Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone 6 fran england, ingen tackning

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

kopte en iphone 6 fran england men far bara 4gtackning men gar ej att ringa,smsa... fatt tackning nagon gang men forsvinner efter nagon minut. har det med baseband, firmware att gora och isafall gar det att andra so jag kan anvanda min telefon?

har modemfirmware 1.04.00

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-03 21:22

Alla UK operatörer har GSM utan 3, vilken kör du med?
Vad har du för enhet? A1549 (GSM), A1549 (CDMA)?

vart ser jag det da?

iphone 6, telia

Ursprungligen av lingoo:

vart ser jag det da?

iphone 6, telia

Inställningar - Allmänt - Om

star inte dar, eller ar det modell MG542/A ? Men ser inte i telefonen vad den har...

enligt wiki har telia
GSM-900/1800 (GPRS, EDGE)
2100 MHz UMTS, HSDPA
800/1800/2600 MHz LTE

edit

har sandning efter jag startar om mobilen, men efter ett telefonsamtal sa forsvinner sandningen :s

star pa baksidan av telefonen a1549 men inte gsm eller cdma

Senast redigerat 2015-04-04 08:46

Som du skrev, det står på baksidan:

https://support.apple.com/en-us/HT201296

Den finns i en CDMA och GSM version och CDMA versionen är den "bättre" eftersom den är "bredare". När det gäller GSM så är de lika. Skillnaden ligger i att CDMA versionen också klarar CDMA EV-DO som vi inte behöver bry oss om. Den modell som säljs i Sverige är CDMA versionen (trots att det låter konstigt?)

2. A1549 (CDMA): This is considered as the world phone version. It supports all the same spectrum frequencies as the A1549 (GSM) and also includes CDMA EV-DO Rev. A and Rev. B (with 800, 1700/2100, 1900 and 2100 MHz bands). Besides, it works on UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1700/2100, 1900, 2100 MHz), GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz) and 4G LTE bands include bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 13, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 28, 29. The model is compatible with Verizon and Cricket in the US. However, if you buy an unlocked Verizon phone, you will be able to use it on any other GSM networks like T-Mobile and AT&T as well. Here are some part numbers of this model:

så bägge modellerna klarar GSM 900/1800 som används här i Sverige

Senast redigerat 2015-04-04 08:58

ok tack for svar blacksmp, ar det nagon som vet vad det kan vara for knas med tackningen? 4G fungerar utom nagra problem alls, har provat aterstalla hela telefonen, provat natverksaterstallning, pratat med telia och varit i deras butik..

startar jag om telefonen sa har jag tackning, men efter ett tag forsvinner den eller efter ett telefonsamtal sa forsvinner den direkt.

telia support/butik har ingen aning.

Ursprungligen av lingoo:

ok tack for svar blacksmp, ar det nagon som vet vad det kan vara for knas med tackningen? 4G fungerar utom nagra problem alls, har provat aterstalla hela telefonen, provat natverksaterstallning, pratat med telia och varit i deras butik..

startar jag om telefonen sa har jag tackning, men efter ett tag forsvinner den eller efter ett telefonsamtal sa forsvinner den direkt.

telia support/butik har ingen aning.

Dessvärre så låter som att du skulle kunna ha ett hårdvaruproblem... Kan du låna ett SIM av någon kompis på ett annat nätverk för att se hur det fungerar där?

fick 2 nya sim av butiken, men damen har telenor sa jag kan prova det omg.

blacksmp, hardvaru problem, hur loser jag det nar garantin bara galler i england? vad kan det kosta om man lamnar in den har i sverige tro?

Apple garanti gäller väl världen över?

Mvh

tror det bara galler i det landet telefon ar kopt

Nu vet jag inte orsaken till att du köpt den i England. Enklast är att kontakta säljaren för reklamation.

http://store.apple.com/Catalog/Images/worldwi...

Står kanske något. Ring Apple och hör?

ok far ringa saljaren, ev skicka tillbaka telefonen.

allihopa,

det verkar fungera med telenor, vilket verkar sjukt konstigt eftersom jag far tackning ibland med telia...

gar det att lasa upp telefonen mot alla operatorer eller lar jag betala av telia och byta till telenor? :/

TELIA
GSM-900/1800 (GPRS, EDGE)
2100 MHz UMTS, HSDPA
800/1800/2600 MHz LTE

TELENOR
GSM-900/1800, GPRS
2100 MHz UMTS, HSDPA
900/2600 MHz LTE

ar det MHz som gor skillnaden?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-04 17:53
Ursprungligen av lingoo:

allihopa,

det verkar fungera med telenor, vilket verkar sjukt konstigt eftersom jag far tackning ibland med telia...

gar det att lasa upp telefonen mot alla operatorer eller lar jag betala av telia och byta till telenor? :/

Ok, inga problem att behålla täckning med Telenor?
En mobil är låst till en specifik operatör. Kan du ringa med två olika operatörer (Telia/Telenor) så är den inte låst.
Och du kör senaste iOS? Köpte du den beg eller ny?

PS. En Brittisk telefon har alla världens tangentbord installerade, även svenskt. Settings -> General -> Keyboard -> Keyboards -> Add New Keyboard…

sitter pa en dator, med engelska, ej orkat andra hehe.. nej telenor behaller tackningen men inte telia, vad ar da problemet tro?

den ar val latt begagnad, kopte den av en polare..

Det är bara några klick för att få svenska tecken.
Orkar snart inte svara på dina svårförstådda texter hehe.

Så, googlade, nu har jag ÅÄÖ!

Hummel, BlackSMP, reboot81

Har kört med Telenor nu sen igår, det fungerar perfekt men Telia får ingen täckning öht, hur kan det komma sig tror ni? Köpt i England så kan väl inte vara operatörslåst till Telenor precis... Skumt!

Då verkar i alla fall hårdvaran vara ok.

Jag skulle först prova med att få byta SIM-kort på Telia för att se om det hjälper. Jag har ingen aning om det kan hjälpa men det kan i alla fall inte skada.

Utöver det så har jag inga idéer alls...

Det har jag redan provat, hade ett sen tidigare och fick två nya i butiken men det fungerade inte, konstigaste jag har varit med om... Teliakortet fungerar även i andra telefoer utan problem. Sjukt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 10:37

Återställt? Kan ju ha blivit fel på Telias profil. Står i #8 att du har gjort det, även genom att välja som ny telefon?

Ja, gjort nätverkåterställning x antal gånger och återställt hela telefonen två gånger.. Men nu har det fungerat i princip hela dagen med endast ett avbrott, men får bara två-tre "pluppar" sändning, skulle vara skönt att få problemet löst men Telia är inte direkt hjälpsamma, synd att jag har bidningstid kvar..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 16:30

Återställt UTAN att läsa tillbaka backupen....?

Givetvis kenjon.. Får se, kör några dagar annars är det väl bara att slänga skiten.. :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 21:00

Eller sälja den till någon som kör Telenor.

1
Bevaka tråden