Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-mobilsamtal på iPad

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 15:28

Har en iPhone 6 och en iPad 2 Wifi med iOS 8.1 på båda. Gillar att du nu kan sms:a från iPaden också, även till dom som inte har iMessage. Men visst ska jag väl även kunna ringa från iPaden genom min 6:a? När jag går in på Facetime på mobilen och ska aktivera iPhone-mobilsamtal så får jag ett felmeddelande som lyder "Kan inte slå på iPhone-mobilsamtal. Du måste logga in på FaceTime och iCloud med samma Apple-ID för att kunna använda iPhone-mobilsamtal". Och jag använder exakt samma Apple-ID på bägge enheterna, så vad är det som spökar?

Ursprungligen av CEk:

Har en iPhone 6 och en iPad 2 Wifi med iOS 8.1 på båda. Gillar att du nu kan sms:a från iPaden också, även till dom som inte har iMessage. Men visst ska jag väl även kunna ringa från iPaden genom min 6:a? När jag går in på Facetime på mobilen och ska aktivera iPhone-mobilsamtal så får jag ett felmeddelande som lyder "Kan inte slå på iPhone-mobilsamtal. Du måste logga in på FaceTime och iCloud med samma Apple-ID för att kunna använda iPhone-mobilsamtal". Och jag använder exakt samma Apple-ID på bägge enheterna, så vad är det som spökar?

Samtliga problem jag har haft relaterade till handoff, continuity etc. har lösts genom att logga ut ur iCloud och sen in igen. Har du provat det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 15:51
Ursprungligen av pmarriott:

Samtliga problem jag har haft relaterade till handoff, continuity etc. har lösts genom att logga ut ur iCloud och sen in igen. Har du provat det?

I FaceTime eller i själv iCloud-menyn? Och på bägge enheterna eller på den ena? För på iPaden tror jag att mobilsamtal går att aktivera.

Ursprungligen av CEk:

I FaceTime eller i själv iCloud-menyn? Och på bägge enheterna eller på den ena? För på iPaden tror jag att mobilsamtal går att aktivera.

I själva iCloud-menyn tror jag att det blir mest grundligt gjort.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 15:58
Ursprungligen av pmarriott:

I själva iCloud-menyn tror jag att det blir mest grundligt gjort.

Och på bägge enheterna tror du eller?

Ursprungligen av CEk:

Och på bägge enheterna tror du eller?

Börja med en och se om det hjälper. Förslagsvis din iPhone.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 16:01
Ursprungligen av pmarriott:

Börja med en och se om det hjälper. Förslagsvis din iPhone.

När jag trycker på logga ut så står det "Om du loggar ut från kontot kommer alla Dokument och data som lagras på iCloud att tas bort från iPhone". Lite osäker vad det är som kommer försvinna om jag nu gör detta? Och kommer det tillbaka om jag loggar in direkt som tanken är?

Ursprungligen av CEk:

När jag trycker på logga ut så står det "Om du loggar ut från kontot kommer alla Dokument och data som lagras på iCloud att tas bort från iPhone". Lite osäker vad det är som kommer försvinna om jag nu gör detta? Och kommer det tillbaka om jag loggar in direkt som tanken är?

Ja, allt som hör till iCloud rensas, kalender, kontakter, dokument i t ex Pages etc. som ligger i iCloud. Sen är tanken att det ska komma tillbaka när du loggar in igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 16:05
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, allt som hör till iCloud rensas, kalender, kontakter, dokument i t ex Pages etc. som ligger i iCloud. Sen är tanken att det ska komma tillbaka när du loggar in igen.

Haha, det är den där tanken jag är lite orolig för.

Ursprungligen av CEk:

Haha, det är den där tanken jag är lite orolig för.

Ta en backup på din iPhone först så har du livrem och hängslen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 16:24
Ursprungligen av pmarriott:

Ta en backup på din iPhone först så har du livrem och hängslen.

Problemet är att jag har jailbreak också och nu är ju 8.1.1 ute så kanske ska vänta med att trixa med detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-20 16:34
Ursprungligen av CEk:

Haha, det är den där tanken jag är lite orolig för.

Jag har gjort det flera gånger för att få igång Continuity och varje gång har jag fått tillbaka allt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 16:53
Ursprungligen av lappen71:

Jag har gjort det flera gånger för att få igång Continuity och varje gång har jag fått tillbaka allt.

