Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photos for OS X

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-06 19:10

Nu finns lite mer info om Photos for OS X som kommer under våren och Internet fylls som vanligt av sura kommentarer från folk som inte ens läst de reviews som finns och än mindre använt produkten i fråga.

http://www.apple.com/osx/photos-preview/
http://www.wired.com/2015/02/photos-for-mac/
http://www.macworld.com/article/2880099/first...
http://www.theverge.com/2015/2/5/7979925/appl...
https://www.yahoo.com/tech/everything-worth-k...

Själv tycker jag det skall bli intressant att se vad det kan erbjuda, och om jag kommer att sakna något väsentligt från Aperture. Men Aperture funkar ju faktiskt fortfarande - och kommer att funka ett bra tag till - så jag är inte så orolig.

Jag räknar också med att det kommer fler funktioner i kommande releaser.

Tack. Precis vad jag letade efter!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 04:28

Ska bli intressant att få installera betan och testa Photos när jag kommer hem

Jag har inte tittat igenom länkarna ännu men undrar om någon har fått koll på hur "Bilder" hanterar bildströmmen? I Aperture och Iphoto kunde jag ställa in så att programmet drog ner bilderna i bildströmmen till min dator. Detta använde jag för att säkra upp mina fotobackuper. Hur är det med Bilder? Går det att göra på samma sätt där?

Jag frågar eftersom det inte finns samma inställningarn i Bilder som i Iphoto och jag är osäker på hur iCloud Photo påverkar det hela

Edit: Man verkar göra det på ett lite annorlunda sätt men det ska gå

Citat:

The old My Photo Stream will be converted into an album when you opt in to iCloud Photos, but opting in is not required, and those that don't can still use My Photo Stream with its traditional limits. iCloud Photos will store full-resolution versions of your images on Apple's servers, but you can opt to have device-optimized versions delivered to your iPhone and iPad."

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-02-07 09:57

Jag har installerat beta, och för mig som bara har använt iPhoto till Bildströmmen tidigare så känns det lovande.

Lite OT men jag passade på att köpa extra lagringsutrymme i iCloud, för att få plats med mitt bibliotek med bilder. Jag vet inte hur det har varit tidigare, men jag förvånades över att a) Pengarna dras från mitt iTunes.konto b) Till skillnad mot iTunes Match som jag använt tidigare så dras pengarna månadsvis och jag kan därmed avsluta prenumerationen när jag vill, likväl uppgradera till större lagringsmängd.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte tittat igenom länkarna ännu men undrar om någon har fått koll på hur "Bilder" hanterar bildströmmen?

Bildströmmen försvinner väl med Photos? Mitt intryck är att alla bilder i hela Photos-appen agerar bildström. Alla original kommer alltid att synkas upp till iCloud, sen kan man välja om man vill ha optimerade bilder (förminskade) på sina enheter, eller om man vill att även originalen skall synkas ner överallt. Man kan förmodligen välja inställning per enhet: optimerade bilder på telefon och padda, samt original till datorerna t ex.

EDIT: Måns97 skrev sitt inlägg samtidigt som jag, så min text blir lite överflödig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-07 10:37
Ursprungligen av Måns97:

Jag har installerat beta, och för mig som bara har använt iPhoto till Bildströmmen tidigare så känns det lovande.

Lite OT men jag passade på att köpa extra lagringsutrymme i iCloud, för att få plats med mitt bibliotek med bilder. Jag vet inte hur det har varit tidigare, men jag förvånades över att a) Pengarna dras från mitt iTunes.konto b) Till skillnad mot iTunes Match som jag använt tidigare så dras pengarna månadsvis och jag kan därmed avsluta prenumerationen när jag vill, likväl uppgradera till större lagringsmängd.

iTunes match dras en gång per år.

Ursprungligen av lappen71:

iTunes match dras en gång per år.

Nu missförstod du honom. Läs igen

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Bildströmmen försvinner väl med Photos? Mitt intryck är att alla bilder i hela Photos-appen agerar bildström. Alla original kommer alltid att synkas upp till iCloud, sen kan man välja om man vill ha optimerade bilder (förminskade) på sina enheter, eller om man vill att även originalen skall synkas ner överallt. Man kan förmodligen välja inställning per enhet: optimerade bilder på telefon och padda, samt original till datorerna t ex.

EDIT: Måns97 skrev sitt inlägg samtidigt som jag, så min text blir lite överflödig.

Jo, jag insåg det där också när jag fortsatte och läsa och titta mig omkring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 09:55

Som grundprogram ser det väldigt bra ut.

Sen får vi se vad för plugins som kommer till, bilddatabas Pro kanske, redigering- och maskning pro. Pro- och konsumentpluggarna kan bli mumma för utvecklarna.

Testade snabbt högdagrar och Skuggor mot Capture Ones och det verkar funka fint.
Likvärdigt vet jag inte, testa inte så noga, men mycket bättre än Bilder på ipaden som kan ge konstiga färgtoner på jpg kopian.

