Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med grafikfel

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-03-01 14:56

En macbook pro har sedan en tid gett konstiga grafikproblem.

När datorn stått en stund oanvänd eller i viloläge dyker det upp som fyrkantiga texturer över vissa områden av bilden eller över i stort sett hela ytan. Det brukar börja med ett fåtal och sprider sig över hela skärmen om den inte används. Det brukar oftast börja efter någon minut för att sedan efter ett par minuter täcka allt mer av bilden. Ibland hänger sig datorn och kan ibland behöva startas om ett antal gånger innan den fungerar okej då den oftast låser sig i uppstarten, även då med en massa texturer över bilden.

Oftast när den fungerar kan den fungera ett par dagar. Ibland visar den små texturer som försvinner när den börjar användas. Ibland när den visar texturer över stora områden tar det ibland ett par minuter innan de börjar försvinna, de fladdrar då över bilden. Detta händer både på inbyggd och extern skärm ansluten till mini-dp. Ibland försvinner problemet då man rycker ut och sätter tillbaka mini-dp kabeln eller byter upplösning på bilden.

Jag antar att det är hw-fel på någon krets vilket betyder att man måste byta ut moderkortet, vilket inte känns som en lösning man kommer investera i då datorn oftast fungerar mycket bra förutom detta störande problem som dyker upp då och då.

Jag tänkte ändå höra om det är någon som känner till problemet, om det går att åtgärda på något sätt. Vill ju gärna utesluta något eventuellt mjukvaruproblem.

Jag har varit och frågat på macbutik men de har inte kunnat fastställa orsak, det är ganska svårt att demonstrera problemet då det oftast tar en viss tid innan det visar sig.

Tog därför ett par bilder som visar problemet. Bifogar dessa.

Då det oftast dyker upp på grafik som inte rör sig kommer jag att testa med en rörlig skärmsläckare för att se om det hjälper.

Datorns info

Macbook pro, early 2011, 2.0ghz quad, flashdisk och 8gb ram, Osx maverick.

Zappa PRAM och återställ SMC. Installera om OSX. Löser inte det saken så är det hårdvaruproblem (Vilket jag är rätt säker på att det är).

  • Medlem
  • 2014-03-01 15:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Zappa PRAM och återställ SMC. Installera om OSX. Löser inte det saken så är det hårdvaruproblem (Vilket jag är rätt säker på att det är).

Jag har gjort allt utom tror jag utom att installera om osx tror jag. Kört en fullständigt diagnos vid start, hittar inga problem varken på minne eller något annat.

Har återställt SMC. Vad menas med zappa pram?

Tror problemet fanns där innan jag uppgraderade till maverick. Men då fungerade inte att ansluta extern skärm alls.

Ursprungligen av Dfect:

Jag har gjort allt utom tror jag utom att installera om osx tror jag. Kört en fullständigt diagnos vid start, hittar inga problem varken på minne eller något annat.

Har återställt SMC. Vad menas med zappa pram?

Tror problemet fanns där innan jag uppgraderade till maverick. Men då fungerade inte att ansluta extern skärm alls.

http://support.apple.com/kb/ht1379

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-15 21:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Felet är väl känt och det är till 99% säkerhet ditt grafikkort. Många har haft problem med detta på 2010,11 MacBookPro. Det går att fixa om man inte vill betala ett antal tusenlappar och lämna in den hos Apple. Se

https://www.youtube.com/watch?v=Ti8LqIHMnlQ

Jo, det verkar finnas många som har samma problem. Inkl undertecknad – som (mindre) lustigt nog beskrevs i surtråden tidigare idag.
Men efter att ha genomlidit den fullständigt outhärdligt filmade och redigerade youtube-videon tror jag nog att jag avstår från att ta fram värmepistolen. Tack, men nej tack! Däremot kanske förslaget kan tjäna som sista utväg om datorn är stendöd och man inte har något att förlora. Så för säkerhets skull sparar jag nog länken utifall att!

650-sidorstråden hos Apple: https://discussions.apple.com/thread/4766577

F.ö. ser mitt fel inte exakt likadant ut som i trådstarten, utan mer som första bilden i denna tråd hos AppleInsider: http://forums.appleinsider.com/t/161614/owner...

Förresten - alla ni med 15/17-tummare anbefalles att genast ladda ner och installera gfxCardStatus. På det sättet har man kontroll över vilket grafikkort som används, och man kan stänga av det trilskande AMD-kortet. Just nu har jag tvingat burken att köra med den integrerade Intel-GPUn hela dagen så att datorn åtminstone kan användas.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-16 07:49

I och med att det är fel på grafikkortet så kan bildskärmen visa många olika varianter, Blå, helt svart, grå, flimmer, gröna rutor, själv fick jag också ibland rosa vita polkagrisränder. En del har upplevt att felen kommer när datorn blir riktigt varm och fläktarna går då för fullt. Men gemensamt är att det är grafikkortets lödningar till 99%.

