Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte frigöra minne på telefonen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min tjej har nästan helt slut på minne i sin iphone. Hon har fört över alla bilder till datorn och sedan rensat telefonen. Har sedan tagit nya bilder, kanske 40 st men ändå står det att bildbiblioteket använder 4 gb?

Måste man göra något mer för att få bort bilderna helt för att frigöra utrymme på telefonen?

Tack!

Ursprungligen av chrisakbas:

Min tjej har nästan helt slut på minne i sin iphone. Hon har fört över alla bilder till datorn och sedan rensat telefonen. Har sedan tagit nya bilder, kanske 40 st men ändå står det att bildbiblioteket använder 4 gb?

Måste man göra något mer för att få bort bilderna helt för att frigöra utrymme på telefonen?

Tack!

Du kanske ska ta kontakt med @Elmeholt i den här tråden http://www.99mac.se/forum/p/2219022 och slå era kloka huvuden ihop. Ni verkar ha samma problem att tampas med.

Ursprungligen av HåkanE:

Du kanske ska ta kontakt med @Elmeholt i den här tråden http://www.99mac.se/forum/p/2219022 och slå era kloka huvuden ihop. Ni verkar ha samma problem att tampas med.

Ok will do!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 08:01
Ursprungligen av chrisakbas:

Ok will do!

Inte exakt samma problem som i beskrivningen ovan, men jag "lånar" tråden ändå…

Finns det något sätt att frigöra utrymme i en iPhone genom att ta bort bilder lokalt utan att de raderas i iPhoto nästa gång som telefonen synkas mot datorn (om den nu är inställd att synka med iTunes)?

Ursprungligen av lensv:

Inte exakt samma problem som i beskrivningen ovan, men jag "lånar" tråden ändå…

Finns det något sätt att frigöra utrymme i en iPhone genom att ta bort bilder lokalt utan att de raderas i iPhoto nästa gång som telefonen synkas mot datorn (om den nu är inställd att synka med iTunes)?

Om det är ren synk till iPhoto så raderas de bara på din iPhone. Om det däremot handlar om bildströmmen så raderas de överallt. Men iPhoto skapar ju en händelse för varje månads bildström. Där raderas inget, så bara bilderna har hunnit komma in i iPhoto så bör det vara "safe".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 10:34
Ursprungligen av pmarriott:

Om det är ren synk till iPhoto så raderas de bara på din iPhone. Om det däremot handlar om bildströmmen så raderas de överallt. Men iPhoto skapar ju en händelse för varje månads bildström. Där raderas inget, så bara bilderna har hunnit komma in i iPhoto så bör det vara "safe".

OK, men ramlar inte bilderna tillbaka in i telefonen nästa gång som den synkas mot iTunes?
Hur är det om man kör backup mot iCloud. Sparas bilderna där även om bildströmmen töms på innehåll?

Ursprungligen av lensv:

OK, men ramlar inte bilderna tillbaka in i telefonen nästa gång som den synkas mot iTunes?
Hur är det om man kör backup mot iCloud. Sparas bilderna där även om bildströmmen töms på innehåll?

Bildströmmen inkluderas nog inte i backupen. Den innehåller upp till 1000 bilder som är max 30 dagar gamla. Om du har mindre än 1000 bilder men en del är äldre än 30 dagar, så kommer de äldre inte att dyka upp i din bildström om du till exempel för en total återställning och laddar in backupen.

Nej, bilder synkas inte tillbaka till telefonen om du inte har specifikt satt detta i iTunes.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 14:38
Ursprungligen av pmarriott:

Bildströmmen inkluderas nog inte i backupen. Den innehåller upp till 1000 bilder som är max 30 dagar gamla. Om du har mindre än 1000 bilder men en del är äldre än 30 dagar, så kommer de äldre inte att dyka upp i din bildström om du till exempel för en total återställning och laddar in backupen.

Nej, bilder synkas inte tillbaka till telefonen om du inte har specifikt satt detta i iTunes.

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. För att bilderna ska föras över till iPhoto måste väl synkningen vara aktiverad i iTunes?

