Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie HD fungerar ej i Yosemite

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man installerar ett nytt OS vet man inte riktigt vad som kommer att hända. Efter att ha installerat Yosemite har jag inte längre stöd för iMovie HD. 6.0.4. Jag har två hårddiskar med videofilmer som jag skapat för länge sedan med Video8, HI8, Digital 8. Alla filmer är inte färdigredigerade. Lyckligtvis har jag en Mac Book, den tänker jag inte uppdatera.

Kan vara värt att kolla kompatibiliteten innan man uppgraderar. Gissningsvis lär du få uppgradera iMovie till en nyare version

Jag hittade en lösning:

Find iMovie HD.app, control click on it and View Package Contents. Open Contents/MacOS/iMovie HD. That seems to bypass the check.

Bra tips! Tack!

Sedan kan man ju passa på att upplysa _varför_ man kan behöva ha kvar iMovie HD 06: Nämligen för att kunna importera gammalt analogt/DV/D8-material med full kvalitet: http://www.99mac.se/forum/p/2189977 (Du som behöver hämta hem iMovie HD 06 och få det att fungera utan att ha iMovie '08 installerat kan klicka vidare på mina länkar - tyvärr funkar dock inte den franska nedladdningslänken längre).

Har man väl fått in materialet i datorn skall det mig veterligt fortfarande gå att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie om så önskas utan att tappa ytterligare i kvalitet.

Min Mac Book har FireWire, ett "medeltida" gränssnitt som var väldigt snabbt jämfört med USB1 på den tiden det begav sig. Bra att ha om videokamerorna fortfarande fungerar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sedan kan man ju passa på att upplysa _varför_ man kan behöva ha kvar iMovie HD 06: Nämligen för att kunna importera gammalt analogt/DV/D8-material med full kvalitet: http://www.99mac.se/forum/p/2189977 (Du som behöver hämta hem iMovie HD 06 och få det att fungera utan att ha iMovie '08 installerat kan klicka vidare på mina länkar - tyvärr funkar dock inte den franska nedladdningslänken längre).

Har man väl fått in materialet i datorn skall det mig veterligt fortfarande gå att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie om så önskas utan att tappa ytterligare i kvalitet.

Det är som med Quicktime 7 Pro: Det som var riktigt bra får man hoppas att man lagrat undan någonstans för framtida eventualiteter för Apple tycker inte att man ska behöva det längre

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-11-09 23:24
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag hittade en lösning:

Find iMovie HD.app, control click on it and View Package Contents. Open Contents/MacOS/iMovie HD. That seems to bypass the check.

Tack för detta men... kan någon förklara vad detta betyder "på svenska", tack.
Å då menar jag nog både bokstavligen och för oss som inte är helt 100 på navigering så som denna...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-09 23:47
Ursprungligen av Tommy66:

Tack för detta men... kan någon förklara vad detta betyder "på svenska", tack.
Å då menar jag nog både bokstavligen och för oss som inte är helt 100 på navigering så som denna...

Nej det där ska man inte förväntas kunna.
Dock att skriva in "imoviehd på yosemite" på google och kika på första filmen (tredje länken):

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2014-11-10 18:37
Ursprungligen av reboot81:

Nej det där ska man inte förväntas kunna.
Dock att skriva in "imoviehd på yosemite" på google och kika på första filmen (tredje länken):

Danke.

Finns det ngn anledning att misstänka att den backdoor kommer att stängas framöver?

Månne är det så att man fr o m nu skall akta sig för vidare uppdateringar av iOS, programmen... XXX?

Senast redigerat 2014-11-10 22:35
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-10 20:54
Ursprungligen av Tommy66:

Danke.

Finns det ngn anledning att misstänka att den backdoor kommer att stängas framöver?

Månne är det så att man fr o m nu skall akta sig för vidare uppdateringar av iOS, programmen... XXX?

Nej.

Senast redigerat 2014-11-10 22:35
  • Medlem
  • 2015-02-02 16:45

iMovieHD funkar inte i något OS X sedan minst ett år tillbaka!

iMovieHD 6.x funkar inte med något OS X efter Snow Leopard eller möjligen lion. Det går att öppna programmet med en del genvägar men så fort man ska göra något mera komplicerat, t ex att extrahera ljud eller flytta ljudfiler i sidled på tidslinjen, blir själva filmfilen korrupt. Det syns t om i Youtubeklippet ovan där det hävdas att man kan öppna programmet bara genom att starta det inifrån "paketet". Alla menyrubriker försvinner och det blir omöjligt att redigera. Det hjälper inte ens om man öppnar filen på en annan dator med äldre OSX, filen är förstörd. Om man som jag gillar iMovie HD så är bästa och säkarste sättet om man inte vill få gamla arbetsfiler förstörda att ha en särskild dator för iMovieHD med OS X som inte är nyare än Snow leopard eller möjligen Lion. Låter lyxigt, men det är faktiskt värt det om man vill fortsätta att arbeta med ett samtidigt halvproffsigt och enkelt videoredigeringsprogram: Finns ej dess like.

Senast redigerat 2015-02-02 17:34
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-07 19:04
Ursprungligen av JanW:

Om man som jag gillar iMovie HD så är bästa och säkarste sättet om man inte vill få gamla arbetsfiler förstörda att ha en särskild dator för iMovieHD med OS X som inte är nyare än Snow leopard eller möjligen Lion. Låter lyxigt, men det är faktiskt värt det om man vill fortsätta att arbeta med ett samtidigt halvproffsigt och enkelt videoredigeringsprogram: Finns ej dess like.