Att gå in och värma med värmepistol fungerar bra, grafikkortet är trotts allt lödd med flytande tenn så det tål temperaturer på 400 grader. Men visst det kan ju gå åt pipan men har man inget annat val och datorn är obrukbar kan man ju lika gärna prova.

Hur länge skall man värma?
Det beror på vilken värmepistol man har. Men en bra test är att ta en bit vanligt lödtenn, håll värmepistolen på 10 cm avstånd från lödtennet och ta tiden tills tennet smälter. Normalt lödtenn smälter vid ca. 350C. Nu är ju processorkortet större men som riktmärke värm kortet 4 gånger så lång tid. För mig räckte det att värma kortet 50 sekunder. Killen i YouTube klippet körde 4 minuter så någonstans däremellan.

En sak att tänka på är att när man värmt upp kortet så smälter tennet som håller processorn samt de små komponenterna 1-2mm stora som också finns på kortet. Det är ingen fara alls utan det är det som är vitsen, MEN ha inte för mycket luftblås på värmepistolen då risken finns att man flyttar på någon liten komponent när tennet smält. Håll Pistolen 10-20 cm från processorn. RÖR INGET utan låt kortet svalna innan återmontering.

Jag använde den här guiden (ungefärligt) för reflow i bakugn.. http://ales.io/2014/03/09/how-to-bake-a-mac.h...

175°C i 8 minuter gjorde susen för mig. (Man får inte ha hjärtat i halsgropen.) Jag hade inget att förlora för min MacBook Pro från 2007 var ändå så gammal.. Glöm inte att ta ut köttfärslimpan innan!

EDIT: Ja, det är en extrem åtgärd. Man gör det på egen risk - så klart! Skyll inte på mig om KÖTTFÄRSLIMPAN blir kass.

Apple har utbytesprogram av grafikkort på MacBook Pro's 2011. Jag har bytt i en. Gratis. Tog en vecka. Googla.

Ursprungligen av Demiurgen:

Apple har utbytesprogram av grafikkort på MacBook Pro's 2011. Jag har bytt i en. Gratis. Tog en vecka. Googla.

Inte enligt Apple själva. Och en stämning (class action suite) är på g just därför. Får se vad macforum säger imorgon (ingen ugnsbakning för mig i detta läget).

Då har dom stängt ner erbjudandet - jag fixade burken för något år sedan...minns inte exakt...men det var en tidsfönster inblandat (dock långt efter garantin gått ut). Så - då hade man tur...

Ursprungligen av johan_tanying:

Inte enligt Apple själva. Och en stämning (class action suite) är på g just därför. Får se vad macforum säger imorgon (ingen ugnsbakning för mig i detta läget).

  • Medlem
  • 2014-12-05 13:59
Ursprungligen av Makiver:

Felet är väl känt och det är till 99% säkerhet ditt grafikkort. Många har haft problem med detta på 2010,11 MacBookPro. Det går att fixa om man inte vill betala ett antal tusenlappar och lämna in den hos Apple. Se

https://www.youtube.com/watch?v=Ti8LqIHMnlQ

Ursprungligen av johan_tanying:

Förresten - alla ni med 15/17-tummare anbefalles att genast ladda ner och installera gfxCardStatus. På det sättet har man kontroll över vilket grafikkort som används, och man kan stänga av det trilskande AMD-kortet. Just nu har jag tvingat burken att köra med den integrerade Intel-GPUn hela dagen så att datorn åtminstone kan användas.

Tack så jättemycket för denna information! Har sett alla instruktioner för "hårtorks-varianter" men vågar inte göra något av dessa då datorn oftast drabbas av detta problem då jag kopplar in en extern skärm, eller "fäller ihop" datorn, för att sedan starta den igen. Konstigt nog fungerar vanlig sleep utan problem.

Jag hoppas Apple kommer öppna upp för förlängning av åtgärder av detta problem. Det måste vara många som drabbas efter att tiden för utbytes programmet gick ut. Vad jag förstod av tidigare postningar så har det existerat ett sådant.

Har varit förbi Apple verkstäder och liknande och alla verkar vara helt ovetande kring detta problem. Samtliga säger att den ända lösningen är att byta ut modekortet till ett nytt, vilket jag fått ett par uppgifter ligga runt ca 6000-7000kr eller något liknande eftersom det är en i7 quad. Inte värt det på långa vägar så länge datorn inte är helt oanvändbar.

Har nu kört med gfxCardStatus i 2-3 veckor där jag låst till att använda endast det integrerade grafik-kortet.

Och det har fungerat mycket bra. Eller.. väldigt bra.. Har inte haft några som helst problem då jag kört i detta läge. Har dock inte testat att kopplat in en extern skärm men är glad så länge datorn fungerar att ta med sig ("fälla ihop") utan att krasha när den väcks igen.

Tack!

