Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone vägrar skicka SMS

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-12 18:15

Min iPhone 4s tvingar mig att skicka iMessage. Jag VILL INTE skicka iMessage, utan SMS. Om jag ska behöva motivera det så är det för att jag här i Norge ofta inte har tillgång till internet på mobilen, vilket i sin tur beror på att dels har jag snål månadstillgång på megabyte och dels tar batteriet slut på en halv dag om mobildata är på men räcker i två dagar om det är avstängt.

Nåväl, när jag försöker skicka meddelande (oftast till chefen) så trycker jag "Skicka" och stoppar telefonen i fickan. När jag sedan träffar chefen så visar det sig att han aldrig fått något meddelande. Då tittar jag på telefonen, och där står det antingen "Skickar" eller "Kunde inte skickas". Någon gång har jag också fått alternativet "Kunde inte skickas. Skicka med SMS i stället" . Varför i hela h-e kan jag inte få den möjligheten från början? Och varje gång?

Detta problem gäller alla som har iPhone, vilket är väldigt många. Till Android är det dock problemlöst att skicka

Jag har alltid tyckt att Applehatarna är en samling konspirativa nötter som menar att Apple försöker tvinga sina användare till önskvärda beteenden mot deras egen vilja, men nu börjar jag så smått förstå den aspekten också.

Någonstans hittade jag en hänvisning till inställningen ""Skicka som SMS om iMessage inte är tillgängligt". Någon sådan inställning kan jag inte hitta. Inte under "meddelanden" i alla fall.

Det är iOS 8.1.3

Apples iMessage är ren och skär tortyr. Det är ett av de viktigaste skälen till att jag sannolikt kommer att byta till en Android- eller Windows-telefon nästa gång jag byter.

Här är dock en bra länk

http://support.apple.com/en-us/HT204270

Vill du aldrig skicka iMessage så kan du ju alltid stänga av det. iMessage krävs en aktiv handling för aktiveras och inget som automatiskt aktiveras.

Skicka som SMS finns under Inställningar -> Meddelanden -> Skicka som SMS (fjärde uppifrån)

För mig är det fantastiskt att en gratistjänst som iMessage ingår när kör iPhone, men trivs man inte med det så är det bara att stänga av. Traditionella SMS blir mer och mer föråldrat men vid special-fall så fungerar SMS fortfarande.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Apples iMessage är ren och skär tortyr. Det är ett av de viktigaste skälen till att jag sannolikt kommer att byta till en Android- eller Windows-telefon nästa gång jag byter.

Troll? Byta telefon pga iMessage, bara att stänga av om du inte trivs med tjänsten.

Ursprungligen av koffas:

Troll? Byta telefon pga iMessage, bara att stänga av om du inte trivs med tjänsten.

"Bara stänga av" Jojo, du kanske skulle läsa på om alla människor som har sumpat mängder av viktiga meddelanden, glömt stänga av det innan de byter telefon osv osv.

För att inte tala om skämtet iMessage, där meddelandet kan dyka upp på vilken enhet som helst, men inte nödvändigtvis på den man sitter.

Eller, om man har stängt av det, och så FÖRSVINNER de iMessage-meddelanden man har

Jag hatar iMessage. Det är helt värdelöst för mig. Är du lycklig, fine, grattis till dig, men kom för fan inte och snacka skit om att alla som har problem är "troll". Du vet inte vad du pratar om.

Lugna och fina nu.

iMessage kan vara superdrygt. Själv tycker jag att det funkar kanon. Men - I de fallen när man VILL skicka som SMS (för det händer av olika anledningar*) så skulle det vara enklare.

Så det finns anledningar att kunna slå av/på det, och Apple har gjort det betydligt lättare. Men det skulle också vara möjligt för varje enskilt utskick.

