Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Black Friday - iPad köp?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Som några av er vet så ska jag köpa en iPad Air 2 64gb med cellular när jag blir student i Januari. Men jag undrar om ni har några erfarenheter kring Apple produkter på Black Friday i Sverige (alla butiker som säljer Apple prylar räknas in), är det någon rabatt överhuvudtaget på t.ex. en iPad Air 2?

Om inte finns det något sätt att få ner priset på en iPad Air 2 64gb med 4g? Som sagt fattig student och kan jag få ner priset så är jag intresserad (t.ex. beställa från utlandet?)

Senast redigerat 2014-11-27 09:29
Ursprungligen av koffas:

Hej!

Som några av er vet så ska jag köpa en iPad Air 2 64gb med cellular när jag blir student i Januari. Men jag undrar om ni har några erfarenheter kring Apple produkter på Black Friday i Sverige, är det någon rabatt överhuvudtaget på t.ex. en iPad Air 2?

Om inte finns det något sätt att få ner priset på en iPad Air 2 64gb med 4g? Som sagt fattig student och kan jag få ner priset så är jag intresserad (t.ex. beställa från utlandet?)

Årets Apple-rabatt ges i form av ett presentkort som kan användas för att handla mer saker. De skänker också pengar till Product Red-kampanjen.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Årets rabatt ges i form av ett presentkort som kan användas för att handla mer saker. Apple skänker också pengar till Product Red-kampanjen.

Sorry om jag var otydlig, jag menar mer generellt, köp på t.ex. Media Markt etc räknas också in.

Ursprungligen av koffas:

Sorry om jag var otydlig, jag menar mer generellt, köp på t.ex. Media Markt etc räknas också in.

Förstår det, tänkte bara bidra med det jag vet. Förhoppningsvis kommer fler och bidrar med tips om andra butiker/sajter

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Årets rabatt ges i form av ett presentkort som kan användas för att handla mer saker. Apple skänker också pengar till Product Red-kampanjen.

Så det blir alltså inga rabatterade priser på produkter i Apple Store på fredag?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-27 09:38

Mecenat, Studentkortet och Apples educationalbutik säljer den för samma pris 6618 istället för 6895kr.
Att köpa från apple.com/us inkl skatt i USA kostar 5870kr.
Vad kan du få för deal från operatörer om du låser dig i två år?
Offtopic, men om du är på tigth budget, varför inte köra internetdelning från din iPhone och köpa Wifi-iPad?

Min vilda gissning är 0kr i rabatt imorgon, men att de skickar med ett presentkort på 350kr iTunes.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-27 09:43
Ursprungligen av koffas:

Sorry om jag var otydlig, jag menar mer generellt, köp på t.ex. Media Markt etc räknas också in.

Enda skälet till att de stora kedjorna har "Rea" på Apple-produkter är för att locka till sig X antal besökare för bra mycket färre reaprodukter. De flesta Appleprodukter har riktigt dåliga marginaler, de har sällan utrymme att sänka priset.
Så får du studentrabatt+presentkort imorgon så har du gjort en bra affär.

Ursprungligen av reboot81:

Mecenat, Studentkortet och Apples educationalbutik säljer den för samma pris 6618 istället för 6895kr.
Att köpa från apple.com/us inkl skatt i USA kostar 5870kr.
Vad kan du få för deal från operatörer om du låser dig i två år?
Offtopic, men om du är på tigth budget, varför inte köra internetdelning från din iPhone och köpa Wifi-iPad?

Min vilda gissning är 0kr i rabatt imorgon, men att de skickar med ett presentkort på 350kr iTunes.

Det går väl inte att köpa från USA som svensk och få det skickat hit om man har inte ett Amerikanskt bankkort?

Jag har råd med en iPad Air 2 men är som sagt student och vill inte slösa mer pengar än jag behöver. Har nu kört med wifi-delning och är inte riktigt nöjd, vill ha ett kontantkort där jag fyller på när jag behöver.

Vill helst inte binda upp mig då jag är generellt emot sådant förutom på sin telefon, men ska kolla om man tom kan spara pengar på det.

Ursprungligen av Chaosstar:

Så det blir alltså inga rabatterade priser på produkter i Apple Store på fredag?

Inte i Sverige. De ger ut presentkort på köp som görs på måndag istället. I USA kör de Black Friday men fortfarande bara presentkort som ges ut vid köp av utvalda produkter.

Tillägg: Jag var felinformerad. På måndag skänker Apple pengar till kampen mot aids. Inga presentkort.

