Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder, back up, iCloud mm. Hur gör ni?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte riktigt förstått mig på det här med iCloud.
Kort och konkret. Hur hanterar jag smidigast mina bilder som tas med Iphone vad gäller lagring? Jag har IPhoto/MacBook pro. För att inte de ska förloras bara för att minnet blir fullt. Vilka rutiner för back up och sparande av bilder har ni?

Mkt tacksam för tips och förklaring över hur iCloud funkar.

/Elin

icloud

Hej och tack för svar igen! Om jag raderad bilder i telefonen finns de då sparade ICloud eller är det bara en spegling av telefonen just nu?
/Elin

Ursprungligen av elemmas_elin:

Hej och tack för svar igen! Om jag raderad bilder i telefonen finns de då sparade ICloud eller är det bara en spegling av telefonen just nu?
/Elin

"When photos are taken on Apple devices, they're stored in the Camera Roll
If Photo Stream is enabled, these images are also stored on iCloud
Camera Roll photos are only uploaded to the cloud if the option is enabled as part of the phone or tablet’s backup options
Removing a photo from Camera Roll does not remove it from the backup - the photos need to be deleted from the device, and the backup overwritten
But, deleting it from Photo Stream automatically deletes it from iCloud"

Osäker om det är så på den senaste versionen av osx (ovan skrevs, sept 2014). Testa

  • Medlem
  • 2015-03-08 14:25
Ursprungligen av elemmas_elin:

Jag har inte riktigt förstått mig på det här med iCloud.
Kort och konkret. Hur hanterar jag smidigast mina bilder som tas med Iphone vad gäller lagring? Jag har IPhoto/MacBook pro. För att inte de ska förloras bara för att minnet blir fullt. Vilka rutiner för back up och sparande av bilder har ni?

Mkt tacksam för tips och förklaring över hur iCloud funkar.

/Elin

Hej

Jag är ingen mästare på icloud men är lite paranoid när det gäller backup

Antingen synkar man mellan enheter och då backupar de olika apparater varandra. Eller så kör man med central lagringsutrymme där alla original finns. Jag gillar central lagringsutrymme då det inte fyller minnet på samma sätt som enbart synkronisering. Central lagring kan vara molnet, en PC eller server /Nas. Det viktiga är att har man en PC eller Nas i hemmet så är det klokt att även ta backup på den

Hej,

Om du uppgraderar till public betan av Yosemite, får du tillgång till nya Photos. Jag kör det som backup för mina bilder nu. Funkar skitbra, men är dock i BETA.

Mvh

I alla år jag haft iphone så har jag alltid importerat kamerarulle in i iphoto för att sedan radera i telefonen. Datorn i sin tur gör backup med time machine till två enheter och även manuell backup görs för att sparas offline på annat ställe.

Eftersom man bara sedan när iCloud kom med 5GB gratis fyller kamerarulle det snabbt så spara bilderna där var bara att glömma.

Nu när Photos kommer i skarp version i samband med kommande Yosemite-uppdateringen blir det så att jag kommer betala för utrymmet hos Apple för att ha en extra kopia i molnet utöver den vanliga backup som görs.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-09 10:02
Ursprungligen av _empty:

Hej,

Om du uppgraderar till public betan av Yosemite, får du tillgång till nya Photos. Jag kör det som backup för mina bilder nu. Funkar skitbra, men är dock i BETA.

Mvh

Precis alla varningsklockor bör ringa här.

Ursprungligen av Borttaget:

I alla år jag haft iphone så har jag alltid importerat kamerarulle in i iphoto för att sedan radera i telefonen. Datorn i sin tur gör backup med time machine till två enheter och även manuell backup görs för att sparas offline på annat ställe.

Här däremot, här talar vi om backup.

Jag har ungefär samma upplägg, minus offsite-backupen men med tillägget att jag också backar mot köpt molnplats.

Senast redigerat 2018-07-23 13:09
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-03-17 08:57

Hej! Istället för att skapa en ny tråd så kapar jag denna då jag undrar lite samma sak, funderade ett tag om jag skulle gå till min lokala Apple-langare och be om hjälp (men det verkar ju lite n00bigt <--PC-slang).

Har alltid köpt minsta iPad:en, minsta iPhonen och minsta hårddisken till datorn. Eftersom jag minsann inte behöver lagra alla bilder på mina enheter...

