Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta till ny iPhone, backup men utan original Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 12:18

Vi har en iPhone 4 som vi haft länge (massor med nummer, SMS och annat).

Mac datorn den var synkad med är ominstallerad/utbytt (?) = finns ej kvar.

iPhone 4 skall bytas ut mot en iPhone 5.

När jag kopplar in iPhone 4 för att göra en backup i iTunes säger den "Welcome to your new iPhone"...

Trycker jag <Continue> så vet jag vad som händer...

Hur kan jag backa upp iPhone 4 för att sedan dra igång iPhone 5 med allt?

Jag har länge varit negativ till sättet iOS/iTunes fungerar, gått på flera minor med försvunnen data. DRM i all ära men att låsa en telefon till EN specifik dator är idiotiskt när det kommer till hanteringen av sådant här.

Kan tillägga att jag försöker göra detta på en Mac där jag tidigare dragit igång en annan iPhone. Det kan väl inte vara så att man bara kan ha en iPne kopplad till en Mac?!...

Skulle bli mycket tacksam om någon kan hjälpa mej med detta.

Aktivera iCloud på iPhone 4, backup till iCloud, återställ från iCloud på er iPhone 5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 12:43
Ursprungligen av keptang:

Aktivera iCloud på iPhone 4, backup till iCloud, återställ från iCloud på er iPhone 5.

Använder inte iCloud men ska prova. Tack. Återkommer...

Ursprungligen av TureB:

Använder inte iCloud men ska prova. Tack. Återkommer...

På något annat sätt går det inte (som du vet ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 12:49

Ser inte hur jag kan backa upp alla SMS... ?

Men jag förstår inte varför den nya Mac datorn inte accepterar telefonen som en befintlig telefon utan insisterar att se den som en NY telefon, vilket tvingar mej att skriva över allt. Jag kan inte se hur jag först kan göra en backup.

Att jag inte "får" flytta musik från telefonen (även om det skulle vara min egen från CD skivor) är en sak, men det här är löjligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 12:50
Ursprungligen av keptang:

På något annat sätt går det inte (som du vet ).

Så om man inte har den ursprungliga datorn är det kört?

Att det inte blivit revolt över en sådan här inlåsning är för mej ofattbart...

Ursprungligen av TureB:

Ser inte hur jag kan backa upp alla SMS... ?

Men jag förstår inte varför den nya Mac datorn inte accepterar telefonen som en befintlig telefon utan insisterar att se den som en NY telefon, vilket tvingar mej att skriva över allt. Jag kan inte se hur jag först kan göra en backup.

Att jag inte "får" flytta musik från telefonen (även om det skulle vara min egen från CD skivor) är en sak, men det här är löjligt...

Gör backup till iCloud, vad som hamnar där kan du läsa här; http://support.apple.com/kb/PH12519?viewlocal....

Ursprungligen av TureB:

Så om man inte har den ursprungliga datorn är det kört?

Att det inte blivit revolt över en sådan här inlåsning är för mej ofattbart...

Ja. Håller med. Men det går iaf med iCloud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 12:54

...och nu kommer nästa fråga:

Hur gör jag för att "Transfer all purchases?" alltså hur backar jag upp alla appar som finns på iPhone 4?

Ursprungligen av TureB:

...och nu kommer nästa fråga:

Hur gör jag för att "Transfer all purchases?" alltså hur backar jag upp alla appar som finns på iPhone 4?

Läs länken i mitt föregående inlägg. Man gör inte backup på appar (endast data till appar), dessa laddas ner från App Store på den nya enheten iom återställning från iCloud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 13:00
Ursprungligen av keptang:

Läs länken i mitt föregående inlägg. Man gör inte backup på appar (endast data till appar), dessa laddas ner från App Store på den nya enheten iom återställning från iCloud.

"En del typer av innehåll hämtas inte automatiskt i alla länder, och tidigare köp kanske inte är tillgängliga om de har återbetalats eller inte längre finns i affären."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 13:37
Ursprungligen av keptang:

Gör backup till iCloud, vad som hamnar där kan du läsa här; http://support.apple.com/kb/PH12519?viewlocal....

Jag backar upp alla foto/video för att sedan ta bort dem och göra en full backup till iCloud. Startar sedan den andra telefonen och ska försöka skapa en ny telefon utifrån den backup:en. (all foto/video är för mycket för iCloud)

En fråga dock, hur blir det med Mac-koppling? Blir den telefonen också kopplad till de icke-existerande Mac-datorn eller kan man välja en ny Mac? (för att sedan hamna i samma situation om något händer den datorn).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-08 18:00
Ursprungligen av keptang:

Gör backup till iCloud, vad som hamnar där kan du läsa här; http://support.apple.com/kb/PH12519?viewlocal....

Ja. Håller med. Men det går iaf med iCloud.

Det fixade sej till slut via iCloud, men gjorde det utan alla foto/filmer då dessa faktiskt går att föra över till vilken dator som helst...

Tack @Keptang

  • Medlem
  • Orust
  • 2015-02-09 10:28

@ThureB
Det måste väl gå fint att göra en backup till en ny dator, det funkar bra här.

Fast man kan ju tycka att iTunes skulle beskriva det lite bättre, förstår att man blir osäker.
Läs lite här om du vill.
http://www.99mac.se/forum/p/2176183

För några veckor sen har jag skaffat mig en iphone 5s. Jag har haft lite problem med att flytta innehållet från iPhone4 till 5s. Allt gick snabbt och smidigt, förutom bilderna! Och då menar jag inte de bilder som finns på iCloud. Finns det något smidigt sätt att flytta bilderna från kamerarulle?
obs. jag har ingen mac-dator..

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2015-02-09 15:22

Testa appen Photosync

Ursprungligen av TureB:

Vi har en iPhone 4 som vi haft länge (massor med nummer, SMS och annat).

Mac datorn den var synkad med är ominstallerad/utbytt (?) = finns ej kvar.

iPhone 4 skall bytas ut mot en iPhone 5.

När jag kopplar in iPhone 4 för att göra en backup i iTunes säger den "Welcome to your new iPhone"...

Trycker jag <Continue> så vet jag vad som händer...

Hur kan jag backa upp iPhone 4 för att sedan dra igång iPhone 5 med allt?

Jag har länge varit negativ till sättet iOS/iTunes fungerar, gått på flera minor med försvunnen data. DRM i all ära men att låsa en telefon till EN specifik dator är idiotiskt när det kommer till hanteringen av sådant här.

Kan tillägga att jag försöker göra detta på en Mac där jag tidigare dragit igång en annan iPhone. Det kan väl inte vara så att man bara kan ha en iPne kopplad till en Mac?!...

Skulle bli mycket tacksam om någon kan hjälpa mej med detta.

Testa appen Photosync, den kan synka mellan IOS prylar och även använda dropbox.
Du måste vara på samma WIFI nät med telefonerna
Kolla det.
Carloz

Ursprungligen av TureB:

...Trycker jag <Continue> så vet jag vad som händer...

Men du måste kanske inte trycka Continue. Det finns kanske andra alternativ.

Läs Mazaks inlägg #13.

Och se även instruktioner här:
http://evolver.fm/2011/02/28/how-to-switch-an...

Ursprungligen av keptang:

På något annat sätt går det inte...

Inte? Se länk ovan.

Och det finns många liknande instruktioner som den jag länkade till. https://www.google.se/search?q=old+iphone+new...

Instruktionerna/guiderna har visserligen ett par år på nacken, men jag tar för givet att det fortfarande fungerar med dagens iTunes.

1
Bevaka tråden