Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud backup "not enough storage"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

iPad 2 och iPhone 5, senaste uppdateringen av iOS 8.

Jag har 5 GB utrymme i iCloud, 2.9 används till bilder, övrigt är tänkt till backup.
Det har varit lite fullt det sista, och igår klagades det på att det inte fans tillräckligt utrymme vid backup. Därför slängde jag både iPhone och och iPad backuperna, för att enbart backa iphonen, ipaden är tänkte jag sluta backa.
Problemet är att iphonen(och även ipaden) fortfarande klagar på att det är "not enough storage", trots att det alltså finns 2.1 GB ledigt, och vill inte backa.
Och nej, har inte flytt enheterna med ngt stort som dom nu vill backa.

Det känns som iCloud har låst sig på ngt sätt, tror att det är fullt trots att så inte är fallet.
Jag har provat att logga ut ur iCloud på respektive enhet, men detta hjälper inte.
Någon som vet vad man kan göra?

Mvh
Emil

Ursprungligen av sunworshipper:

Hej,

iPad 2 och iPhone 5, senaste uppdateringen av iOS 8.

Jag har 5 GB utrymme i iCloud, 2.9 används till bilder, övrigt är tänkt till backup.
Det har varit lite fullt det sista, och igår klagades det på att det inte fans tillräckligt utrymme vid backup. Därför slängde jag både iPhone och och iPad backuperna, för att enbart backa iphonen, ipaden är tänkte jag sluta backa.
Problemet är att iphonen(och även ipaden) fortfarande klagar på att det är "not enough storage", trots att det alltså finns 2.1 GB ledigt, och vill inte backa.
Och nej, har inte flytt enheterna med ngt stort som dom nu vill backa.

Det känns som iCloud har låst sig på ngt sätt, tror att det är fullt trots att så inte är fallet.
Jag har provat att logga ut ur iCloud på respektive enhet, men detta hjälper inte.
Någon som vet vad man kan göra?

Mvh
Emil

Jag tror att det är så illa att din telefon behöver mer utrymme än så för att göra en backup. 2,1gb räcker inte långt om du har en 16gb-telefon eller större.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tror att det är så illa att din telefon behöver mer utrymme än så för att göra en backup. 2,1gb räcker inte långt om du har en 16gb-telefon eller större.

Hej,

Fast det är det de gör, senaste månaderna har har backup på respektive enhet tagit 600-800 MB.

Fler idéer?

/emil

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-02-24 10:39

Har haft samma problem. Jag löste det genom:
(0. Manuell säkerhetskopia till dator)
1. Radera iCloud säkerhetskopian
2. Stäng av säkerhetskopiering
3. Sätt på säkerhetskopiering

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-24 13:44

Du kan ju kolla exakt vad den kommande backupen utgörs av, vad det är som tar plats. Ofta är det bilder i konversationer som är boven.

Ursprungligen av reboot81:

Har haft samma problem. Jag löste det genom:
(0. Manuell säkerhetskopia till dator)
1. Radera iCloud säkerhetskopian
2. Stäng av säkerhetskopiering
3. Sätt på säkerhetskopiering

Ursprungligen av zinned:

Du kan ju kolla exakt vad den kommande backupen utgörs av, vad det är som tar plats. Ofta är det bilder i konversationer som är boven.

Har en en tid använt mig av beta-versionen av bildbiblioteket, och har därmed inte backat bilderna i den dagliga iCloud-backupen.
Häromdagen loggade jag ut ur iCloud, och in igen, för att lösa ett sykningsproblem med kalendern. När jag väl loggade in igen så kopplades inställningen att backa alla bilderna inom iCloud på automatiskt, samtidigt som det separata bildbiblioteket såklart fans kvar i iCloud. Dubbelt upp, eller trippelt upp eftersom jag har två enheter.

Tack för hjälp!

Börjar bli dags för Apple att ändra sin dumsnåla policy att inte ge lika stort iCloud-utrymme som man har i sin i-enhet...

Ursprungligen av johan_tanying:

Börjar bli dags för Apple att ändra sin dumsnåla policy att inte ge lika stort iCloud-utrymme som man har i sin i-enhet...

Ja, eller så borde man åtminstone få 5GB per enhet man har.

It's a heavy bizniz Låt säga att det är 350 miljoner iCloud-användare och alla har bara EN iOS-enhet på i snitt 16 GB; vad blir då diskutrymmet och bandbredden Apple ska handhålla?
Nå - Google fixar ju YouTube - som väl slår allt i fråga om bandbredd och lagring - och Apple bygger ju ut för fullt (även om dom aldrig kommer i närheten av Googles overkliga globala kluster) - så mera lagring utan avgift är nog på gång. Å andra sidan har jag 20GB iCloud för 9 spänn i månaden (motsvarar väl typ en halv påse lakrisbåtar) . Att molnlagring ska vara gratis är nog bara ett missförstånd (som att laptops ska kosta 3995 kr.).