Har inte haft någon större plan för detta, Dropbox laddar upp alla mina bilder jag tar med telefonen - samtidigt som jag synkar telefonen med iPhoto till datorn och därefter raderar jag dom på telefonen.

Dokument ligger i en salig röra under en dokumentmapp på datorn - nu börjar hårddiskutrymmet tryta och bäst vore ju om jag kom åt allting oavsett var jag är - och framförallt - en hårddiskkrasch på min MBA vore i dagsläget RÄTT SÅ FÖRÖDANDE!

Har alltså idag Dropbox Pro 1TB men även iCloud 20GB. Jag vill ha EN av dessa och kan såklart öka utrymmet om så behövs, men jag vill ha ETT MOLN. (Det är ju lätt fixat).

Sen vill jag att allt jag gör alldeles automatiskt vad gäller bilder+dokument ska hamna i molnet och inte på den enskilda enheten - för att spara plats på mina enheter (16, 16 respektive 128gb).

Är iCloud Drive svaret på mina gåtor? Hur och var fasen ska jag ställa in alla enheter för att dom inte ska bli överfyllda - utan att bilder ska försvinna från molnet o.s.v.?

iCloud har jag alltid tolkat som att visst - den har allt jag har i telefonen - men tar jag bort från telefonen så försvinner även moln-kopian. (Känns lite meningslöst för min del, lite som att ha hela spotifys bibliotek tillgängligt i offlineläge)?

Förstår någon hur jag menar och hur jag vill ha det? hur ska jag göra?

Och hur migrerar jag från datorns hårddisk till molnet - främst vad gäller gamla bilder+dokument (är ju både en MEGA-kamerarulle i iPhoto, men även många år gamla digitalbilder i snyggt sorterade mappar...).

Snart så kommer Bilder till OS X och då har du möjligheten att lägga alla bilder/videos i iCloud.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-03-17 09:04
Ursprungligen av Megolon:

Snart så kommer Bilder till OS X och då har du möjligheten att lägga alla bilder/videos i iCloud.

Ska ju finnas en BETA på denna - men jag förstår inte hur man får igång denna? Hittade nån supportsida om saken på apple.se men de knappar jag skulle få fram i iPhoto fick jag typ inte alls fram?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-17 10:10
Ursprungligen av psike:


Dokument ligger i en salig röra under en dokumentmapp på datorn - nu börjar hårddiskutrymmet tryta och bäst vore ju om jag kom åt allting oavsett var jag är - och framförallt - en hårddiskkrasch på min MBA vore i dagsläget RÄTT SÅ FÖRÖDANDE!

Ordna med backup då. Gå till NetOnNet, köp USB-disk (1TB 900kr) eller om du vill köra trådlöst en 2TB NAS för 1500kr). Kör TimeMachine eller valfri backupprogram. Vill du skydda dig mot mardrömmen (blixtnedslag/stöld/brand/skilsmässa) så kör du med en backuptjänst i molnet. Dropbox är inte backup vad jag förstått, utan en synktjänst. Här håller en del inte med mig och det kan jag leva med.

Ursprungligen av psike:

Har alltså idag Dropbox Pro 1TB men även iCloud 20GB. Jag vill ha EN av dessa och kan såklart öka utrymmet om så behövs, men jag vill ha ETT MOLN. (Det är ju lätt fixat).

iCloud kommer du inte undan, om du vill leva ett bekymmersfritt Appleliv. Tyvärr är Apple rätt dyra på molnlagring. 200GB kostar 420kr/år.


Ursprungligen av psike:

iCloud har jag alltid tolkat som att visst - den har allt jag har i telefonen - men tar jag bort från telefonen så försvinner även moln-kopian. (Känns lite meningslöst för min del, lite som att ha hela spotifys bibliotek tillgängligt i offlineläge)?

Skapar du ett dokument på iCloud.com, och sedan tar bort det från mobilen så försvinner även dokumentet från iCloud.
Vad gäller bilder så kommer nya bilder-appen att automagiskt ladda ner de bilder du vill ha med dig, blir det fullt i telefonen så rensar den bort lite MEN alla bilder finns kvar i iCloud. Dock bör du även i detta fall ha en backuplösning

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-17 10:12
Ursprungligen av psike:

Ska ju finnas en BETA på denna - men jag förstår inte hur man får igång denna? Hittade nån supportsida om saken på apple.se men de knappar jag skulle få fram i iPhoto fick jag typ inte alls fram?