Nej, det verkar inte ha funnits något program för just early 2011 MBP (15") efter att uttryckligen ha frågat både Apple Support och Macforum om detta. Jag kan inte heller påminna mig att ha hört talas om något sådant under årens lopp - och det borde jag ha sett då jag brukar försöka följa med vad som händer i synnerhet mina egna ägandes maskiner. Dock tror jag att det fanns/finns program för iMac från denna period. Kanske också för någon 2010 MBP. Men alltså inte just 2011 MBP. Massor av trådar på nätet som sagt (och ingen hänvisar till något utbytesprogram). Class action suit på G i USA vilket också talar för att det aldrig funnits ett utbytesprogram. Nåja. Har du tur kommer det ett innan din maskin brakar ihop totalt.

Timkostnad 840 + logikkort (också i7 2,3 GHz quad) 5147 + moms 1287 = 6434 pistoler. Det kostar att ligga på topp... Ska den gå sönder igen hoppas jag att det sker inom tre månader. Alt efter två tre år då jag ändå räknar (räknade) med att skaffa ny maskin.

Tillägg: Se till att köra backup extra ofta. Gärna klona via CCC eller SuperDuper så att du kan komma åt och jobba med filerna från en annan mac medan din MBP är på reparation (Timemachine är nog bra, men det är ju klurigare att bara hämta vissa filer till random annan dator för att jobba vidare). Dropbox är också en hit för exempelvis allt jobbrelaterat. Så här i början kommer det nämligen gå att starta om, köra med intelgrafiken osv, men förr eller senare kommer burken att stendö utan respons öht.

  • Medlem
  • 2014-12-05 16:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Class action suit på G i USA vilket också talar för att det aldrig funnits ett utbytesprogram. Nåja. Har du tur kommer det ett innan din maskin brakar ihop totalt.

Timkostnad 840 + logikkort (också i7 2,3 GHz quad) 5147 + moms 1287 = 6434 pistoler. Det kostar att ligga på topp... Ska den gå sönder igen hoppas jag att det sker inom tre månader. Alt efter två tre år då jag ändå räknar (räknade) med att skaffa ny maskin.

Tillägg: Se till att köra backup extra ofta. Gärna klona via CCC eller SuperDuper så att du kan komma åt och jobba med filerna från en annan mac medan din MBP är på reparation (Timemachine är nog bra, men det är ju klurigare att bara hämta vissa filer till random annan dator för att jobba vidare). Dropbox är också en hit för exempelvis allt jobbrelaterat. Så här i början kommer det nämligen gå att starta om, köra med intelgrafiken osv, men förr eller senare kommer burken att stendö utan respons öht.

Vet du möjligtvis någon sida/källa som följder denna process angående Class Action Suit?

Ja, från och med ett år tillbaka, då problemen började dyka upp har jag inte vågat spara känsliga saker på annat ställe än online/dropbox. En rejäl backup, på mer än bara det mest viktiga låter sannerligen som en bättre lösning. Tack för tipset.

Ursprungligen av Dfect:

Vet du möjligtvis någon sida/källa som följder denna process angående Class Action Suit?

Kanske att man kan utgå från denna sida - jag har inte forskat så mycket i det. http://www.wbmllp.com/news/class-action-filed...

MBP 2011 (eller, många av dem) har ett välkänt grafikkortproblem. Precis som min kära MBP 2010. Detta är välkänt. Besök en Apple Store efter att ha pluggat på ordentligt om problemet. Jag var med om något liknande, men räkna inte med att Apple är fullt så givmilda. Se bara till att kolla så att din problembeskrivning har tillräckligt underlag. Jag hade en Apple-artikel att luta mig mot, ägare av 2011 kan på sin höjd luta sig mot gruppstämningen.

Lycka till, jag är med dig.

Tydligen egalt om det är Nvidia eller AMD - samma skit båda två i dessa två fall (MBP 2010 resp 2011).

Utifall någon missat det: Apple startar reparationsprogram för Macbook Pro. Gäller feb 2015 - feb 2016 har jag för mig. Gäller även retroaktivt om man redan pyntat ur egen ficka för en reparatíon.

Byte av grafik kort

Ursprungligen av johan_tanying:

Inte enligt Apple själva. Och en stämning (class action suite) är på g just därför. Får se vad macforum säger imorgon (ingen ugnsbakning för mig i detta läget).

Tack för det infot. Finns det nåt skrivet material som man kan ta med sig till Apple och kräva byte av grafikkortet?
Tack

Programmet har kommit och gått för MBP 2011 som inte längre supportas öht av Apple. Kontakta Troy i Jönköping istället: http://www.jonkopingmacreparation.eu/ Lite mer färska uppgifter i denna tråd: https://www.99.se/forum/p/2345337

Kolla också denna tråd: https://www.99.se/forum/t/312121-apple-starta... och länken till Apple: https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

1
Bevaka tråden