Ursprungligen av johan_tanying:

Börjar bli dags för Apple att ändra sin dumsnåla policy att inte ge lika stort iCloud-utrymme som man har i sin i-enhet...

Du kan ju köpa mer...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-24 17:45
Ursprungligen av Demiurgen:

Å andra sidan har jag 20GB iCloud för 9 spänn i månaden (motsvarar väl typ en halv påse lakrisbåtar)

Just det argumentet för köp av en vara eller tjänst måste vara det mest utslitna och samtidigt absolut sämsta någonsin...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan ju köpa mer...

Köpa och köpa som Emils pappa säger. Jag har redan köpt Crashplan och Dropbox. Kan Apple ställa upp med 5GB när man spenderat en mindre förmögenhet på eni-enehet kan de nog också ställa upp med några GB till. Tror att de lätt skulle ta igen den extrakostnaden på ökad goodwill/reklam/merförsäljning...

Ursprungligen av johan_tanying:

Köpa och köpa som Emils pappa säger. Jag har redan köpt Crashplan och Dropbox. Kan Apple ställa upp med 5GB när man spenderat en mindre förmögenhet på eni-enehet kan de nog också ställa upp med några GB till. Tror att de lätt skulle ta igen den extrakostnaden på ökad goodwill/reklam/merförsäljning...

Varför ställa upp?
Målet är ju att tjäna pengar.

Utan kamerarulle och extremt många bilder i meddelanden så tar en backup ingen plats alls.

Ursprungligen av johan_tanying:

Köpa och köpa som Emils pappa säger. Jag har redan köpt Crashplan och Dropbox. Kan Apple ställa upp med 5GB när man spenderat en mindre förmögenhet på eni-enehet kan de nog också ställa upp med några GB till. Tror att de lätt skulle ta igen den extrakostnaden på ökad goodwill/reklam/merförsäljning...

Merförsäljning? Snarare motsatsen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Merförsäljning? Snarare motsatsen.

Merförsäljning av telefoner, förstås. Skulle det inte låta bättre om man kunde visa på hur hela telefonen, allt och hela tiden blev backuppat i molnet utan att konsumenten behövde röra ett finger? Självklart påslaget som förval och inte som nu då kanske en majoritet inte ens vet om att de kan slå på iCloud.

Dagens inställningar för iCloud på telefonen och backupinställningar i iTunes är ju inte helt glasklara för samtliga användare om man säger så. Om ens majoriteten kommer så långt att de ens funderar på att dessa inställningar öht finns, vad de betyder och innebär. När sedan telefonen blir stulen/tappad i sjön är det så dags att luska ut hur mycket iCloud-utrymme man har, vilka saker som skall backas dit och/eller till datorn, och huruvida man skall betala för extra utrymme.

Man bör inte för en sekund tvivla på att om Apples gratisnivå hade varit 10 GB så hade man snackat om att det borde vara 15. Hade det varit 3GB så hade många sagt att det åtminstone borde vara 5 GB. Antingen har man flat rate eller så ett tak...och var det taket ska ligga skiljer i uppfattning till den grad att det blir meningslöst att fundera på...och taket anses alltid ligga för lågt oavsett var det ligger. Så - för min det blir det en kvasifråga och jag bara accepterar vad företaget säger då det inte är mera rätt eller fel än något annat. Klart gratis är bäst, men är det något som på allvar kan vara ett bekymmer så är det t.ex. lägenhetshyrorna som många betalar. Quota-kostnad för moln-backup är ju en skitsak. Många önskar djupt i sin själ att dom hade sådana bekymmer att tampas med i sin vardag
När nu alla bilder och videos synkas upp i molnet så är utrymmesbehoven omätbara; många bara fotar fotar fotar filmar fota filma filmar och; ping! Fullt. En gräns och en kostnad - framför allt den akltiva insatsen (även om det kostar EN krona) som krävs när man ökar sin quota - är en slags spärr från att allt ska gå rakt åt helvete :-D. Det är som med mycket annat jag stött på - framför allt inom teknik och IT; taken finns inte alltid bara för att tjäna stålar på volymer ovan taket - utan även för att reglera ett annars galloperande katastrof

Som sagt, med tanke på hur mycket man tar för telefoner och inte minst internminne så varför "flat rate"? Varför inte lika många GB i molnet som i telefonen? Enkelt, lättförståeligt och försvarbart. Vill du ha mer - betala lite extra. Använder du inte allt - det har inte kostat dig många ören/kronor i reellt påslag när du köpte luren/paddan.

Personligen kan jag klara mig utan 16GB iCloud (har en 16GB 4S). Fyller inte upp 5GB då jag är ytterst oflitig med fotande och filmande med telefonen. Det skulle t.o.m. kunna vara 0GB iCloud om så skulle behövas (återigen - för mig personligen). Bilder etc går till Dropbox och resten kan synkas till datorn då och då.