Gällande iCloud… Backas några bilder upp där alls egentligen (till vilken gräns i så fall)?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 14:47
Ursprungligen av lensv:

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. För att bilderna ska föras över till iPhoto måste väl synkningen vara aktiverad i iTunes?

Gällande iCloud… Backas några bilder upp där alls egentligen (till vilken gräns i så fall)?

Nej iTunes har ingenting med importering av bilder till iPhoto att göra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 15:03
Ursprungligen av lappen71:

Nej iTunes har ingenting med importering av bilder till iPhoto att göra.

Ahh… I så fall har jag missuppfattat funktionen sedan dag 1 ;-o

Frågan om backup till iCloud kvarstår dock. Någon som har koll?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 15:19
Ursprungligen av lensv:

Ahh… I så fall har jag missuppfattat funktionen sedan dag 1 ;-o

Frågan om backup till iCloud kvarstår dock. Någon som har koll?

Har du iCloud Bildbibliotek aktiverat är inga bilder med i säkerhetskopian.
Men dom tar alla fall utrymme av dina 5GB som du får gratis i iCloud

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 15:26
Ursprungligen av lappen71:

Har du iCloud Bildbibliotek aktiverat är inga bilder med i säkerhetskopian.
Men dom tar alla fall utrymme av dina 5GB som du får gratis i iCloud

Okej, så om man vill ha en säkerhetskopia på sina iPhone-bilder måste man alltså ansluta den till en dator då och då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 15:49
Ursprungligen av lensv:

Okej, så om man vill ha en säkerhetskopia på sina iPhone-bilder måste man alltså ansluta den till en dator då och då?

Nej

http://support.apple.com/kb/ph12519

Citat:

Det här säkerhetskopieras i iCloud:

Historik över musik, filmer, TV-program, appar och böcker som du har köpt

I din iCloud-säkerhetskopia lagras information om innehåll som du har köpt, men själva innehållet lagras inte i kopian. När du har återskapat innehåll från en iCloud-säkerhetskopia hämtas köpt innehåll automatiskt från iTunes Store, App Store och iBooks Store. En del typer av innehåll hämtas inte automatiskt i alla länder, och tidigare köp kanske inte är tillgängliga om de har återbetalats eller inte längre finns i affären. Mer information finns i Apple Support-artikeln Tillgänglighet för iTunes-molnet per land. En del typer av innehåll är inte tillgängliga i alla länder. Mer information finns i Apple Support-artikeln Vilka typer av innehåll kan jag köpa i mitt land?.

Foton och videoklipp i din filmrulle

Enhetsinställningar

Appdata

Startskärm och apporganisation

iMessage, text- (SMS) och MMS-meddelanden

Ringsignaler

Visuell röstbrevlåda

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-18 15:51

Ett tips är att också kontrollera hur mycket utrymme alla meddelandekonversationer tar upp i telefonen.

Min fjälla kan inte backa sin telefon mot iCloud längre för den säger att backupen blir förstår i förhållande till hur mycket utrymme hon har i iCloud. Inte så konstigt när hennes konversationer tar upp typ 11 GB...allt pga en massa bilder och videor som har skickats fram och tillbaka.

Ursprungligen av lensv:

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. För att bilderna ska föras över till iPhoto måste väl synkningen vara aktiverad i iTunes?

Gällande iCloud… Backas några bilder upp där alls egentligen (till vilken gräns i så fall)?

Inte med nödvändighet. Om du använder bildström så går det per automatik över den vägen, förutsatt att du har din dator med iPhoto igång någon gång i månaden. Att föra över från telefon till iPhoto gör du direkt i iPhoto. I iTunes synkar du över valda delar av iPhoto-biblioteket till din iPhone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-18 16:21

För att förenkla det väldigt mycket: iPhoto flyttar bilder från telefonen till datorn. iTunes flyttar bilder från datorn till telefonen.
(Vill du inte ansluta datorn/telefonen med kabel finns iCloud som sköter Bildströmmen automatiskt till iPhoto. Även trådlös synkning kan sköta iTunes-synkningen automatiskt till telefonen).

