Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har fått ett antal IMac!! Hjälp att nollställa.

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt everymac.com så levererades dom med OSX 10.6.2 (10C2234). Det faktum att det inte är en original release krånglar ju till det. Vet att jag läst om det problemet nån annanstans. Tycker det är konstigt att det inte funkar att installera Mavericks. För övrigt så är ju dessa antingen i5 eller i7:or... Tror du kan få en bra slant spec. om det är i7.

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-29 16:09
Ursprungligen av sasseboy:

Nu har ett nytt problem dykt upp:-)
dom jag pratade om förrut är nu tömda och installerat ett nytt operativsystem i från skiva! inga problem.
Men det har dykt upp några fler på pallen som visat sig vara (efter serienummerkontroll) lite nyare! Dom heter sent 2009 och har 4 gig i sig. fyra portar finns och max ram är 16G. Dom går inte att installera från skiva, inte heller från sticka där jag prövat både mount.lion och maverick. Hur gör man då?

Du måste ha en retail installationsskiva med minst 10.6.3 (den första utgåvan med 10.6 kommer inte funka) eller de modellspecifika skivorna som levererades med datorn.

För 10.9 borde det fungera med usb-sticka. Vet du om usb-stickan är korrekt tillverkad och fungerar på andra maskiner?

Ursprungligen av sasseboy:

...inte heller från sticka där jag prövat både mount.lion och maverick...

Det ska funka med både Mountain Lion och Mavericks.

Är du säker på att du gjorde rätt när du skapade installations-USB-stickan? Använde du DiskMaker X? Det är det enklaste sättet.

Ursprungligen av IngoX:

Du måste ha en retail installationsskiva med minst 10.6.3 (den första utgåvan med 10.6 kommer inte funka) eller de modellspecifika skivorna som levererades med datorn.

För 10.9 borde det fungera med usb-sticka. Vet du om usb-stickan är korrekt tillverkad och fungerar på andra maskiner?

med en retailskiva menar du orginal? Inget jag laddat ner...
Ja stickan funkar. Har haft massa musik och flyttat filmer och sånt med den förrut! men kanske värt att pröva en annan sticka?

Ursprungligen av sasseboy:

...Ja stickan funkar. Har haft massa musik och flyttat filmer och sånt med den förrut...

Att stickan funkar räcker inte.

- Den ska formateras med partitionstabell GUID
- Den ska formateras med filsystem Mac OS Extended (HFS+)
- Installationsfilen måste kopieras dit på ett speciellt sätt

Detta löser man enklast genom att använda Disk Maker X. Länk har du tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-29 17:12
Ursprungligen av sasseboy:

med en retailskiva menar du orginal? Inget jag laddat ner...

Med retail-skiva menas de allmänna versioner av OSX som Apple gett ut och som kan starta alla då släppta macar. Till skillnad från de grå-färgade skivorna som följde med vid köp och bara fungerade till en specifik modell.

Och till iMac late 2009 finns det bara en skiva som kommer fungera förutom den som följde med vid leverans, och det är en retailskiva med minst 10.6.3, dessa kan du fortfarande köpa här.

Vad är det egentligen för version av OSX på installationsskivan du redan använt till de äldre imacarna? I inlägg #6 skriver du att du väntar på en kompis installationsskiva med Lion (10.7) men sådana har inte funnits. Efter 10.6 Snow Leopard kan OSX bara hämtas via App Store och för att använda App Store måste du sitta på en dator uppdaterad till minst 10.6.6. Du kan sedan tillverka en usb-installationspinne med t.ex DiskMaker X. Från 10.9 har OSX varit helt gratis så du behöver inte ladda ner någon annan stans ifrån.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att stickan funkar räcker inte.

- Den ska formateras med partitionstabell GUID
- Den ska formateras med filsystem Mac OS Extended (HFS+)
- Installationsfilen måste kopieras dit på ett speciellt sätt

Detta löser man enklast genom att använda Disk Maker X. Länk har du tidigare i tråden.

Känner mig rätt korkad nu! Jag har bara öppnat image:en och dragit över till min sticka...

