Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte åäö när jag skickar sms

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-20 14:13

Nu händer det konstiga grejer. När jag skickar sms till en kund som har Samsung typ nyare modell, från min 5S med svenskt tangentbord (fast från utlandet, och kan inte testa i Sverige), så funkar inte åäö? Skräptecken som i vissa gamla email problem.

Whats going on?!? Ingen annan som klagat, bara han.

Skicka meddelande till en eller två andra icke-iPhone-mottagare, och be dem bekräfta att det faktiskt funkar.

Om det funkar hos andra mottagare, så är det ju Samsung-telefonens fel, och då är det inte en fråga för iOS-forumet.

Om det blir samma fel hos andra mottagare, så får vi väl fortsätta utredningen här.

Senast redigerat 2015-02-20 15:11

Kanske är operatören.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-02-20 15:41

Be kunden byta till en vettig telefon....

Ursprungligen av keptang:

Kanske är operatören.

Japp, det är mycket möjligt.

Så för att kunna dra någon slutsats av det test med andra mottagare som jag föreslog tidigare, så ska det vara med samma operatör.

I mitt fall när jag SMS:ar till en vän som bosatt sig nere på Cypern är det operatören.

För när han är hemma i Sverige försvinner bekymmer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-26 22:08

Tack för hjälpen. Inte mycket att göra alltså. Jag ska klaga till min operatör här nere.

Det är ju vitsen med unicode, att man skall slippa dessa tråkigheter. Verkar som sms inte stödjer unicode eller att operatörernas program inte har stöd för unicode. Visar det sig att sms har stöd för unicode, så skall samtliga operatörer som inte har program som stöjder unicode stå i skamvrån tills de fixar detta!

Edit: Jodå, sms har stöd för unicode… ni operatörer som inte har hoppat på tåget, var vänlig och ställ er i skamvrån och fixa era system!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-02-27 12:05

Jag har kontaktat operatören här nere. De har mycket bra support och ska kolla och återkomma.

1
Bevaka tråden