Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8.1.2 ute nu

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken lyder.

This release includes bug fixes and addresses a problem where ringtones purchased through the iTunes Store may have been removed from your device. To restore these ringtones, visit itunes.com/restore-tones from your iOS device.
For information on the security content of this update, please visit this website:
http://support.apple.com/kb/HT1222

Jag har väl inte de problemen men problem med saknade notifieringar så jag uppdaterar min vana trogen

Tack för tipset!

Knappt man vågar uppdatera länge. Men av gammal vana får man väl...

Trist att de fortfarande inte fixat gestures på iPad.

Och man har FORTFARANDE inte fixat den sjukt dryga buggen när man vänder en video i Safari till landscape mode. Helt sjukt med tanke på hur många som har skickat in rapporter om detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-09 20:33
Ursprungligen av iAmFille:

Och man har FORTFARANDE inte fixat den sjukt dryga buggen när man vänder en video i Safari till landscape mode. Helt sjukt med tanke på hur många som har skickat in rapporter om detta.

Ett exempel där det inte fungerar?

Ursprungligen av lappen71:

Ett exempel där det inte fungerar?

När man kollar ett valfritt klipp i Safari och ska vända till landskapsmode så laggar hela videon och ljudet försvinner i någon sekund. Brukar hända när jag kollar Facebook i Safari och ser på någon video.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-09 20:42
Ursprungligen av iAmFille:

När man kollar ett valfritt klipp i Safari och ska vända till landskapsmode så laggar hela videon och ljudet försvinner i någon sekund. Brukar hända när jag kollar Facebook i Safari och ser på någon video.

Ok använder aldrig Safari för att surfa runt på FB så det är inte konstigt att jag aldrig märkt det.
Kollar jag på YouTube i Safari är det inget jag upplevt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-09 21:11

Är wifi fixat?

Vore kul att kunna ta bilder från låsskärmen igen...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-09 21:47
Ursprungligen av Manglobe:

Vore kul att kunna ta bilder från låsskärmen igen...

Går inte det? Fungerar hur bra som helst här.

Både jag och min partner har samma problem. Försvann först ett tag när jag skaffade iPhone 6, sen kom de tillbaka. Hoppas uppdateringen ska göra nåt åt saken...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-10 02:38
Ursprungligen av Manglobe:

Både jag och min partner har samma problem. Försvann först ett tag när jag skaffade iPhone 6, sen kom de tillbaka. Hoppas uppdateringen ska göra nåt åt saken...

Det beror troligtvis inte på IOS utan era telefoner.
En återställning utan att lägga in säkerhetskopian gör nog susen.

jag kan framkalla buggen med kameran genom att använda voicecall funktionen. dvs man håller in homeknappen och ringer upp en kompis, efter detta så funkar inte kameran från låsskärmen längre. jag har iphone 6 plus, har även sett samma fenomen på 5s det som löser problemet tillfälligt är en hard reset. home + power. ios 8 är nog det buggigaste jag varit med om sen jag skaffade iphone 2009.

En googling visar att vi är långtifrån ensamma om buggen. I mitt fall dök den först upp på min gamla telefon med iOS8 (4S) medans min snubbes trubbel dök upp i och med hans telefonbyte. (Jag ringer ganska ofta upp folk via röstkontroll, han inte alls.)

Folk verkar enligt utsago få sina telefoner utbytta från Apple för detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-10 08:42

Ska det vara ett hårdvarufel alltså? Det låter rätt otroligt, tycker jag.
Jag kan inte få fram det på min iPhone6

Tror inte heller det är hårdvaran, hade ju samma problem på min 4S. Men tja, det verkar försvinna (enligt utsago?) om man helt sonika stänger av kodlåset samt raderar sina fingeravtryck. Och det tänker jag då rakt inte göra.

Är det nån annan som har problem med att volymkontrollen helt försvinner och alltså inte fungerar? Händer oftast efter att jag sett en video på Apple tv via airplay och sedan byter tillbaka till lokal video/ljud på ios-enheten. Enda lösningen verkar vara att starta om enheten.

Detta händer både på min iPhone 6 och min iPad Air 2. Introducerades med iOS 8.

Ursprungligen av Sperious:

Är det nån annan som har problem med att volymkontrollen helt försvinner och alltså inte fungerar? Händer oftast efter att jag sett en video på Apple tv via airplay och sedan byter tillbaka till lokal video/ljud på ios-enheten. Enda lösningen verkar vara att starta om enheten.

Detta händer både på min iPhone 6 och min iPad Air 2. Introducerades med iOS 8.

Andra ljud/volymproblem, http://www.99mac.se/forum/t/310217-bugg-i-vol...
Så det är nog inte bara du.