Ursprungligen av IngoX:

Med retail-skiva menas de allmänna versioner av OSX som Apple gett ut och som kan starta alla då släppta macar. Till skillnad från de grå-färgade skivorna som följde med vid köp och bara fungerade till en specifik modell.

Och till iMac late 2009 finns det bara en skiva som kommer fungera förutom den som följde med vid leverans, och det är en retailskiva med minst 10.6.3, dessa kan du fortfarande köpa här.

Vad är det egentligen för version av OSX på installationsskivan du redan använt till de äldre imacarna? I inlägg #6 skriver du att du väntar på en kompis installationsskiva med Lion (10.7) men sådana har inte funnits. Efter 10.6 Snow Leopard kan OSX bara hämtas via App Store och för att använda App Store måste du sitta på en dator uppdaterad till minst 10.6.6. Du kan sedan tillverka en usb-installationspinne med t.ex DiskMaker X. Från 10.9 har OSX varit helt gratis så du behöver inte ladda ner någon annan stans ifrån.

Till det äldre har jag en nertankad version av 10.7 och då går det att hålla in c sen välja skivverktyg och ta bort den gamla informationen(partionera,radera. Sen väljer jag att installera med 10.7 som ligger på den skivan. Och det verkar funka utmärkt.

Jag förstår ju att mina förklaringar låter rätt korkade!haha. men det gör det när folk i min bransch frågar om saker jag kan också;-)

Senast redigerat 2015-01-29 19:11
Ursprungligen av sasseboy:

Till det äldre har jag en nertankad version av 10.7...

Fixa din USB-sticka, och installera sedan Mavericks på alla datorerna. Finns ingen anledning att nöja sig med Lion på vissa av dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fixa din USB-sticka, och installera sedan Mavericks på alla datorerna. Finns ingen anledning att nöja sig med Lion på vissa av dem.

Jag gjorde det för att det bara sitter två stycken x1 Gig i internminne. blir inte Mavericks lite segt då? " badbollshelvetet" haha.

Lion är väl ingen fartfantom? I så fall skall du köra 10.6.

Jag håller med Johan.

Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan 10.7 och 10.9 i det avseendet. Så om du är rädd för att det ska bli segt, så är det bättre att stanna vid 10.6.

Men jag tror att de är lättare att sälja med 10.9.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag håller med Johan.

Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan 10.7 och 10.9 i det avseendet. Så om du är rädd för att det ska bli segt, så är det bättre att stanna vid 10.6.

Men jag tror att de är lättare att sälja med 10.9.

Tack för svar! Men nu har ja en 10.7 retailskiva. Fixar allt med den, sen får köparen lösa det om han eller hon vill uppgradera. Dessutom så är farten på bredbandet slut!haha. har ju laddat ner några OSX och uppdaterat några burkar kan man säga:-) så nu är farten sån att det går fortare att springa med informationen!haha.
Nu bara börja auktionera ut, och blocket:-) sen Pina colada;-) tack för hjälpen!

Släng inte ut för många på en gång. Var sedan beredd på att - efter några mskiner - folk nog vill ha reda på hur samma privatsäljare har så många maskiner till salu. Bättre då att vara ärlig och säga att de stått som kundterminaler/i receptionsdiskar/kontorsanvändning eller vad det nu är fråga om. Kan ju till och med vara ett plus, då exempelvis en receptionskörd imac knappast är speciellt sliten i dvd:n osv.

Instämmer med Johan portionera ut dem och skriv vad de använts till.

Ursprungligen av johan_tanying:

Släng inte ut för många på en gång. Var sedan beredd på att - efter några mskiner - folk nog vill ha reda på hur samma privatsäljare har så många maskiner till salu. Bättre då att vara ärlig och säga att de stått som kundterminaler/i receptionsdiskar/kontorsanvändning eller vad det nu är fråga om. Kan ju till och med vara ett plus, då exempelvis en receptionskörd imac knappast är speciellt sliten i dvd:n osv.

