Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacId - lås upp din Mac med touchid från telefonen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av BlackSmp:

Häftigt!
Efter lite testande funkar den bättre än en del andra jag provat. Testad på MPL13.

Edit: Även testat på min MBPR och funkar också kalas, ska även test den på jobbet där man ständigt lämnar kontoret under kortare stunder då lägenheten är lite liten för att testa fullt ut.

Edit 2: Så nu har jag kört en halv dag på jobbet och det funkar utmärkt, spec. när man återkommer till kontoret och mobilen plingar till så man med en svepning och ett tum-avtryck låser upp MBPR:n, och att den låser sig när man avlägsnar sig.
Iofs kan man ju ifrågasätta om det är enklare att plocka upp mobilen ur fickan, svepa, hålla tummen på knappen och lägga tillbaka den i fickan verkligen är enklare/mer tidsbesparande än att knappa in sitt lösen.

Senast redigerat 2015-03-17 12:42

Stötte på ett lite roligt "problem" igår efter jobbet. Lämna mobilen i byxfickan i hallen och datorn logga ut mig med jämna mellanrum och det tog ett tag innan jag kom på att MacID inte var inom räckhåll mellan IPhonen och Mac då jag kör med low-inställningen då det passar bäst på jobbet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-01 15:00
Ursprungligen av CekariYH:

Häftigt!
Efter lite testande funkar den bättre än en del andra jag provat. Testad på MPL13.

Edit: Även testat på min MBPR och funkar också kalas, ska även test den på jobbet där man ständigt lämnar kontoret under kortare stunder då lägenheten är lite liten för att testa fullt ut.

Edit 2: Så nu har jag kört en halv dag på jobbet och det funkar utmärkt, spec. när man återkommer till kontoret och mobilen plingar till så man med en svepning och ett tum-avtryck låser upp MBPR:n, och att den låser sig när man avlägsnar sig.
Iofs kan man ju ifrågasätta om det är enklare att plocka upp mobilen ur fickan, svepa, hålla tummen på knappen och lägga tillbaka den i fickan verkligen är enklare/mer tidsbesparande än att knappa in sitt lösen.

Har själv en mycket bättre lösning.

Har en iBeacon som känner av när jag är i närheten av jobbdatorn som då exekverar ett Applescript, som i sin tur avbryter screensavern och sedan matar in lösenordet åt mig. Allt automatiskt, eliminerar då också svep och touch-id på telefonen

Ursprungligen av zinned:

Har själv en mycket bättre lösning.

Har en iBeacon som känner av när jag är i närheten av jobbdatorn som då exekverar ett Applescript, som i sin tur avbryter screensavern och sedan matar in lösenordet åt mig. Allt automatiskt, eliminerar då också svep och touch-id på telefonen

Låter också som en kul grej, men har en dum fråga då jag inte riktigt fattar hur iBeacon kommer till datorn (startar ett script på den)? Trodde det bara var för iOS typ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-01 22:21
Ursprungligen av CekariYH:

Låter också som en kul grej, men har en dum fråga då jag inte riktigt fattar hur iBeacon kommer till datorn (startar ett script på den)? Trodde det bara var för iOS typ.

Det finns mjukvara som hanterar det. I mitt fall Geohopper...än så länge.

Ursprungligen av zinned:

Det finns mjukvara som hanterar det. I mitt fall Geohopper...än så länge.

Ahaa!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-02 10:23
Ursprungligen av CekariYH:

Ahaa!

Här har du mjukvaran : http://twocanoes.com/products/mac/geohopper
Här har du hårdvaran : http://twocanoes.com/products/hardware/geohop...

Jag har köpt två sådana, dock skeppar de inte utanför USA så du får använda tjänster som Borderlinx eller liknande för att få dem till sverige.

Nu har jag varit på tok för mycket OT i denna tråden, ber om ursäkt. Delta gärna i vidare diskussion om iBeacons men då gör vi det i tråden om iBeacons.

Tackar, suger att det inte finns att beställa i EUe eller att dom inte kan levera utanför USA, 2000-talet någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-02 11:01

Vi kanske är fler som kan gå ihop och beställa, sparar frakt i alla fall. Fast kanske större risk med tullpåslag...

Ursprungligen av kenjon:

Vi kanske är fler som kan gå ihop och beställa, sparar frakt i alla fall. Fast kanske större risk med tullpåslag...

Jag hakar gärna på då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-02 12:56
Ursprungligen av kenjon:

Vi kanske är fler som kan gå ihop och beställa, sparar frakt i alla fall. Fast kanske större risk med tullpåslag...

Jag kan också tänka mig att haka på och köpa fler

Säg till bara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-02 14:26

Eftersom @zinned har beställt därifrån och alltså även har ett konto hos firman som skickar dem vidare, kanske det är lättast att du/han tar hand om det? Jag kan betala dej i förskott för två stycken Series 200.

Ursprungligen av kenjon:

Eftersom @zinned har beställt därifrån och alltså även har ett konto hos firman som skickar dem vidare, kanske det är lättast att du/han tar hand om det? Jag kan betala dej i förskott för två stycken Series 200.

Låter som en plan. Kan också betala för 2 st Ser. 200. i förskott.

1
Bevaka tråden