* Exempelvis när jag vet att mottagaren är utomlands och inte har på roaming.
Eller när jag vill göra grupputskick.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-13 11:21

För det första: Om jag stänger av iMessage så tycker jag att allt borde skickas som SMS. Men det tycker inte Apple. Det enda som händer om jag försöker SMSa min chef när iMessage är avstängt är "Meddelandet kunde inte skickas". Detta trots att jag startat om telefonen efter att ha stängt av tjänsten.
Alla hänvisar till den där knappen "skicka som SMS". Ingen har lyckats visa var den finns. Bifogar bild på hur det ser ut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 11:33

Är telefonnumret valt när du skriver SMSet, så du inte väljer en tidigare konversation där en emailadress står som iMessage-adress och försöker göra Reply på?

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-13 11:50

Det var en bra tanke. Det vet jag inte längre. Får kolla och experimentera

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-13 12:01

Haha. Så funkade det. Om jag utgick från telefonnumret så fattade den att det inte skulle vara iMessage.
Summa summarum: Nu kan jag använda det. Men jag har fått en helt ny förståelse för applehatarnas mantra om att Apple stänger in och tvingar sina kunder.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-13 12:04

NEEEJ.
Nu svarade chefen. Eftersom han har iPhone (och ständig uppkoppling) så skickades hans svar som iMessage. Därför fick jag det till datorn (och säkert till iPaden) men inte till telefonen. Det innebär att han inte kan skicka meddelanden till mig när jag jobbar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 12:18

Svarade han på ditt riktiga SMS eller svarade han i en annan konversation som redan hade iMessage?

Avanmäl dig på iMessage också, annars kommer alla dina gamla kontakter ihåg detta.

http://support.apple.com/en-us/HT204270

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 16:25

Det ska räcka med att slå av iMessage, om man har sin iPhone kvar. Har man bytt till annan telefon kan man behöva avregistrera sej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 17:01
Ursprungligen av smarkebo:

Alla hänvisar till den där knappen "skicka som SMS". Ingen har lyckats visa var den finns. Bifogar bild på hur det ser ut.

Det valet (Skicka som SMS om iMessage inte är tillgängligt) syns inte på din bild eftersom du stängt av iMessage!

Ursprungligen av smarkebo:

För det första: Om jag stänger av iMessage så tycker jag att allt borde skickas som SMS. Men det tycker inte Apple. Det enda som händer om jag försöker SMSa min chef när iMessage är avstängt är "Meddelandet kunde inte skickas".

Jag kan bara hålla med. Stänger man av iMessage borde allt skickas som SMS. Och det gör det också. Men kruxet är att du i detta fall försökt skicka sms till en epostadress! Och det förstår man intuitivt att det ju inte går. Men det är inte tydligt och intuitivt att det är det faktiskt man gör ibland, när man svarar i en konversation. Bara för att konversationen en gång startades utifrån en epostadress så har man hela tiden gått i villfarelsen att man sms:at med sin chef medan man inte gjort det. Lösningen är att starta en ny konversation till chefens mobilnummer.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Apples iMessage är ren och skär tortyr.

Ja, ovanstående är ett exempel på detta. I Apples iver att göra tekniken sömlös och enkelt för användaren blir vissa andra aspekter otydliga (jag antar att man aldrig kan luras försöka sms:a till en epostadress på Android)

Men - jag tycker ändå att iMessage i och med Yosemite och iOS 8 har mognat. Nu är det vad det skulle varit från början. Integrationen så att jag numera kan skicka riktiga sms från min iMac fungerar klockrent. It just works. Jag litar numera helt på att alla meddelanden finns både i iPhonen och i Meddelande-appen på iMacen. Min käre mor som annars irl har ett muntligt-språkligt övertag över mig får kapitulera när jag sänder henne långa berättelser från mitt iMac tangentbord till hennes mobil. Jag överöser henne i ord och hon har inte en chans att svara med samma mynt via sms ;-).

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-13 17:28
Ursprungligen av IngoX:

Det valet (Skicka som SMS om iMessage inte är tillgängligt) syns inte på din bild eftersom du stängt av iMessage!

Jag kan bara hålla med. Stänger man av iMessage borde allt skickas som SMS. Och det gör det också. Men kruxet är att du i detta fall försökt skicka sms till en epostadress! Och det förstår man intuitivt att det ju inte går. Men det är inte tydligt och intuitivt att det är det faktiskt man gör ibland, när man svarar i en konversation. Bara för att konversationen en gång startades utifrån en epostadress så har man hela tiden gått i villfarelsen att man sms:at med sin chef medan man inte gjort det. Lösningen är att starta en ny konversation till chefens mobilnummer.