Senast redigerat 2014-11-28 10:32
Ursprungligen av reboot81:

Enda skälet till att de stora kedjorna har "Rea" på Apple-produkter är för att locka till sig X antal besökare för bra mycket färre reaprodukter. De flesta Appleprodukter har riktigt dåliga marginaler, de har sällan utrymme att sänka priset.
Så får du studentrabatt+presentkort imorgon så har du gjort en bra affär.

Det stämmer inte alltid, jag köpte en MacBook Pro den senaste versionen för två och ett halvt år sedan för 7000kr när originalpris var 10 990kr - Men det är så klart ett extremfall när två affärer konkurrerade för att ha högst rea.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-27 09:54
Ursprungligen av koffas:

Det går väl inte att köpa från USA som svensk och få det skickat hit om man har inte ett Amerikanskt bankkort?

Jag har råd med en iPad Air 2 men är som sagt student och vill inte slösa mer pengar än jag behöver. Har nu kört med wifi-delning och är inte riktigt nöjd, vill ha ett kontantkort där jag fyller på när jag behöver.

Vill helst inte binda upp mig då jag är generellt emot sådant förutom på sin telefon, men ska kolla om man tom kan spara pengar på det.

Allt går. Svensk konsumentlagstiftning slår amerikansk alla gånger dock, kan anses vara värt 750kr.
Är du införstådd med hur "smidigt" internetdelning sker mellan nyare enheter?

Ursprungligen av reboot81:

Allt går. Svensk konsumentlagstiftning slår amerikansk alla gånger dock, kan anses vara värt 750kr.
Är du införstådd med hur "smidigt" internetdelning sker mellan nyare enheter?

Inte helt, jag kanske inte behöver cellular fast jag tror det. Anledningen till att jag ville ha cellular var att jag ville kunna surfa om jag t.ex. är utomlands och då köpa ett kontantkort, men när jag tänker efter så kan man kanske köpa ett kontantkort till sin iPhone och dela till paddan.

Vad är priset för en iPad Air 2 64GB wifi-modell med CSN-rabatt? (studierna har inte börjat än så kan inte kolla själv)

Vad är er erfarenhet från att köpa iOS-produkter från t.ex. Ebay? Är det något speciellt man ska tänka på? Om man köper en 4g variant fungerar det även i Sverige? Hur är det med garantier?

Ursprungligen av reboot81:

Enda skälet till att de stora kedjorna har "Rea" på Apple-produkter är för att locka till sig X antal besökare för bra mycket färre reaprodukter. De flesta Appleprodukter har riktigt dåliga marginaler, de har sällan utrymme att sänka priset.
Så får du studentrabatt+presentkort imorgon så har du gjort en bra affär.

Marginalerna är så dåliga - att det i princip bara är Apple som kan ge "rabatt". Köper jag en "vanlig laptop" på stora elektronikvaruhuset där grabben jobbar - är personalrabatten 15-20%. Motsvarande Apple-produkt är 0,5-1 %. Då förstår man marginalerna. I princip köper man alltid billigast hos Apple själva.

Ursprungligen av koffas:

Hej!

Som några av er vet så ska jag köpa en iPad Air 2 64gb med cellular när jag blir student i Januari. Men jag undrar om ni har några erfarenheter kring Apple produkter på Black Friday i Sverige (alla butiker som säljer Apple prylar räknas in), är det någon rabatt överhuvudtaget på t.ex. en iPad Air 2?

Om inte finns det något sätt att få ner priset på en iPad Air 2 64gb med 4g? Som sagt fattig student och kan jag få ner priset så är jag intresserad (t.ex. beställa från utlandet?)

Elgiganten har ibland överraskande bra priser på Ipad. Hade för en tid sedan Ipad mini 2 4G med 1500 kr rabatt. Köpte en Ipad Air i våras med mer blygsamma 300 kr i rabatt.

Ursprungligen av koffas:

Inte helt, jag kanske inte behöver cellular fast jag tror det. Anledningen till att jag ville ha cellular var att jag ville kunna surfa om jag t.ex. är utomlands och då köpa ett kontantkort, men när jag tänker efter så kan man kanske köpa ett kontantkort till sin iPhone och dela till paddan.

Vad är priset för en iPad Air 2 64GB wifi-modell med CSN-rabatt? (studierna har inte börjat än så kan inte kolla själv)

Jag har tidigare resonerat som du gör men har numera långt gångna planer på en Ipad Mini Retina wifi-only eftersom det är ett överkomligt pris - speciellt när jag jämför mot Ipad Mini 3 med cellular

Men har inte övertalat mig själv ännu:)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-27 15:33
Ursprungligen av koffas:

Inte helt, jag kanske inte behöver cellular fast jag tror det. Anledningen till att jag ville ha cellular var att jag ville kunna surfa om jag t.ex. är utomlands och då köpa ett kontantkort, men när jag tänker efter så kan man kanske köpa ett kontantkort till sin iPhone och dela till paddan.

