Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brus i hörlursutgång iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har min iMac kopplad till förstärkare/högtalare via hörlursutgången. När jag pausar musiken eller andra ljud så går det ca. 90 sekunder och sedan kommer ett brus i högtalarna. Kan det vara ett jordfel? Någon som känner igen problemet? Vad beror det på? Vad kan jag göra åt det?

Ursprungligen av Butterfly:

Har min iMac kopplad till förstärkare/högtalare via hörlursutgången. När jag pausar musiken eller andra ljud så går det ca. 90 sekunder och sedan kommer ett brus i högtalarna. Kan det vara ett jordfel? Någon som känner igen problemet? Vad beror det på? Vad kan jag göra åt det?

Tvivlar på att det är jordningsfel då problemet borde funnits där hela tiden i så fall. Hur som helst, du kan ju alltid testa med att helt enkelt vända stickproppen för den ena apparaten 180 grader i vägguttaget.

Har du möjlighet att testa med en annan förstärkare?

Vände på proppen till förstärkaren och det verkar faktiskt åtgärdat saken. Märkligt, men härligt. Tack!

Ursprungligen av Butterfly:

Vände på proppen till förstärkaren och det verkar faktiskt åtgärdat saken. Märkligt, men härligt. Tack!

Vad som hände är förmodligen att den ena apparatens "nollstift" var kopplat till den andra apparatens "fasstift". När du sedan kopplar ihop de bägge apparaternas jordning med varandra genom audiokabeln så uppstod bruset.
I de allra flesta fallen är detta inget som spelar någon roll men ibland kan man få lite lattjo effekter av detta. Där jag mest kommit i kontakt med detta är faktiskt i audio-sammanhang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-12-10 09:59

OS X stänger av ljudkortet efter ca 90 sekunder för att spara ström och då blir utgångarna flytande, detta i samband med att du fasvänt matningen till förstärkaren ledde till bruset.

1
Bevaka tråden