Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro retina laddar inte trots SMC-reset

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-23 21:07

Macbook Pro Retina 15" GT 750M, late 2013. Mac OS X 10.9.5

Efter ett par veckors återkommande småstrul med laddningen på min Macbook tycks laddningen ha lagt av helt nu. Tidigare har jag varit med om att jag måste dra ur och sätta i laddaren några gånger för att den ska börja ladda batteriet efter att ha varit utdragen med datorn i vila ett tag (mer än en timme-ish).

Nu ikväll när jag öppnade locket till datorn var skärmen helt svart, trots upprepade försök att väcka den. Satte i laddsladden som lyste grönt ett ögonblick för att sedan slå om till orange. Fortfarande inget liv. Höll ner strömknappen ett tag vilket måste ha stängt av den, för det gick att kallstarta den efter det. Men lysdioden på laddkontakten lyser inte alls längre, och i strömmenyn står det "Batteriet laddas inte", samt "Strömkälla: Strömadapter". Batteriet har legat konstant på 47% i över en timme nu med laddaren i, så uppenbarligen tar datorn ström från väggen och inte från batteriet.

CoconutBattery tycker att batteriet är i god kondition, med 80 laddcykler och över 99% kapacitet kvar. När sladden är i rapporterar den 0 watt i batteriförbrukning, och om jag rycker sladden rapporterar den rimliga nivåer.

Jag har testat SMC-reset flera gånger utan resultat. Har även testat att stänga av datorn, dra ur sladden, låta den stå i 10 minuter och sen göra SMC-reset och starta. No dice. Testade i desperation att skapa en ny användare, men det hjälpte som väntat inte heller.

Min misstanke är att det är batteriets laddningselektronik som är rökt. Jag har tyvärr inte tillgång till vare sig en annan laddare eller annan dator att testa laddaren med. Garantin går lägligt nog ut nu på lördag, så jag hinner inte arrangera sådana tester heller.

Ska jag öppna en serviceticket hos Apple, eller är det någon som har tips på fler åtgärder som skulle kunna funka?

Det är nog kontakt med Apple/återförsäljaren som gäller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-25 21:22

Nu plockade jag upp datorn efter att den har varit i vila med laddaren i sen igår morse. Batteriet är trots allt fulladdat nu, men laddkontakten lyste ändå inte. Men efter en ur- och inkoppling började den lysa som den ska.

Jag har redan öppnat ett ärende hos Apple och bokat tid hos Genius Bar i Täby på tisdag, så jag får väl hålla koll fram till dess och testa lite. Det känns ju inte som det går att lita på datorn riktigt, men en felsökning lär väl inte visa på något fel. Fortsättning följer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-25 22:48
Ursprungligen av Vassius:

Nu plockade jag upp datorn efter att den har varit i vila med laddaren i sen igår morse. Batteriet är trots allt fulladdat nu, men laddkontakten lyste ändå inte. Men efter en ur- och inkoppling började den lysa som den ska.

Jag har redan öppnat ett ärende hos Apple och bokat tid hos Genius Bar i Täby på tisdag, så jag får väl hålla koll fram till dess och testa lite. Det känns ju inte som det går att lita på
datorn riktigt, men en felsökning lär väl inte visa på något fel. Fortsättning följer...

Hoppas det löser sig jag skulle gissa på ett nytt batteri.. stå på dig.

God Jul till dig trots lite julstrul i stugan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-03 16:40

Jag gick med datorn till Genius Bar i tisdags som planerat, men eftersom det tycktes fungera "ibland" så var jag beredd på att det bara skulle bli lite diskussion och ett konstaterande att "det fungerar ju". Men när Genius-killen kopplade in en laddare så hände (tack och lov!) ingenting, och ett diagnosprogram han körde tyckte inte heller att det satt någon laddare i. Så datorn blev kvar i Täby och jag fick ett löfte om att den skulle vara klar inom en vecka.

Redan samma kväll fick jag mail om att den var klar, men jag hade inte möjlighet att hämtade den förrän igår. De har bytt den interna delen av Magsafe-kontakten, och hittills tycks det fungera bra.

Bortsett från telefonbaserade delen av supporten (som var en horribel upplevelse) är jag väldigt nöjd med servicen. De gjorde till och med rent datorn utvändigt, så jag var tvungen att starta upp den för att vara säker på att det var min.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-03 21:44
Ursprungligen av Vassius:

Jag gick med datorn till Genius Bar i tisdags som planerat, men eftersom det tycktes fungera "ibland" så var jag beredd på att det bara skulle bli lite diskussion och ett konstaterande att "det fungerar ju". Men när Genius-killen kopplade in en laddare så hände (tack och lov!) ingenting, och ett diagnosprogram han körde tyckte inte heller att det satt någon laddare i. Så datorn blev kvar i Täby och jag fick ett löfte om att den skulle vara klar inom en vecka.

Redan samma kväll fick jag mail om att den var klar, men jag hade inte möjlighet att hämtade den förrän igår. De har bytt den interna delen av Magsafe-kontakten, och hittills tycks det fungera bra.

Bortsett från telefonbaserade delen av supporten (som var en horribel upplevelse) är jag väldigt nöjd med servicen. De gjorde till och med rent datorn utvändigt, så jag var tvungen att starta upp den för att vara säker på att det var min.

Service som värmer i hjärtat

1
Bevaka tråden