Vad är priset för en iPad Air 2 64GB wifi-modell med CSN-rabatt? (studierna har inte börjat än så kan inte kolla själv)

Kika på http://store.apple.com/se-edu/ (iPads verkar ha samma rabatt oavsett om man loggar in via Mecenat/Studentkortet eller educational store).
iPad Air 2 wifi 64GB kostar 5371kr. Dvs 1250kr för att ha möjligheten att köra simkort i paddan direkt. Ja, en iPad utan uppkoppling är ganska korkad, men som student har du tillgång till +15000 wifi bara i Sverige.

Handen på hjärtat! Hur ofta nyttjar man 4g-funktionen? Har ipad mini 1:a generationen men använder cellular kanske en gång i månaden. Och 99 kr dessutom väsentligen i sjön 12 ggr om året. De flesta miljöer har idag Wifi, i synnerhet de flesta skolor/campus om du planerar att bli student.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-11-27 18:13

Glöm inte att det är GPS i cellular-versionerna. Helt avgörande för vissa.

Ursprungligen av Ola:

Glöm inte att det är GPS i cellular-versionerna. Helt avgörande för vissa.

Det tänkte jag inte på, men samtidigt så har jag alltid med mig min telefon och den har ju inbyggd GPS.

Ursprungligen av Manne23:

Handen på hjärtat! Hur ofta nyttjar man 4g-funktionen? Har ipad mini 1:a generationen men använder cellular kanske en gång i månaden. Och 99 kr dessutom väsentligen i sjön 12 ggr om året. De flesta miljöer har idag Wifi, i synnerhet de flesta skolor/campus om du planerar att bli student.

Nä, större delen av Sverige täcks inte av tillgängliga Wi-Fi-nätverk...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-27 20:51

Min första iPad köpte jag med 3G och det var bara bortkastade pengar....använde det inte en enda gång.
Antingen är man hos någon som har WiFi eller ansluter man sig genom telefonen.

Är det någon skillnad på signalen för 4g/3g på en iPad och en iPhone? Jag kommer antagligen åka en del tåg och deras internetpriset är urlöjliga och det är så tjocka glas att jag knappt får någon signal till min iPhone. Någon som har erfarenhet av detta?

10% rabatt på alla iPads på elgiganten.se, riktigt bra!

Jag valde att köpa med 4g för att det enbart skilde 600kr från originalpriset tills 4g:s rabattpris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-28 10:24
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Inte i Sverige. De ger ut presentkort på köp som görs på måndag istället. I USA kör de Black Friday men fortfarande bara presentkort som ges ut vid köp av utvalda produkter.

Är du säker på det, att presentkort delas ut även i Sverige på måndag? Står ingenting om det på den (svenska) sidan du länkade till.

Har väntat hela veckan på att beställa en iPad mini 2, just för att se om det skulle bli något Black Friday-erbjudande även här i Sverige. Då priserna inte har ändrats idag, tänkte jag att det var fritt fram, men om det vankas presentkort på måndag kan jag ju lika gärna vänta ett par dagar till.

Ursprungligen av Adzam 1:

Är du säker på det, att presentkort delas ut även i Sverige på måndag? Står ingenting om det på den (svenska) sidan du länkade till.

Har väntat hela veckan på att beställa en iPad mini 2, just för att se om det skulle bli något Black Friday-erbjudande även här i Sverige. Då priserna inte har ändrats idag, tänkte jag att det var fritt fram, men om det vankas presentkort på måndag kan jag ju lika gärna vänta ett par dagar till.

Jag trodde jag var säker, men jag får nog ställa mig i hörnet och skämmas. :/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-28 10:33
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag trodde jag var säker, men jag får nog ställa mig i hörnet och skämmas. :/

Ingen fara för mig – då beställer jag med gott samvete idag.

Ursprungligen av Adzam 1:

Ingen fara för mig – då beställer jag med gott samvete idag.

Från Apple eller Elgiganten? (Såg du att det var 10% på alla ipads på Elgiganten)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-11-28 11:34
Ursprungligen av koffas:

Från Apple eller Elgiganten? (Såg du att det var 10% på alla ipads på Elgiganten)

Från Elgiganten. Ska åka och hämta ut den idag.

Pratade med Apple om min beställning idag, de kände inte till att jag skulle få någon present alls. "är det presentförpackningen du menar?", som jag hade köpt till... Känns ju lagom surt, kunde jag lika gärna väntat..

Bevaka tråden