Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra från hemtfnnr till iPhonenummer för iMessage

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-01-14 11:06

Försökte skicka i-message t vän, men det gick iväg som SMS.
Jag fick svar i form av iMessage med hans E-postadress som avsändare. Sen kunde jag skicka iMessage till den E-postadressen.
När vi senare träffades såg vi på hans iPhone att det var hans hemtfnnr oxh E-postadress som var registrerade i iCloud.
I inställningar för iMessage kunde vi ändra/lägga till E-postadresser, men hemtelefonnumret var gråmarkerat och kunde inte ändras till hans iPhonenummer.

Hur ändrar man så att det blir hans iPhonenummer som sänder och tar emot iMessage?

Typisk och inte helt ovanlig bugg. Det brukar fixa sig om man avaktiverar Imessage och slår på det igen.

Ursprungligen av GGurk:

Försökte skicka i-message t vän, men det gick iväg som SMS.
Jag fick svar i form av iMessage med hans E-postadress som avsändare. Sen kunde jag skicka iMessage till den E-postadressen.
När vi senare träffades såg vi på hans iPhone att det var hans hemtfnnr oxh E-postadress som var registrerade i iCloud.
I inställningar för iMessage kunde vi ändra/lägga till E-postadresser, men hemtelefonnumret var gråmarkerat och kunde inte ändras till hans iPhonenummer.

Hur ändrar man så att det blir hans iPhonenummer som sänder och tar emot iMessage?

Lägg till hans telefonnummer i kontakter, skicka nytt iMessage till hans TELEFONNUMMER och fortsätt svara i den tråden. Se till att alltid svarar i den tråden, du kan radera den gamla för att vara säker på att du svarar i rätt tråd. Sedan se till att under iMessage i inställningar så se till att starta iMessage-konversation med telefonnummer och inte med epost.

Hade samma problem för några månader sedan, så vet att det löser biffen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-15 09:57
Ursprungligen av GGurk:

När vi senare träffades såg vi på hans iPhone att det var hans hemtfnnr oxh E-postadress som var registrerade i iCloud.
I inställningar för iMessage kunde vi ändra/lägga till E-postadresser, men hemtelefonnumret var gråmarkerat och kunde inte ändras till hans iPhonenummer.

Hur ändrar man så att det blir hans iPhonenummer som sänder och tar emot iMessage?

Väldigt märkligt att hemtelefonnummret är registrerat. När man aktiverar iMessage från en iPhone registreras det nummer som simkortet som sitter i är knutet till. Det krävs också att det i bakgrunden kan skickas ett utlands-sms från det abonnemanget, så ibland blir det problem om det är ett kontantkort med 0 kr kvar. Varje gång man byter sim-kort och nummer i en iPhone (t.ex om man tillfälligt byter abonnemang när man är utomlands) registreras det nya numret på detta sätt automatiskt när man aktiverar iMessage.

Man kan alltså inte knappa in ett nytt nummer till iMessage manuellt någonstans. Man kan manuellt avregistrera ett nummer från iMessage via denna sida, men det kräver att man kan ta emot ett bekräftelse-sms på det numret.

Prova det som föreslås i inlägg #2. Stäng av och sätt på iMessage igen från iPhonen.
(Inlägg #3 handlar om ett annat problem, när mottagaren får iMessages från samma person i två olika konversationstrådar)

Jag hade också svårt att förstår hur hemnummret kan vara valt. Det borde hur som helst fixa sig via omaktivering.

1
Bevaka tråden