Ovanstående är ett väldigt förenklat svar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 16:34
Ursprungligen av pmarriott:

Inte med nödvändighet. Om du använder bildström så går det per automatik över den vägen, förutsatt att du har din dator med iPhoto igång någon gång i månaden. Att föra över från telefon till iPhoto gör du direkt i iPhoto. I iTunes synkar du över valda delar av iPhoto-biblioteket till din iPhone.

Betyder det att iPhoto "arkiverar" bildströmmen och därmed "går förbi" begränsningen på 30 dagar och 1000 bilder?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-11-18 16:39
Ursprungligen av lensv:

Betyder det att iPhoto "arkiverar" bildströmmen och därmed "går förbi" begränsningen på 30 dagar och 1000 bilder?

Nej, den läser av bildströmmen och visar den. Samma sak som om du tittar i din bildström i din iOS-enhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 16:39
Ursprungligen av lensv:

Betyder det att iPhoto "arkiverar" bildströmmen och därmed "går förbi" begränsningen på 30 dagar och 1000 bilder?

Nej iPhoto laddar ner bilderna fysiskt till datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-18 17:11
Ursprungligen av lappen71:

Nej iPhoto laddar ner bilderna fysiskt till datorn.

Fysiskt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 17:18

OK, nu börjar det bli rörigt… Laddas bilderna ner fysiskt (och sparas på datorn) eller visas de bara så länge de är yngre än 30 dagar?

Sedan har jag inte riktigt fått grepp på vad som säkerhetskopieras i iCloud. Enligt tidigare länk sparas "Foton och videoklipp i din filmrulle". I tråden innan skriver Lappen71 följande:

Citat:

Har du iCloud Bildbibliotek aktiverat är inga bilder med i säkerhetskopian.
Men dom tar alla fall utrymme av dina 5GB som du får gratis i iCloud

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 17:22
Ursprungligen av Konrad:

Fysiskt?

Använd vilket ord du vill men bilderna laddas ner till iPhoto

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 17:25
Ursprungligen av lensv:

OK, nu börjar det bli rörigt… Laddas bilderna ner fysiskt (och sparas på datorn) eller visas de bara så länge de är yngre än 30 dagar?

Bildströmmen är till för att du ska kunna hinna ladda ner dom till datorn med iPhoto.
Bilderna laddas ner till iPhoto förutsatt att Bildström är aktiverat i iPhoto.

Ursprungligen av lensv:

Sedan har jag inte riktigt fått grepp på vad som säkerhetskopieras i iCloud. Enligt tidigare länk sparas "Foton och videoklipp i din filmrulle". I tråden innan skriver Lappen71 följande:

Jag skrev att OM du har iCloud Bildbibliotek aktiverat i dina i-enheter sparas INTE bilderna i säkerhetskopian utan är separat sparad i iCloud.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 17:54
Ursprungligen av lappen71:

Bildströmmen är till för att du ska kunna hinna ladda ner dom till datorn med iPhoto.
Bilderna laddas ner till iPhoto förutsatt att Bildström är aktiverat i iPhoto.

Men försvinner bilderna lika f*n efter 30 dagar om man inte inte sparar undan dem manuellt? Det räcker alltså inte med att starta upp programmet med jämna mellanrum?

Citat:

Jag skrev att OM du har iCloud Bildbibliotek aktiverat i dina i-enheter sparas INTE bilderna i säkerhetskopian utan är separat sparad i iCloud.

..och om man inte har iCloud aktiverat har man ingen bildström att leka med i andra enheter, inkl. datorer?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 18:13
Ursprungligen av lensv:

Men försvinner bilderna lika f*n efter 30 dagar om man inte inte sparar undan dem manuellt? Det räcker alltså inte med att starta upp programmet med jämna mellanrum?

Jag kan inte svara på på det eftersom jag alltid har startat iPhoto inom 30 dagars intervaller.

Ursprungligen av lensv:

..och om man inte har iCloud aktiverat har man ingen bildström att leka med i andra enheter, inkl. datorer?