Ursprungligen av johan_tanying:

Som sagt, med tanke på hur mycket man tar för telefoner och inte minst internminne så varför "flat rate"? Varför inte lika många GB i molnet som i telefonen? Enkelt, lättförståeligt och försvarbart. Vill du ha mer - betala lite extra. Använder du inte allt - det har inte kostat dig många ören/kronor i reellt påslag när du köpte luren/paddan.

Personligen kan jag klara mig utan 16GB iCloud (har en 16GB 4S). Fyller inte upp 5GB då jag är ytterst oflitig med fotande och filmande med telefonen. Det skulle t.o.m. kunna vara 0GB iCloud om så skulle behövas (återigen - för mig personligen). Bilder etc går till Dropbox och resten kan synkas till datorn då och då.

Du har rätt till din åsikt (såklart), men jag tror att du är helt fel ute sett ur ett affärsperspektiv. Jag tror inte för en sekund att Apple skulle tjäna mer pengar om de gav 10-20-30 etc GB gratis till alla som köpte en iOS-enhet.

Några motargument:

- Apple har andra program som nyttjar iCloud (tänk Numbers, Pages mf), dessa driver behov hos användaren att köpa mer utrymme.
- 20GB kostar 1 dollar i månaden (smart prissatt!). Jag tror att många tänker "äsch, en dollar i månaden kan jag betala för x4 utrymmet".
- "Molnet" är fortfarande färskt. Det svårt att ta betalt för en tjänst i framtiden om användarna idag har den helt gratis. Se tex utvecklingen i mobil data.

Då måste ju Apple implementera en kod på sin sida som läser av hur mycket minne din/dina iOS-enheter har - och plussa ihop det om man har flera enheter. Annars blir det ju konstigt om man köper en lur med 16 GB och sedan byter till en med mera...eller mindre (vad händer då med backuppen som är större än den lur man då har?)...
Quotan skall alltså ställan om dynamiskt efter hur mycket minne grejerna har. Jag tror att det skulle bli ännu en källa till strul och det vill man nog avhålla sig från - även om det rent tekniskt är genomförbart (dock en hel del extrabelsatning på systemet när quota för 350 miljoner användare dynamiskt ändras eftersom det byts lurar och paddor hela tiden).
Så - en tanke kan vara "enkel" och nog så god...men genomförande kan vara en annan sak. Quota per person (=AppleID) och inte per manick är nog det enda som är robust och vettigt. Och det är nog ganska lättförståeligt och förvarbart också
1, 5, 10, 20 eller 30 GB gratis...eller flat rate - eller inget gratis - det är dock något man kan diskutera i evigheter Att lurana är dyra har ju givetvis inget med saken att göra. Tycker jag.

Ursprungligen av johan_tanying:

Som sagt, med tanke på hur mycket man tar för telefoner och inte minst internminne så varför "flat rate"? Varför inte lika många GB i molnet som i telefonen? Enkelt, lättförståeligt och försvarbart. Vill du ha mer - betala lite extra. Använder du inte allt - det har inte kostat dig många ören/kronor i reellt påslag när du köpte luren/paddan.

Personligen kan jag klara mig utan 16GB iCloud (har en 16GB 4S). Fyller inte upp 5GB då jag är ytterst oflitig med fotande och filmande med telefonen. Det skulle t.o.m. kunna vara 0GB iCloud om så skulle behövas (återigen - för mig personligen). Bilder etc går till Dropbox och resten kan synkas till datorn då och då.

Varför knyta iCloud storage till i-enhet? Man använder det ju även på Mac, och då har man kanske även en iPad med samma iCloud. Om man är inne på sin 5:e iPhone 32 GB, ska man ha 5x32 GB utrymme då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-25 09:26
Ursprungligen av pmarriott:

Varför knyta iCloud storage till i-enhet? Man använder det ju även på Mac, och då har man kanske även en iPad med samma iCloud. Om man är inne på sin 5:e iPhone 32 GB, ska man ha 5x32 GB utrymme då?

Nu menar jag inte att ta ställning här men som svar på ovan så bör det ju rent tekniskt vara enkelt att bara precis definiera vilken storlek man har på sin största anslutna enhet och då anpassa lagringen till densamma.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-26 22:52

Och om man köper en mindre nästa gång (och säljer den större), vad ska tas bort av backuputrymmet då?

Ursprungligen av zinned:

Nu menar jag inte att ta ställning här men som svar på ovan så bör det ju rent tekniskt vara enkelt att bara precis definiera vilken storlek man har på sin största anslutna enhet och då anpassa lagringen till densamma.

Men nu när iCloud även kan användas till Pages etc på Mac så är iCloud inte längre bara en backuptjänst för iOS-enheter. Min MBPRr är i allra högsta grad kopplad mot iCloud. Den har 1 TB disk. Då skulle den styra?

1
Bevaka tråden