant här:)

Ursprungligen av Nexus:

Är det bara jag som har detta problemet?
Svengelska Siri

Haha det där var riktigt roligt
Testa det vanliga,hard resett,återställning av inställningar,återställning av telefonen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 17:55

Har inte gjort någonting utan som rent trolleri så fungerar Siri precis som det ska nu på Svenska när jag testade tjänsten för 10 minuter sedan. Är så lycklig Helt awesome faktiskt...

Ursprungligen av Nexus:

Har inte gjort någonting utan som rent trolleri så fungerar Siri precis som det ska nu på Svenska när jag testade tjänsten för 10 minuter sedan. Är så lycklig Helt awesome faktiskt...

Jag tror att det är ett virus som hoppar mellan telefonerna?
Nu fick min telefon ett tuppjuck..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-13 18:33

Pratade lite med Siri nyss, funkade perfekt, spännande!

Att skapa "smeknamn"

"Pelle Kula är min bästis" kommer få Siri att begripa "Skicka ett meddelande till min bästis" (eller vilket smeknamn du nu vill använda)

Om man dikterat ett meddelande och vill lägga till något så kan man bara säg "lägg till" när siri frågar om hon skall skicka.

Ursprungligen av jimel:

Om man dikterat ett meddelande och vill lägga till något så kan man bara säg "lägg till" när siri frågar om hon skall skicka.

Strålande! Siri blir bättre och bättre på att förstå mig men ibland så klipper den av mig mitt i min diktering. Ditt tips blir användbart.

BTW: Jag tycker mig märka att röstigenkänningen blivit bättre på att skilja mellan "jag" och "ja".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-09 13:13
Ursprungligen av zinned:

iOS 8.3 med Siri på svenska ligger ute som beta och vi kan alla ha glädje av att dela med oss av de Siri-kommandon som vi vet fungerar (och kanske inte fungerar) så alla kan dra största möjliga nytta av funktionen.

Så, fyll på!

hur gör man, pratar man in vem som är ens sambo, tjej, kompis alltså? eller adderar man det i kontaktinfon först?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-04-09 13:17
Ursprungligen av martenj:

hur gör man, pratar man in vem som är ens sambo, tjej, kompis alltså? eller adderar man det i kontaktinfon först?

Det väljer du själv. Antingen lägger du in det själv först eller så säger du bara "skicka något till min sambo" så frågar Siri vem din sambo är och kommer sen ihåg det. Det senare är att rekommendera, riktigt smidigt!

Ursprungligen av martenj:

hur gör man, pratar man in vem som är ens sambo, tjej, kompis alltså? eller adderar man det i kontaktinfon först?

Se även inlägg nr 12

"Kajsa Kavat är min fru" så har du löst det

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-04-09 14:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Diverse fraser. De flesta är väl ganska uppenbara:)

Fraser för att få Siri att läsa upp vad du har sagt (exempelvis när ett meddelande ska skickas):

  1. Granska

  2. Läs upp

Andra bra ord:

  1. Avbryt

  2. Ändra

Några fler

  1. Meddelande till min fru att ...

  2. Skicka ett meddelande till min fru att...

  3. Sänd ett meddelande till min fru att...

  4. Skicka E-post till min fru...

  5. Skicka mejl till min fru att...

  6. e-post till min fru att...

  7. mejl till min fru att...

Om Siri tror att du är färdig när du dikterar ett meddelande så kan man också säga "lägg till" istället för "ändra" så slipper man säga allting på ett enda försök.

Detta är inte riktigt rätt tråd men är det någon mer än jag som har problem med att Siri inte öppnar "hitta vänner" när jag säger "Hitta min fru", "var är min fru" utan istället öppnas min egna kontakt?

Om jag säger "skicka meddelande till min fru" så fungerar det som det ska.

Det fungerar även på engelska...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2015-04-09 16:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Detta är inte riktigt rätt tråd men är det någon mer än jag som har problem med att Siri inte öppnar "hitta vänner" när jag säger "Hitta min fru", "var är min fru" utan istället öppnas min egna kontakt?

Om jag säger "skicka meddelande till min fru" så fungerar det som det ska.

Det fungerar även på engelska...

Jag har precis samma problem, och även i skarp version av iOS 8.3

Inget som rör Hitta Mina Vänner på svenska verkar fungera. Fascinerad hur Apple lyckas missa en sån sak i betatestandet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-09 17:34

'Navigera till Borlänge' verkar funka också, Maps öppnas och man får en turn by turn-navigering.

Ursprungligen av ralfdav:

Jag har precis samma problem, och även i skarp version av iOS 8.3

Inget som rör Hitta Mina Vänner på svenska verkar fungera. Fascinerad hur Apple lyckas missa en sån sak i betatestandet.

Det är rätt många saker som inte finns på Svenska än. Jag antar att Hitta mina vänner kommer

Varför kan Siri inte räkna på svenska? Jag menar, är det något datorer kan - så är det ju att räkna. Känns inte detta som ett grundläggande kommando att komma in? Eller säger jag bara saker till henne på fel sätt?

Ursprungligen av -Edvin-:

Varför kan Siri inte räkna på svenska? Jag menar, är det något datorer kan - så är det ju att räkna. Känns inte detta som ett grundläggande kommando att komma in? Eller säger jag bara saker till henne på fel sätt?

Ja, verkligen störande! Får det inte att funka

Det kommer - ta det lugnt ?

Men problemet är nog att Wolfram Alpha inte kan svenska.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-11 20:06

"Sätt tidtagarur på xx minuter" fungerar inte, "sätt timer på xx minuter" fungerar bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-11 20:49
Ursprungligen av joakimo:

"Sätt tidtagarur på xx minuter" fungerar inte, "sätt timer på xx minuter" fungerar bättre.

"Sätt nedräkning till xx minuter" funkar alltid.

"Timer på tre minuter" fungerar också

Senast redigerat 2015-04-12 08:56
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-11 21:00
Ursprungligen av zinned:

"Sätt nedräkning till xx minuter" funkar alltid.

Tack för tipset, ska använda det.
"Ok timern är satt"

Skulle föredra att Siri fungerar konsekvent genom att det även gick att använda "tidtagarur" som deter heter i iOS menyer.

Ursprungligen av joakimo:

Tack för tipset, ska använda det.
"Ok timern är satt"

Skulle föredra att Siri fungerar konsekvent genom att det även gick att använda "tidtagarur" som deter heter i iOS menyer.

Men Siri är väl konsekvent? Tidtagarur räknar upp från noll tills du stoppar den. Timer räknar ner till noll från en starttid. Jag tror att du har blandat ihop namnen. Du vill åt timern (som heter timer) och inte tidtagaruret som har en helt annan funktion.

Bevaka tråden