Synkar den in allt automatiskt när du är ansluten till wifi då eller?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-20 16:56
Ursprungligen av CEk:

Synkar den in allt automatiskt när du är ansluten till wifi då eller?

Wifi,3G,4G spelar ingen roll utan allt kommer tillbaka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 17:05
Ursprungligen av lappen71:

Wifi,3G,4G spelar ingen roll utan allt kommer tillbaka.

Så bara att sitta och inte göra nåt aktivt utan allt hoppar tillbaka? Känns alltid läskigt sånt här att trixa med iCloud, haha.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-20 17:13
Ursprungligen av CEk:

Så bara att sitta och inte göra nåt aktivt utan allt hoppar tillbaka? Känns alltid läskigt sånt här att trixa med iCloud, haha.

När du aktiverar iCloud så hoppar allt tillbaka ja såsom Anteckningar,Kontakter,alla dom saker som lagras i iCloud.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 17:24

OK, gick bra att logga ut. Fick frågan om jag ville behålla allt på min iPhone så. Däremot förändrade det inget på IPhonen, får samma felmeddelande när jag försöker aktivera iPhone-mobilsamtal. Så, frågan är om verkligen problemet avhjälps genom att jag loggar in och ut ur iCloud på iPaden? Tror som sagt att mobilsamtal redan är aktiverat där, det är på iPhonen det inte går.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-20 17:32
Ursprungligen av CEk:

OK, gick bra att logga ut. Fick frågan om jag ville behålla allt på min iPhone så. Däremot förändrade det inget på IPhonen, får samma felmeddelande när jag försöker aktivera iPhone-mobilsamtal. Så, frågan är om verkligen problemet avhjälps genom att jag loggar in och ut ur iCloud på iPaden? Tror som sagt att mobilsamtal redan är aktiverat där, det är på iPhonen det inte går.

Lösningen för många har varit att logga ut på alla enheter som ska använda denna funktion och sen logga in igen.
För vissa har det inte hjälpt med en gång utan proceduren har fått upprepas några gånger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-20 17:45

Loggar ut alla enheter.
Stäng av dem.
Starta dem.
Logga in.

Fungerar för de jag vet som har haft problem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-20 17:50
Ursprungligen av CEk:

OK, gick bra att logga ut. Fick frågan om jag ville behålla allt på min iPhone så. Däremot förändrade det inget på IPhonen, får samma felmeddelande när jag försöker aktivera iPhone-mobilsamtal. Så, frågan är om verkligen problemet avhjälps genom att jag loggar in och ut ur iCloud på iPaden? Tror som sagt att mobilsamtal redan är aktiverat där, det är på iPhonen det inte går.

Är din enhet jailbreakad? Har sagt det förut att gör man det kan konstiga fel uppstå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 17:59
Ursprungligen av lappen71:

Är din enhet jailbreakad? Har sagt det förut att gör man det kan konstiga fel uppstå.

Stämmer. Mycket möjligt att det är så men jag tar jailbreak över att kunna ringa från iPaden alla dagar i veckan dock. SMS-funktionen fungerar utan problem, de borde ju vara lite besläktade med varandra ändå.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-20 18:04
Ursprungligen av CEk:

Stämmer. Mycket möjligt att det är så men jag tar jailbreak över att kunna ringa från iPaden alla dagar i veckan dock. SMS-funktionen fungerar utan problem, de borde ju vara lite besläktade med varandra ändå.

Inte nödvändigtvis för när jag körde med Betan så fungerade samtal men inte SMS.
Du tycker inte att informationen att den är jailbreakad hade varit en bra ide att berätta?
För den kan ställa till det och då hjälper inte vanligt felsökande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-11-20 18:17
Ursprungligen av lappen71:

Inte nödvändigtvis för när jag körde med Betan så fungerade samtal men inte SMS.
Du tycker inte att informationen att den är jailbreakad hade varit en bra ide att berätta?
För den kan ställa till det och då hjälper inte vanligt felsökande.

True. Glömde det tyvärr, men kom ju fram vid första förslaget i alla fall så testar på iPaden ikväll annars är det bara att glömma samtal helt enkelt!

1
Bevaka tråden