Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes har skrivit över iPhone med gammal backup! Hur återfå???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-26 18:02

Jag behöver lite hjälp att återfår data som har försvunnit efter att iTunes gjort en sync från backup av en gammal telefon.

Min dotter hade en iPhone 3Gs som sedan bytts ut mot en iPhone 4. En backup gjordes av iPhone 3Gs (2013) men iPhone 4 har aldrig backats upp.

Hon har nog aldrig överfört några bilder/videos från iPhone 4 då den har iOS 7 och iTunes behövde uppdateras för att kunna koppla mot iPhonen. iTunes uppdaterades, men nu verkar det som att iTunes har skrivit över allting på hennes iPhone 4 med den gamla backup som fanns från iPhone 3Gs.

Efter att iTunes uppdaterades sa jag att hon kunde komma åt bilder/video via ImageCapture istället, vilket hon gjorde. Hur detta gått till är oklart eftersom ingen har utfört någon sync.

Har någon ett förslag till hur man skulle kunna återfå det som fanns på iPhone 4 innan detta skedde? (foto/film är det enda viktiga)

Jag har provat mjukvara som DrFone och liknande men de se bara vad som är på telefonen nu.

Kan bara ske om man gör en återställning / synk med iTunes och väljer aktivt att återställa från en tidigare backup som iTunes har. Inget som sker per automatik.

Informationen är borta om man inte gjort en säkerhetskopia någonstans.

Har data skrivits över så har det skrivits, går inte att få tillbaka.

Det kan dock finnas områden på minnet som inte har skrivits över. Detta kan eventuellt återskapas. Det är dock väldigt svårt eftersom Apple inte godkänner att användare får direkt tillgång till minnet på iPhone. Detta för att Apple ska ha kontroll, det ger en bättre användarupplevelse.

Ta kontakt med ett dataräddningsföretag. Ibas påstår sig kunna rädda data från iPhone. Räkna dock med att det kommer att kosta en hel del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-26 18:30
Ursprungligen av McDarwin:

Har data skrivits över så har det skrivits, går inte att få tillbaka.

Det kan dock finnas områden på minnet som inte har skrivits över. Detta kan eventuellt återskapas. Det är dock väldigt svårt eftersom Apple inte godkänner att användare får direkt tillgång till minnet på iPhone. Detta för att Apple ska ha kontroll, det ger en bättre användarupplevelse.

Ta kontakt med ett dataräddningsföretag. Ibas påstår sig kunna rädda data från iPhone. Räkna dock med att det kommer att kosta en hel del.

"Detta för att Apple ska ha kontroll, det ger en bättre användarupplevelse." Jo visst...

IBAS, jo tack jag vet vad de tar betalt...

Min dotter frågade sin kompis som var med på konserten där hon tog de mest värdefulla fotografierna, men hon "orkar inte" leta efter dem. Fin kompis...

Senast redigerat 2014-12-26 18:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-26 23:01

UPPDATERING!!

Det visar sej att det inte är en radera-allt-återställ-gammalt eftersom det finns en hel del kvar som var på telefonen innan.

T.ex. en del grafik som hon skapat (StopGo app?) finns kvar men inte fotografier. Det verkar vara en blandning...

???

Ursprungligen av TureB:

...efter att iTunes gjort en sync...
...eftersom ingen har utfört någon sync...

Lite motsägande besked där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-27 09:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite motsägande besked där...

Jo, det är därför jag funderar på hur det hela kunde ha skett då ingen gjort en restore från backup.

Telefonen ville bli authorised helt plötsligt och det var då den ändrat innehåll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-27 09:59
Ursprungligen av TureB:

Efter att iTunes uppdaterades sa jag att hon kunde komma åt bilder/video via ImageCapture istället, vilket hon gjorde. Hur detta gått till är oklart eftersom ingen har utfört någon sync.

Stämmer det att hon använt Bildinsamling / Image Capture så borde bilderna finnas på datorn, och de saknas på iPhonen om det var inställt att radera bilder som överförs.

det låter skumt - jag har aldrig hört att en auktorisering skriver över med en gammal backup. Det krävs en återställning av telefonen för det. Däremot är det väl så att om du auktoriserar telefonen mot en ny dator så kommer musik etc att raderas och ersättas med ny synkinformation. Men då varnar Itunes om att allt material kommer att raderas på telefonen. Men jag tror inte att bilder raderas bara för en auktorisering.

Har ni använt samma dator eller bytt dator?

Fast IngoXs förklaring låter inte helt osannolik för att förklara varför bilderna är borta från telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-27 10:15
Ursprungligen av IngoX:

Stämmer det att hon använt Bildinsamling / Image Capture så borde bilderna finnas på datorn, och de saknas på iPhonen om det var inställt att radera bilder som överförs.

Hade varit suveränt om så var fallet, men hon valde bara några få bilder som hon ville ha, inte allihop, och hon hade ej kryssat i "radera".

Alla de bilder som finns på telefonen nu är de gamla bilderna som fanns på den gamla 3Gs backupen.

Men om man gör en restore från backup då finns väl ingenting av det nya kvar?!

För det är precis vad det gör, det är en blandning av saker på telefonen, ingen full restore av hennes gamla 3Gs...

1
Bevaka tråden