Ja, ovanstående är ett exempel på detta. I Apples iver att göra tekniken sömlös och enkelt för användaren blir vissa andra aspekter otydliga (jag antar att man aldrig kan luras försöka sms:a till en epostadress på Android)

Men - jag tycker ändå att iMessage i och med Yosemite och iOS 8 har mognat. Nu är det vad det skulle varit från början. Integrationen så att jag numera kan skicka riktiga sms från min iMac fungerar klockrent. It just works. Jag litar numera helt på att alla meddelanden finns både i iPhonen och i Meddelande-appen på iMacen. Min käre mor som annars irl har ett muntligt-språkligt övertag över mig får kapitulera när jag sänder henne långa berättelser från mitt iMac tangentbord till hennes mobil. Jag överöser henne i ord och hon har inte en chans att svara med samma mynt via sms ;-).

Så här ser det ut när iMessage är aktivt. Ser fortfarande ingen sådan inställning.

Det jag rent allmänt saknar är en enkelt möjlighet att välja sms eller iMessage när jag ska skriva något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 17:36
Ursprungligen av smarkebo:

Så här ser det ut när iMessage är aktivt. Ser fortfarande ingen sådan inställning.

Om du tittar på bilden igen så ser du att iMessage inte är på ännu. "Avvaktar aktivering"
(Det sänds ett utlands-sms varje gång man aktiverar iMessage. Detta är anledningen varför det inte går att aktivera om man t.ex har i ett kontantkort med noll kronor kvar)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 17:47

Så här ser inställningen "Skicka som SMS" ut så du inte tror vi skojar med dig

Ursprungligen av smarkebo:

Det jag rent allmänt saknar är en enkelt möjlighet att välja sms eller iMessage när jag ska skriva något.

När du väl får fram inställningen du söker så är det ungefär så det fungerar. Skickas som sms när mottagaren inte har iMessage och som iMessage när mottagaren har det. Ibland när mottagaren tidigare haft iMessage men inte är aktiv i systemet så sker visserligen ibland en fördröjning, men sedan går det iväg som sms istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 17:57

En tanke slog mig. Man kan ju i Meddelande-appens inställningar (både iOS och OS X) ange att man ska nås via valfria epostadresser, förutom telefonnumret. I och med Yosemite och iOS 8 borde väl den här inställningen vara närmast överflödig? Enda anledningen den behövs är väl om man vill använda iMessage från iPad eller OSX och inte har en iPhone alls (man behöver väl ha en iPhone för att kunna associera ett mobilnummer till sitt iCloud-konto).

Om jag som har en iPhone kryssar ur alla epostadresser kan det väl inte spela någon roll? Tidigare har jag tänkt att det är bra med allt ikryssat så man är så nåbar som möjligt. Jag testar nu att kryssar ur alla epostadresser överallt och ser vad som händer!

Visar bild från OSX men motsvarande inställning finns i iOS

Tänker jag rätt? De som inte har en iPhone och sms:ar till mig - ingen skillnad. De som använder iMessage kan eventuellt kan få ett felmeddelande om de startar från en konversation de själva ursprungligen startat till någon av mina epostadresser. (Jag är nämligen säker att jag själv aldrig startat en konversation från en epostadress eftersom jag varit noga att se till att inställningen "Börja nya konversationer från" alltid haft mobilnumret ibockat.) Dessa fåtal iMessage-användare ringer förhoppningsvis istället om de får felmeddelande, så får jag förklara att de får starta en ny konversation till mitt mobilnummer. Bättre få det omaket nu än i någon annan (antagligen besvärlig) situation.

Senast redigerat 2015-02-13 18:11
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-13 18:32
Ursprungligen av IngoX:

Om du tittar på bilden igen så ser du att iMessage inte är på ännu. "Avvaktar aktivering"
(Det sänds ett utlands-sms varje gång man aktiverar iMessage. Detta är anledningen varför det inte går att aktivera om man t.ex har i ett kontantkort med noll kronor kvar)

Ja, det ser jag, men ingenting ändrades nedanför den texten i alla fall. Jag kan ordna ytterligare en bild om du vill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 18:51

Vad har du för version av iOS?

