Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för nytt fishing mail som vill åt ditt Apple-ID

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-29 10:51

Fick nyss ett mail där man klart och tydligt kan se att det är falskt.
Klickade på länken för att få fram IP-adressen så jag kunde anmäla det till internetlevrantören.
Om det har något betydelse vet jag inte men nu är det gjort alla fall.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-29 15:17

Så fick jag ett svar.

Jag fick också ett skumt mejl idag. Mitt iTunes-konto upphör om 72 timmar. Jasså?

Jag menar, det där ^^^ kan inte vara en äkta hälsning från Apple. Eller? Account expire? With respect /Apple..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-30 08:07
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag menar, det där ^^^ kan inte vara en äkta hälsning från Apple. Eller? Account expire? With respect /Apple..

Vad tror du själv? Är det logiskt att Apple skickar ett sådant mail till dig?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-30 13:14

Bästa skyddet mot fulmail är grundläggande grammatisk kontroll. Samt att kika på vart länkarna leder.
Dessutom hälsas man ofta med namn samt att de skriver i mailet vilket konto ärendet gäller. (Att avsändaren på något sätt visar att de kontaktar just dig)

Jag vet ju inte vad Apple plötsligt kan hitta på.. men logiskt är det inte, nej. Hela approachen verkar hemmasnickrad. Det är väl någon som söker fiskelyckan. Jag vågar inte trycka på länken..

Smidigaste sättet att snabbt se att det är fishing-mail är i min mening att klicka på avsändaren och där verifiera att det är en skum adress. Varför skulle jag överhuvudtaget behöva klicka på några länkar? Nej, det ska man inte göra i onödan. Sen är det bara att trycka på spam-knappen. Brukar ta 3 sekunder att kontrollera och bli av med spam

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-30 13:32
Ursprungligen av panther:

Smidigaste sättet att snabbt se att det är fishing-mail är i min mening att klicka på avsändaren och där verifiera att det är en skum adress. Varför skulle jag överhuvudtaget behöva klicka på några länkar? Nej, det ska man inte göra i onödan. Sen är det bara att trycka på spam-knappen. Brukar ta 3 sekunder att kontrollera och bli av med spam

Smidigaste sättet att snabbt se att det är ett phishing-mail är i min mening att man öht ombeds logga in av vilken anledning det nu må vara.

Ursprungligen av Vassius:

Smidigaste sättet att snabbt se att det är ett phishing-mail är i min mening att man öht ombeds logga in av vilken anledning det nu må vara.

Well, jag vet ju så klart att det är ett fishing-mail just på de grunder du angav, sen verifierar jag det egentligen bara snabbt genom att kolla avsändaradressen.

Skulle inte tro det, nej. Kom idag.

1
Bevaka tråden