Ska testa iCloud bildbibliotek, och ladda bilder från kameran raw i Ipaden och se om det blir raw in i datorn.

Funkar det så är det topp även om jag kommer än så länge köra med Capture One.

Och när det släpps kanske det finns några pluggar från Pixelmator, de lirar ju fint ihop i ipaden .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 12:01

Sämsta j-vl bildhanteringsprogrammet sen kvarglömt linsskyddet uppfanns hrmf.
Håller på att testa importer med kortläsare till Bilder i Ipaden, för att se hur det hanteras med Icloud-bildbibliotek > Hämta original till datorn.

Alltså har jag tagit ut minneskortet ur kameran, kameran är fortfarande i On läge.

En havsörn passerar ca. 10-20 meter utanför mitt fönster, någon meter under, bor på 7 våningen på en höjd så jag ser de snett ovanifrån.

Jag har många SD-kort - direkt jag tar ut ett ur en kamera - video eller foto - så sätter jag in ett tomt. Sen kan kan jag börja med logistiken. Man vet aldrig vad som kan hända - oavsett var man är - och en oladdad kamera är värdelös ty verkligheten går i 1000 km/t.

Ursprungligen av ne100:

Sämsta j-vl bildhanteringsprogrammet sen kvarglömt linsskyddet uppfanns hrmf.
Håller på att testa importer med kortläsare till Bilder i Ipaden, för att se hur det hanteras med Icloud-bildbibliotek > Hämta original till datorn.

Alltså har jag tagit ut minneskortet ur kameran, kameran är fortfarande i On läge.

En havsörn passerar ca. 10-20 meter utanför mitt fönster, någon meter under, bor på 7 våningen på en höjd så jag ser de snett ovanifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 14:04


Havsörnen segla fram i stilla mak, ett par kilometer i timmen men inte han jag med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-08 14:58
Ursprungligen av ne100:

Sämsta j-vl bildhanteringsprogrammet sen kvarglömt linsskyddet uppfanns hrmf.
Håller på att testa importer med kortläsare till Bilder i Ipaden, för att se hur det hanteras med Icloud-bildbibliotek > Hämta original till datorn.

Alltså har jag tagit ut minneskortet ur kameran, kameran är fortfarande i On läge.

En havsörn passerar ca. 10-20 meter utanför mitt fönster, någon meter under, bor på 7 våningen på en höjd så jag ser de snett ovanifrån.

Jag lider med dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-08 17:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte tittat igenom länkarna ännu men undrar om någon har fått koll på hur "Bilder" hanterar bildströmmen? I Aperture och Iphoto kunde jag ställa in så att programmet drog ner bilderna i bildströmmen till min dator. Detta använde jag för att säkra upp mina fotobackuper. Hur är det med Bilder? Går det att göra på samma sätt där?

Jag frågar eftersom det inte finns samma inställningarn i Bilder som i Iphoto och jag är osäker på hur iCloud Photo påverkar det hela

Edit: Man verkar göra det på ett lite annorlunda sätt men det ska gå

Då undrar hur gör du för att ta ner bilderna från bildströmmen till en dator? Jag vet att man kan markera sin bildström och välja exportera. Jag uppfattade att du har en inställning så att du kan få ner bilderna i bildströmmen automatiskt till den mappen man har valt och gör så ifall de har kommit nya bilder i sin bildström. Ungefär som Måns97 kan göra.

Ursprungligen av liganen:

Då undrar hur gör du för att ta ner bilderna från bildströmmen till en dator? Jag vet att man kan markera sin bildström och välja exportera. Jag uppfattade att du har en inställning så att du kan få ner bilderna i bildströmmen automatiskt till den mappen man har valt och gör så ifall de har kommit nya bilder i sin bildström. Ungefär som Måns97 kan göra.

Jag gör ingenting särskilt. Jag har bara loggat in med mitt Apple-ID som vanligt. Tidigare fanns det en inställning som gjorde att iPhoto sparade bilder från bildströmmen i ett album lokalt men den är nu ersatt av inställningen att spara original på din dator istället för optimerade bilder

Edit: Första gången som jag startade så konverterade jag mitt existerande Iphotobibliotek men efter lite funderingar så slängde jag bort det konverterade bildbiblioteket och började om med ett nytt tomt bibliotek för Bilder. Det känns bäst så.