Edit: såg att du har 8.1.3. Har du någon begränsning (profil) satt av din arbetsgivare?

Det här är så logiskt enkelt det bara kan bli.

Du har på dator och iPad valt att du skall ta emot iMessage på mobilnumret.
Då räcker det inte att stänga av iMessage på mobilen om avsändaren skall skicka vanligt SMS utan att han gör aktiva val.

Du måste stänga av iMessage på alla enheter så att Apple-servrar inte länkar mobilnumret till alla enheter.
Först då kan du ta emot SMS från annan Apple-enhet istället för iMessage.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-14 20:38

Aaah. Tack. Men vad händer då om chefen skickar iMessage när det är avstängt på min mobil? Då får jag ju meddelandet först när jag kommer hem.

Alltså behöver jag kunna ta emot iMessage, men ändå kunna välja att skicka sms. Det vill nog inte Apple att jag ska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-15 11:10

Har du iMessage avslagen får du SMS med en gång. Men du kan inte få både och som du vill... att skicka som SMS till någon som har iMessage går inte utan att slå av iMessage i din apparat. iMessage har prioritet, vilket jag tycker är bra. Nästan alla vill nog skicka det som iMessage om mottagaren kan hantera det.

Edit: slår du av Mobildata när du är i Norge funkar det med SMS. Då kan du ha Mobildata påslaget när du vill använda dej av iMessage.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2015-02-16 09:20

Det är ju just så det INTE funkar. I alla fall för mig. Som jag skrivit får jag då bara ett felmeddelande om att det inte kunde skickas. Långt efteråt.

Dessutom har ju jag fått intrycket att iMessage inte är pålitligt. Mitt är inte pålitligt. Om jag måste skicka ett jätteviktigt meddelande till chefen så skulle det kännas bättre att kunna skicka det som SMS. Det kommer alltid fram, oavsett allt. (Nej, inte oavsett mobiltäckning, men oavsett allt annat)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-16 09:28
Ursprungligen av smarkebo:

Alla hänvisar till den där knappen "skicka som SMS". Ingen har lyckats visa var den finns.

I Meddelanden-appen kan du hålla ner fingret på ett olevererat iMessage. Då ska det poppa upp en meny där du kan välja "Skicka som SMS".

Jag har funnit att i praktiken är det bara två alternativ som fungerar:

1) Ha ALLT som imessage
2) Ha INGET som iMessage

Av de, tycker jag det senaste är överlägset tillförlitligast.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-02-20 11:33

Förlåt om jag lånar tråden, men passar på att fråga.
Det är såhär att jag har märkt att om jag är utomlands med roaming avstängt och får t.ex sms av en med iMessage så får jag meddelandet när jag är kanske på hotellet med wifi eller hotspot. Dvs meddelandet kanske är viktigt och skickades för några timmar sen men jag får det först när jag har internet. Jag har som val att skicka som sms om inte iMessage är tillgängligt. Kan det va så att personen som skickar till mig inte har det valet markerat? Eller måste han kanske börja från en ny konversation så jag ska få det som sms och inte iMessage?
Med vänlig hälsning, Kevin

Senast redigerat 2015-02-20 16:39
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-21 08:05

Det är den skickande enheten som bestämmer om det blir SMS eller iMessage. Lyckas den skicka det som iMessage, kommer det att ligga kvar och vänta på att mottagaren får en anslutning till Internet och kan läsa det.
Om den sändande enheten inte lyckas skicka iväg iMessage, skickar den det som SMS istället.
På vilket sätt mottagaren är uppkopplad vet jag inte om det påverkar, jag har inte sett någon röd tråd där.
Det är ju svårt för Apples servrar att avgöra om det är viktigt, eller kan vänta tills mottagaren har Internetanslutning. Det kanske borde finnas en prio-flagga; är den satt, testa iMessage, går det inte inom 5 minuter, testa SMS.

Bevaka tråden