Separat dator är av framförallt utrymmesskäl inte aktuellt för mig.

Finns det andra filmredigeringsprogram (utöver iMovieHD) som fixar interlaced-problematiken?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-07 19:08
Ursprungligen av johan_tanying:

Har man väl fått in materialet i datorn skall det mig veterligt fortfarande gå att fortsätta redigeringen i en modernare version av iMovie om så önskas utan att tappa ytterligare i kvalitet.

Kan vi slå fast att det är så?

I så fall kommer jag att kasta mig över till iMovie10 i rödaste rappet...!

Ursprungligen av Tommy66:

Separat dator är av framförallt utrymmesskäl inte aktuellt för mig.

Finns det andra filmredigeringsprogram (utöver iMovieHD) som fixar interlaced-problematiken?

FCP X

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-08 10:08
Ursprungligen av hummel:

FCP X

OK. Tre tusen spänn...?
Över min budget och säkert oxå overkill vad gäller funktioner, för mig. ?

Finns det inget annat program som fixar biffen men som inte ligger i den klassen?
Videoredigeringsprogram

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-08 10:14
Ursprungligen av JanW:

iMovieHD 6.x funkar inte med något OS X efter Snow Leopard eller möjligen lion. Det går att öppna programmet med en del genvägar men så fort man ska göra något mera komplicerat, t ex att extrahera ljud eller flytta ljudfiler i sidled på tidslinjen, blir själva filmfilen korrupt. Det syns t om i Youtubeklippet ovan där det hävdas att man kan öppna programmet bara genom att starta det inifrån "paketet". Alla menyrubriker försvinner och det blir omöjligt att redigera.

Upplevde detta igår. La till ett musikspår (från det egna iTunes-biblioteket) och när jag sen skulle klippa i detta så hängde sig alltihop och filmen/projektet var omöjligt att rädda. ?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-09 19:03
Ursprungligen av Tommy66:

Kan vi slå fast att det är så?

I så fall kommer jag att kasta mig över till iMovie10 i rödaste rappet...!

Jag kan svara själv...

Testade igår och lyckades inte ens Importera, till iMovie10.

D v s de filer som jag tidigare importerat via iMovieHD (och har liggande på hårddisken).

Försökte mig även på en Handbrake, men inte heller den fil som då blev resultatet funkar att importera i iMovie10.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-09 19:16

Gött att man sparat på en PowerBook med Tiger så att ens gamla iMovie HD filer går att redigera. Har dock lyckats sabba några filer i Mavericks men har som tur är backupp på det mesta. Börjar tröttna mer och mer på Apples fasoner men vad finns det för alternativ?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-10 21:35

Jag får korrigera mig själv... Jag lyckas visst importera nämnda filer till iMovie10. Det svischade till så snabbt efter att jag klickat (Importera markerade) att jag trodde att det inte funkat, hänt något.

Dessutom såg jag dem sedan inte i mitt bibliotek... men det visar sig bero på att jag letade på fel ställe.

Jag har nu därför gjort ett amatörmässigt, enkelt och snabbt test med att skapa en film med detta mtrl, i iMovie10.

För att se om jag för ögat kan uppleva "Interlaced"-bristen i den filmen, jmf med motsvarande scener skapade i "LightLight-versionen" av iMovieHD.

Min test gav ett något överraskande utfall. iMovie10-resultatet blev bättre än iMovieHD-ditot.

Vilket såklart är mkt glädjande och för mig ska kunna betyda att jag kan släppa frågan och helt jobba i den modernaste iMovie-versionen.

Jag finner det samtidigt troligt att det finns invändningar mot detta utfall och att det kanske står att förklara i någon eller några av de övriga förutsättningar som gäller i mitt fall.

Gällande iMovieHD-filmen så nåddes slutprodukten via valet "QuickTime" (i steget "Dela") och därefter "Expertinställningar" (vid "Komprimera filmen för:") och så "Film till Apple TV" i sista steget ("Export").

Motsvarande vid filmskapandet i iMovie10 var "Fil" ("Dela") och sedan "854x480, Hög" ("Upplösning" resp "Kvalitet"). Å för införlivandet i iTunesbiblioteket så letar jag sedan upp filen och väljer Öppna med iTunes.

Å materialet är, alltså, ursprungligen importerat (från videokameran) till datorn/hårddisken via iMovieHD.

Vilket månne då är förklaringen och räddningen för mig. För jag vet att jag tidigare, för något år sedan och innan jag blev varse Interlaced-frågan, fick ett oväntat och för dåligt resultat vid filmskapande i den dåvarande modernaste iMovie-versionen. Som då inte var iMovieHD utan kanske 9. Å om inte minnet helt sviker mig så hade jag vid det tillfället gjort även själva importen (från kameran) i den nyaste programversionen. Sannolikt var det så. Alternativt att Apple trotsallt har förbättrat och löst den här pucken i iMovie10 - och om så, kanske under förutsättning att materialet tidigare importerats i iMovieHD. (Det sistnämnda verkar ju dock vara en osannolik förutsättning, vad gäller programvaran/utvecklingen.)

Nåväl, för mig spelar det i skrivande stund ingen roll vilken förklaringen är - utan just nu är jag i harmoni med resultatet.

Om inget nytt uppdagas så är frågan därmed avbockad med ett lyckligt slut - och cased closed. För MIN del.

1
Bevaka tråden