Ja är nog bäst att skriva ut det!:-)

Ursprungligen av sasseboy:

Nu har ett nytt problem dykt upp:-)
dom jag pratade om förrut är nu tömda och installerat ett nytt operativsystem i från skiva! inga problem.
Men det har dykt upp några fler på pallen som visat sig vara (efter serienummerkontroll) lite nyare! Dom heter sent 2009 och har 4 gig i sig. fyra portar finns och max ram är 16G. Dom går inte att installera från skiva, inte heller från sticka där jag prövat både mount.lion och maverick. Hur gör man då?

Info från Mactracker:
Original OS Mac OS X 10.6.1 (10A2155)
Later OS Mac OS X 10.6.2 (10C2234)
Maximum OS Latest release of OS X

Du kan installera Yosemite

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-31 12:40

Jag hade installerat mavericks och sen struntat i nytt RAM. Du har 20st (!), kasta ut 3 på tradera och blocket och se vad dom går för. Blir du nöjd, gött, bara att sälja vidare. Är dom svårsålda, okej, testa uppgradera 2-3st av dom med mer RAM och se om de blir lättare att sälja.

Du hittar nog snabbt en balans får du 1800kr för dom i snitt har du ändå tjänat 36 000kr. Det kommer du längre än till Åland på

Ursprungligen av JoelBurman:

Gör start USB med Mavericks eller versionen före den och starta ifrån. Kan inte exakta kommandot för att byta vilken enhet den ska bota ifrån sen är det väl bara att göra clean install ifrån det. Ser fram emot huggsexan när du lägger ut dessa på annons hahaha

Varför inte Yosemite?
Jag har samma problem. En helt "död" NY iMac som jag måste återställa.
Mavericks finns ju inte. Bara Yosemite.
Hur gör jag ett bootbart USB?

Ursprungligen av the örjan:

Hur gör jag ett bootbart USB?

Här har du ett gäng trådar om ämnet:
https://www.google.se/search?q=create+bootabl...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Här har du ett gäng trådar om ämnet:
https://www.google.se/search?q=create+bootabl...

Tack så mycket.

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app

men helvete....

...två timmar senare...
Än så länge går det bra! Hittade en USB minnepinne för 59 kr och kommandot fungerade. Nu håller den på att kopiera Yosemite till pinnen.

...en timme efter det...
Att boota från pinnen gick bra. Den slänger då upp en ruta där det står "Förbereder för installation. Återstående tid 8 minuter. Datorn startas om automatiskt".

Jahapp... Efter 8 minuter blev skärmen svart. Inget händer när man trycker på tangentbordet. Jag kan inte se om datorn är på eller av, om den jobbar eller inte.
Ska det vara så?

Senast redigerat 2015-02-22 16:55
Ursprungligen av sasseboy:

Känner mig rätt korkad nu! Jag har bara öppnat image:en och dragit över till min sticka...

Jag fick göra så här:
Starta Terminalprogrammet. Skriv

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app

Att boota från stickan gick. Att starta installationen gick.
Efter det har jag inte hört ett knyst från den. Skärmen är svart.
Vet inte hur länge jag måste vänta...

Ursprungligen av the örjan:

Jag fick göra så här...

Varför inte använda Disk Maker X i stället? Den gör allt terminaljobbet åt dig.

Tips om det programmet finns tidigare i den här tråden, och säkert i många andra trådar här också.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-02-23 10:37
Ursprungligen av sasseboy:

Ja är nog bäst att skriva ut det!:-)

Hur går det, har du fått några sålda?

Ursprungligen av andas:

Hur går det, har du fått några sålda?

Japp:-) nu väntar jag på minnen från ebay till resten! kommer sitta 4 GB internminne i dom. har dock inga möss eller tangentbord kvar:-(

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför inte använda Disk Maker X i stället? Den gör allt terminaljobbet åt dig.

Tips om det programmet finns tidigare i den här tråden, och säkert i många andra trådar här också.

Det använde jag! skitenkelt och allt löste sig automatiskt om man följde instruktionerna:-)

Blev du av med alla?

Bevaka tråden