Nu blandar du ihop två saker här
iCloud och iCloud Bildbibliotek är två skilda saker.

iCloud har Bildström som bilderna sparas i 30 dagar och max 1000st.

iCloud Bildbibliotek sparas så många bilder som du har utrymme för i iCloud och dom ligger där tills du själv tar bort dom.

Du kan bara välja en av funktionerna så väljer du iCloud Bildbibliotek så har du ingen Bildström.
Nu kommer jag inte ihåg om det fortfarande är så att alla inte kan välja iCloud Bildbibliotek utan bara några utvalda som det var tidigare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 19:21
Ursprungligen av lappen71:

Jag kan inte svara på på det eftersom jag alltid har startat iPhoto inom 30 dagars intervaller.

Men när du startar upp programmet måste du aktivt spara undan bilderna, eller?

Citat:

Nu blandar du ihop två saker här
iCloud och iCloud Bildbibliotek är två skilda saker.

iCloud har Bildström som bilderna sparas i 30 dagar och max 1000st.

iCloud Bildbibliotek sparas så många bilder som du har utrymme för i iCloud och dom ligger där tills du själv tar bort dom.

Du kan bara välja en av funktionerna så väljer du iCloud Bildbibliotek så har du ingen Bildström.
Nu kommer jag inte ihåg om det fortfarande är så att alla inte kan välja iCloud Bildbibliotek utan bara några utvalda som det var tidigare.

Vad menar du med att "bara några utvalda" kan välja iCloud Bildbibliotek? Vart hittar jag den inställningen förresten (jag kanske inte är utvald)?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 19:49
Ursprungligen av lensv:

Men när du startar upp programmet måste du aktivt spara undan bilderna, eller?

Har du aldrig använt iPhoto på datorn???
Dom laddas ner automatiskt och sorteras månadsvis.

Ursprungligen av lensv:

Vad menar du med att "bara några utvalda" kan välja iCloud Bildbibliotek? Vart hittar jag den inställningen förresten (jag kanske inte är utvald)?

Exakt vad jag skrev
Inställningar -Bilder och Kamera
Ser du inget där så då är du inte utvald men jag trodde att nu var det tillgängligt för alla.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-11-18 20:19
Ursprungligen av lappen71:

Har du aldrig använt iPhoto på datorn???
Dom laddas ner automatiskt och sorteras månadsvis.

Ehh... Jo, men jag använder inte Photo Stream. När jag kollar i iPhotos inställningar ser jag dock nu att man kan välja om man vill importera automatiskt. Antar att det är detta alternativ som du har aktiverat?

Citat:

Exakt vad jag skrev
Inställningar -Bilder och Kamera
Ser du inget där så då är du inte utvald men jag trodde att nu var det tillgängligt för alla.

Jaha, det var ju konsekvent av Apple att bara låta vissa få ta del av den funktionen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-18 21:01
Ursprungligen av lensv:

Ehh... Jo, men jag använder inte Photo Stream. När jag kollar i iPhotos inställningar ser jag dock nu att man kan välja om man vill importera automatiskt. Antar att det är detta alternativ som du har aktiverat?

Kan jag inte svara på för jag sitter inte vid datorn just nu och det är något som jag slog på direkt när Bildström lanserades.

Ursprungligen av lensv:

Jaha, det var ju konsekvent av Apple att bara låta vissa få ta del av den funktionen

Anledningen kan vara att det fortfarande är beta och att appen Bilder till OS X inte är släppt som gör att man kan utnyttja funktionen till 100%

Så länge du har iPhoto igång, och Bildström påslaget så kommer iPhoto att spara dina bilder från Bildströmmen automatiskt. Funktionen måste så klart vara påslagen och kriterierna för allt uppfyllda, dvs du måste ha iPhoto igång och din dator måste vara ansluten till internet. Dessutom måste din telefon vara ansluten med WiFi för att bilderna ska överföras till bildströmmen.
Är nu allt detta uppfyllt så kommer alla bilder automatiskt att överföras till iPhoto efterhand.

Bevaka tråden