Ursprungligen av keptang:

Andra ljud/volymproblem, http://www.99mac.se/forum/t/310217-bugg-i-vol...
Så det är nog inte bara du.

Tack. Vet inte hur jag lyckats missa den där tråden. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-10 17:52
Ursprungligen av Json_81:

Är wifi fixat?

Svarar mig själv, nej det är det inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-11 10:46

Jisses, Apple får verkligen skärpa sig när det gäller uppdateringarna...ett antal senaste tiden som inte alls håller måttet, inte ens i närheten.

Tycker faktiskt det vore bättre om dom lade mer resurser på att fixa buggar och finsnickra på rådande iOS (och OS X) version istället för att komma ut med en helt ny version varje år. Kunde faktiskt vara så att en version höll 2-3 år än ha det så här varje år med en massa buggar som inte blir fixade innan nästa version och spiller över till denna och nya buggar som beta-testningen inte hinner råda bot på. Tycker det varit så dom senaste 3-4 åren, mest på iOS men även på OS X.

Min iPad2 blev seg som sirap efter uppgraderingen till 8.1.1 från 7.x men 8.1.2 fixade detta så nu funkar och ser allt ut som det ska igen.

Det enda jag stör mig på är att jag inte längre kan stänga av väckarlarmet genom att bara lyfta på och släppa ner mitt Smartcover. Detta funkade i iOS7.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Min iPad2 blev seg som sirap efter uppgraderingen till 8.1.1 från 7.x men 8.1.2 fixade detta så nu funkar och ser allt ut som det ska igen.

Det enda jag stör mig på är att jag inte längre kan stänga av väckarlarmet genom att bara lyfta på och släppa ner mitt Smartcover. Detta funkade i iOS7.

Hur tycker du det är prestandamässigt mellan iOS 7.x och 8.1.2? Har själv en iPad 3 som kör iOS 7.1.2.

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur tycker du det är prestandamässigt mellan iOS 7.x och 8.1.2? Har själv en iPad 3 som kör iOS 7.1.2.

Ungefär samma. Skillnaden ligger snarare i vissa kosmetiska förändringar. I Safari tex har man inte längre en meny i ändan av tab-raden när det inte finns plats för fler tabbar, utan istället skjuts tabbarna ihop som ett dragspel. En annan förändring är att hela sidhuvudet i Safari göms när man bläddrar ner en bit o på så vis får man mer av den begränsade skärmytan. Hur detta ser ut på iPhone vet jag dock ej e-som jag där hellre använder browsern Mercury.

Jag ringer väldigt sällan men la idag märke till en bugg (väl). När jag pratade i telefonen så märkte jag att skärmen inte blir svart när jag har telefonen mot mitt öra som den brukar. Har testat att starta om telefonen utan framgång och har även gjort en hård omstart med samma resultat.

Någon som kan testa om den har samma problem med iOS 8.1.2? Osäker på om problemet uppkom iom denna uppdatering då jag som sagt sällan pratar i telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-12 16:03
Ursprungligen av koffas:

Någon som kan testa om den har samma problem med iOS 8.1.2? Osäker på om problemet uppkom iom denna uppdatering då jag som sagt sällan pratar i telefonen.

Skärmsläckning vid samtal funkar fint med 8.1.2 på en 5s. Men jag hade samma problem som visade sig vara att kabeln till sensorn skavts sönder vid ett skärmbyte. Så det kanske är ett hårvarufel du haft ett tag men inte märkt? Du kan testa med andra appar som använder sensorn för att släcka skärmen, t.ex. Sleep Cykle

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-12 16:03
Ursprungligen av koffas:

Jag ringer väldigt sällan men la idag märke till en bugg (väl). När jag pratade i telefonen så märkte jag att skärmen inte blir svart när jag har telefonen mot mitt öra som den brukar. Har testat att starta om telefonen utan framgång och har även gjort en hård omstart med samma resultat.

Någon som kan testa om den har samma problem med iOS 8.1.2? Osäker på om problemet uppkom iom denna uppdatering då jag som sagt sällan pratar i telefonen.

En bugg innebär att det är ett fel som finns i alla enheter som kör samma OS.
Du tror inte att om det varit en bugg att det varit mer omtalat då?
Ingen jag känner som har iOS 8.1.2 har några bekymmer.
Gissningsvis är det ett hårdvarufel på din telefon.

Ursprungligen av lappen71:

En bugg innebär att det är ett fel som finns i alla enheter som kör samma OS.
Du tror inte att om det varit en bugg att det varit mer omtalat då?
Ingen jag känner som har iOS 8.1.2 har några bekymmer.
Gissningsvis är det ett hårdvarufel på din telefon.

Om livet var så enkelt så skulle det finnas färre buggar. Dessvärre så är det inte så utan buggar kanske inte visar sig på alla enheter.

Bevaka tråden