Senast redigerat 2015-02-09 15:40

Nu har jag lirat med Bilder ett tag...och som det ser ut idag kan jag inte använda det. När/om Apple implementerar att man kan välja VAD man vill synka mellan apparater - och inte tvingas välja allt eller inget som nu (även video!) - så kan jag gå över från Aperture. Det finns för mig inget mentalt sunt argument för att man skulle vilja ha ALLT - tusentals bilder - synkade till varenda apparat. Jag kan omöjligt förstå att man inte får välja. Om det är för att allmänheten inte ska behöva tänka alls (användarvänlighet in absurdum) och tryggt veta att allt finns överallt så köper jag det argumentet, men en option för oss normalbegåvade där man även kan välja vilka album/samlingar/projekt man vill ha med sig i t.ex. en smartphone måste till för att jag ska acceptera detta koncept.
Jag tror att valmöjlighet kommer ganska snart i denna app (som kommer att utvecklas och tillslut bli ett nytt Aperture ), men idag är denna app inget för mig.
(nej, att man kan ha flera bibliotek är absolut ingen lösning på problemet)

Den dagen mobila manicker också (som våra datorer) har terrabytes i lagring och en terrabyte i molnet kostar en hundring i månaden OCH är absolut 100% garanterat osynligt för annan än användaren/kunden själv; DÅ kan jag tänka mig att inte längre bry mig om sortering av vad som ska synkas och vad som inte ska synkas - bara låta allt vara på och ägna mig åt roligare saker än denna sortering - då först blir världen som en del science fiction-filmer gestaltar. Detta kommer dock aldrig att ske då sista villkors-punkten är både tekniskt, vetenskapligt och politiskt (NSA etc) omöjlig.

Så - Aperture rullar vidare i mina Macar som om inget har hänt och mina utvalda bilder synkar via iTunes och WiFi när jag är hemma - som vanligt. Skulle gärna gå över till Adobe Lightroom, men det lirar inte i Apples ekosystem.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-03-08 18:14

Jag testade förra veckan men tog bort hela rasket inkl 10.10.3 eftersom varje gång jag satte på Bilder försvann mitt lediga minne som brukar hålla sig runt 5-7 GB av 12 totalt, fanns endast några hundra MB kvar.
Alltså varje gång och kom tillbaka när jag stängde av Bilder, blir väl bättre när det är färdigt men jag avvaktar till det är klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-08 21:38

Det finns redan bibliotekshantering, håll ner alt-tangenten så är det som vanligt, skapa nytt eller välj.

Ett alternativ till lighroom och Aperture, speciellt om man har Sony kameror eller phase one, är capture one, Sony provarianten 23€.

Jag har laddat upp 20000 bilder och 1000 video ca 70 GB på iCloud där jag har 200 GB totalt
Helt suveränt, då alla som får och vill ladda ner våra bilder kommer åt dem och så har jag ännu en säker lagring för mina bilder.

Förutsätter att bilder kommer bli ännu bättre än vad det redan är

Det är ju Apple vi pratar om

Ursprungligen av MalcomX:

Jag har laddat upp 20000 bilder och 1000 video ca 70 GB på iCloud där jag har 200 GB totalt
Helt suveränt, då alla som får och vill ladda ner våra bilder kommer åt dem och så har jag ännu en säker lagring för mina bilder.

Förutsätter att bilder kommer bli ännu bättre än vad det redan är

Det är ju Apple vi pratar om

Du har backup kan man hoppas?

Ursprungligen av Anderlind:

Du har backup kan man hoppas?

Photos använder inte iPhoto biblioteket direkt utan skapar en kopia

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-11 02:09

Undrar hur man får Photos att lira med Lightroom...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-11 09:04

Kan man skapa egna album i iCloud Photo Library som man sedan kan dela ut till andra? Dvs att man inte ger dem access till ALLT utan endast utvalda delar?

äntligen försvinner iPhoto

Iphoto har inte direkt varit någon fröjd att använda tillsammans med iCloud och synkningen mellan prylarna funkar skit.
Jag tror att photos blir hur bra som helst med samma system överallt, för på ipad och iphone fungerar det super.

delade strömmar

Ursprungligen av zinned:

Kan man skapa egna album i iCloud Photo Library som man sedan kan dela ut till andra? Dvs att man inte ger dem access till ALLT utan endast utvalda delar?

Ja, precis som i iOS, du skapar en delad bildström med utvalda bilder och videor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-11 14:08
Ursprungligen av emil_stahl:

Ja, precis som i iOS, du skapar en delad bildström med utvalda bilder och videor.

Perfekt.

Ursprungligen av emil_stahl:

Ja, precis som i iOS, du skapar en delad bildström med utvalda bilder och videor.

Ursprungligen av zinned:

Perfekt.

Det funkar med andra ord precis som förut, dvs ett album som man delar liveuppdateras inte om man sedan lägger till fler bilder direkt i programmet? De delade bilderna är dessutom komprimerade?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-13 10:13

Det bör väl uppdateras då albumet uppdateras...?

Ursprungligen av dfox:

Det funkar med andra ord precis som förut, dvs ett album som man delar liveuppdateras inte om man sedan lägger till fler bilder direkt i programmet? De delade bilderna är dessutom komprimerade?

Bilderna och Album liveuppdateras på alla enheter som är inloggade med samma Apple-ID och detta gäller delade Album också.
Inga bilder blir komprimerade i molnet oberoende på hur man ställer in sina enheter.
Det går att ställa in så att bilderna på enheterna blir mindre för att spara utrymme men bilderna i molnet är alltid fullstora.

Bevaka tråden