Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel passande till snart sju-årig tjej?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag försöker få dottern (snart fyllda sju) att logga ut från Netflix/ViaPlay och börja "spela" lite istället. Är det någon som har bra rekommendationer på barnspel passande en tjej som gillar rosa, prinsessor, Elsa, ponnys etc?

Det får gärna vara kombinerat med spel som man lär sig saker på. Hon är ganska duktig på att läsa och skriva redan så gärna något som bygger på det också.

Minecraft.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-03-30 14:23

Star Stable.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-30 14:31

Kolla på pappasappar.se

+1 på Star Stable, men det är ju inte helt billigt att bli star rider. Dock bara engångskostnad. Tror de flesta tröttnar fort på gratisvarianten.

Till Windows dräller det av lite äldre, populära spel. Många gånger kan det dock vara si och så att köra på en nyare dator med 64-bitars system. Vet inte heller om det är mödan värt att försöka köra dem i Parallels/boot camp, men försöka duger. De kan ofta hittas för en spottstyver hos Myrorna och andra loppisar.

Dottern (och för all del sonen) har i den åldern gillat bl a:

  • Pettson & Findus (snickarboden m.fl.)

  • Björne

  • Här kommer Pippi Långstrump

  • Myror i brallan

  • Nicke & Nilla

  • Hitta Nemo

  • Mumin - trollkarlens rubin

  • Josefin på semester

  • My Little Pony (urgammalt Win 95-spel där man får akta sig för att försöka klicka på filmfilerna som får datorn att krascha)

  • Littlest Pet Shop

Många av dessa funkar även på mac - om du kör OS9!

Pojken gillar/gillade dessutom Lego Loco, Lego Island 2, Bilar m.fl.

Sims är förstås också populärt. Går att köpa överkomligt beg - i synnerhet expansionspaketen. De flesta funkar även på mac (Sims 3 iaf), men inte samtliga. Sims 2 räcker också ett tag och är ju billigare beg.

Sist men inte minst - Minecraft som nämnts ovan. Barnen med kusiner 4-14 år spelar det ofta och gärna! Minecraft har fördelen att man kan spela det med kompisar/syskon i nätverk hemma.

Ursprungligen av johan_tanying:

.........Sist men inte minst - Minecraft som nämnts ovan. Barnen med kusiner 4-14 år spelar det ofta och gärna! Minecraft har fördelen att man kan spela det med kompisar/syskon i nätverk hemma.

Är det appen Minecraft pocket edition du menar? Det rekommenderas för barn som är 9+. Kan den ändå passa för barn som är 6 år?
Har du även tips på programmerings-appar för barn som är 6 år?

Ursprungligen av calinou:

Är det appen Minecraft pocket edition du menar? Det rekommenderas för barn som är 9+. Kan den ändå passa för barn som är 6 år?
Har du även tips på programmerings-appar för barn som är 6 år?

Minecraft funkar alldeles utmärkt för en 6 åring. Pocket Edition är appen som finns för bl.a. iOS och funkar bra om det är en iPad som det ska användas på. Med "vanliga" Minecraft som man använder på en dator har man betydligt mer möjligheter att modda spelet.

För att lära sig programmering rekommenderar jag Scratch, https://scratch.mit.edu/. Funkar för alla åldrar och det finns en uppsjö med filmer på youtube om hur man kommer igång. Scratch körs i en webläsare men fungerar dock inte från en iPad utan en vanlig dator behövs.

  • Medlem
  • 2016-01-25 13:42

Enkla spel på iPaden/iPhonen som Candy Crush.

Grand Theft Auto, Call of Duty eller Fallout 4. Bra att komma igång tidigt.

Nä men vet inte, jag fastnade för Sving, ett indiegame som är sjukt beroendeframkallande.
Perfekt om du vill jobba några timmar utan att bli störd. https://itunes.apple.com/us/app/swing/id10640...

Ursprungligen av WiFi:

Enkla spel på iPaden/iPhonen som Candy Crush.

Är Candy Crush ett enkelt spel? Jävlar vad dålig jag måste vara . Gav upp runt bana 240.

  • Medlem
  • 2016-01-25 17:33
Ursprungligen av jurassic579:

Är Candy Crush ett enkelt spel? Jävlar vad dålig jag måste vara . Gav upp runt bana 240.

Inte dålig alls! 240 är ju bra!

Ursprungligen av emil_stahl:

Grand Theft Auto, Call of Duty eller Fallout 4. Bra att komma igång tidigt.

Nä men vet inte, jag fastnade för Sving, ett indiegame som är sjukt beroendeframkallande.
Perfekt om du vill jobba några timmar utan att bli störd. https://itunes.apple.com/us/app/swing/id10640...

Varför bra att komma igång tidigt med sådana spel? Du skämtar?

Ursprungligen av primu[s]®:

Hej!

Jag försöker få dottern (snart fyllda sju) att logga ut från Netflix/ViaPlay och börja "spela" lite istället. Är det någon som har bra rekommendationer på barnspel passande en tjej som gillar rosa, prinsessor, Elsa, ponnys etc?

Det får gärna vara kombinerat med spel som man lär sig saker på. Hon är ganska duktig på att läsa och skriva redan så gärna något som bygger på det också.

Minecraft är bra om du nu tvunget vill att ditt barn skall spela. Har fullt upp med att hålla mina borta från dator pga allt spelande

Minecraft innehåller allt som är bra med ett spel om nu man skall vara positiv till spel. Dessutom lär sig barnen engelska och en massa annat bra och i vissa fall dåligt.

Prinsessor och ponnyhästar ?

Ursprungligen av calinou:

Varför bra att komma igång tidigt med sådana spel? Du skämtar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Ursprungligen av MalcomX:

Minecraft innehåller allt som är bra med ett spel om nu man skall vara positiv till spel. Dessutom lär sig barnen engelska och en massa annat bra och i vissa fall dåligt.

Precis... Sonen (snart tio) pratar engelska med sina nätverksspelande (svenska) kompisar, klipp-o-klistrar/skriver kilometervis med kod för olika hacks, ser (och förstår) ohemult många youtube-klipp med bl a instruktioner och tips om minecraft och annat, samt har börjat helt på egen hand sätta sig in i Adobe Flash för att lära sig animering.

Och så tror Fridolin et al att grundskolan behöver lägga till programmering som ett obligatoriskt ämne? Compis, någon?

Ursprungligen av calinou:

Varför bra att komma igång tidigt med sådana spel? Du skämtar?

ja jag skämtar. Är inget fan av spel överhuvudtaget.
Ge ungen en mattebok istället.

1
Bevaka tråden