Beta betyder att det inte är en färdig produkt, utan en testversion med kända buggar och problem. Inga garantier.
Är du säker att du inte ska vänta några veckor på den färdiga Bilder-appen?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-03-17 10:17

Testar med dom 100-talet jobb-bilder jag har på min telefon just nu i alla fall. Ingen fara på taket om dom försvinner

Men de mappar jag har med en salig ostruktur både vad gäller dokument och gamla bilder i Finder - skulle jag kunna dra dessa till iCloud Drive (givet att utrymme finns) och därmed har jag sparat allt i molnet och frigjort en helsikes massa utrymme på MBA:n?

iPhoto-albumet - kan jag rätt och slätt flytta det till iCloud Drive, snarare än BETA-versionen av Bilder@iCloud?

Tack för bra svar! Har ju en AirportExtreme(?) hemma med USB, så att stoppa en hårddisk i denna vore ju kanske ett bra alternativ? en så kallad "NAS". Kan jag komma åt den, inte bara hemifrån utan varhelst jag vill i från (givet man ställer in den rätt då såklart)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-17 11:03

Du får hålla reda på vad som är synkning och lagring (även backup). iCloud kan göra både och, så att bara säga iCloud är inte helt enkelt.
Kopplar du in en hårddisk kan du använda den för backup med t ex TimeMachine. Du bör då inte använda den för annan lagring.
Du kan komma åt den disken utifrån, men på vilket sätt vill du använda den då? För att kunna öppna/kopiera filer, titta på bilder, spela musik? Olika program hämtar data från disken på olika sätt. Back-to-my-Mac brukar vara ett relativt enkelt sätt.
Men säkra din backup först, och ta de andra frågorna när det är klart.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2015-03-17 11:09
Ursprungligen av kenjon:

Du får hålla reda på vad som är synkning och lagring (även backup). iCloud kan göra både och, så att bara säga iCloud är inte helt enkelt.
Kopplar du in en hårddisk kan du använda den för backup med t ex TimeMachine. Du bör då inte använda den för annan lagring.
Du kan komma åt den disken utifrån, men på vilket sätt vill du använda den då? För att kunna öppna/kopiera filer, titta på bilder, spela musik? Olika program hämtar data från disken på olika sätt. Back-to-my-Mac brukar vara ett relativt enkelt sätt.
Men säkra din backup först, och ta de andra frågorna när det är klart.

Kan man inte vända på det - jag vill i största möjliga mån jobba "mot molnet" och ha så lite lokala filer som möjligt.

När det är klart - kan jag fundera över om jag litar på iCloud, eller vill ha en fysisk backup.

Tänker jag rätt?

Testade flytta en mapp till iCloud Drive nu (en mindre mapp av inget värde) - noterar att det inte verkar frigöra något utrymme på min hårddisk. Kommer min dator spegla iCloud Drive i sin helhet snarare än att jobba med filerna jag väljer att öppna lokalt endast?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-17 11:51

iCloud är som sagt både backup (för iOS enheter), lagring (tex nya Bilder-appens bilder) och synkroniseringstjänst (resten).

Hur mycket filer (hur stora) vill du komma åt från valfri plats? Hur ofta?

Själv har jag alla dokument och viktiga filer i dropbox, och skulle det mot förmodan hända att jag behöver en fil som inte ligger i dropbox, tex bilderna från julen 2009, ja då är det bara att logga in på crashplan.com (min backuptjänst) och ladda ner dem.
Lite bökigare än dropbox, men det sker så sällan.

iCloud drive fungerar inte på det sättet att du lägger till filer i mappen och dom laddas upp och sen kan ta bort dom från datorn. Gör du det försvinner dom från molnet också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-17 13:23

iCloud Drive är en synktjänst, inte bara för att lagra filer.

Från Mobilen:
- Synkar både till Dropbox & OneDrive (görs automatiskt)
- Läggs även in i Lightroom

Samtliga bilder kopieras även över till extern disk via Time Machine lite då o då.

Bilder från kameran läggs enbart in på Lightroom som i sin tur följer med backupen jag gör via Time Machine.
(Men kommer nog läggas ut på molnet snart oxå)

1
Bevaka tråden