Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som tänker beställa/har beställt iPad Air 2

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte uppgradera min iPad (igen). Någon som vet något om säljstart i affär? Den finns ju uppe på Apple.se nu med 2-4 dagars leverans men jag köper hellre över disk för att gynna min lokala affär..

Senast redigerat 2014-10-17 18:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-17 18:30

Beställde från Apple.se nyss - Blev en iPad Air 2 64GB WiFi Guld. Lite flummigt att Apple inte lanserat ett datum när det finns i butik.

Står som leverans 22-24/10 så mot slutet av nästa vecka är den på plats!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-17 23:35
Ursprungligen av Mactastic:

Tänkte uppgradera min iPad (igen). Någon som vet något om säljstart i affär? Den finns ju uppe på Apple.se nu med 2-4 dagars leverans men jag köper hellre över disk för att gynna min lokala affär..

OK! Det är ju bra om det skulle bli något problem med plattan. Lättare att lämna in till din lokala butik, eller få hjälp direkt. Eller titta och känna på tillbehör.

Men varför kostar Ipod Air 2, 1112Kr mer i Sverige än i USA? Vad är det som gör den så mycket dyrare i Sverige? någon som Vet?

US Dollar står just nu i 7,18Kr och Ipad Air 2 kostar i USA 499 Dollar, vilket blir 3.583Kr. Men Svenska Apple.se tar 4.695Kr för en Ipad Air 2.

Ursprungligen av turismo:

Men varför kostar Ipod Air 2, 1112Kr mer i Sverige än i USA? Vad är det som gör den så mycket dyrare i Sverige? någon som Vet?

US Dollar står just nu i 7,18Kr och Ipad Air 2 kostar i USA 499 Dollar, vilket blir 3.583Kr. Men Svenska Apple.se tar 4.695Kr för en Ipad Air 2.

Svensk moms, som alltid.

I USA visar man väl alltid varan ex. moms?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-17 23:48
Ursprungligen av keptang:

Svensk moms, som alltid.

OK! Tack för snabbt svar!

Tänkte beställa en Air 2, men tycker den blir lite för dyr, när man ser det svenska priset. Får kika lite närmare på en Ipad mini 2 istället.

Jag köper nog en ny, tror jag. Min iPad 3 börjar kännas seg, tung och har alldeles för lite utrymme - om nu inte iOS 8.1 gör plötsliga underverk med plattan.

Har i alla fall börjat med att beställa ett nytt case till en air, man har ju sina favoriter, och precis när jag insett att det blir ingen ny mini utan en air nästa gång fick jag discount från stället som tillverkar mina favs. FInt har man case före padda. För mycket att göra nu, så har inte beställt än. Ska ju ha lite tid till att sälja gamla minin och sånt. Tid får planeras. Innan jul kanske....

Har beslutsångest och ni får gärna hjälpa mig på vägen till ett beslut.

Vill så gärna ha en iPad Air 2 och har planerat att skaffa iPad länge, men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Vad använder ni era till och är det endast som underhåll eller även för att vara mer produktiv under arbete eller hobbyverksamhet?
Tycker ni det är värt att spara in en tusenlapp och köra hotspot från telefonen eller är det bättre att köpa versionen med sim-kort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-20 09:38
Ursprungligen av Alexander Ross:

Har beslutsångest och ni får gärna hjälpa mig på vägen till ett beslut.

Vill så gärna ha en iPad Air 2 och har planerat att skaffa iPad länge, men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Vad använder ni era till och är det endast som underhåll eller även för att vara mer produktiv under arbete eller hobbyverksamhet?
Tycker ni det är värt att spara in en tusenlapp och köra hotspot från telefonen eller är det bättre att köpa versionen med sim-kort?

Ja, så var det för mig också. Tyckte det var en onödig produkt. Men har nu tröttnat att ha min bärbara dator i knä eller på magen, när jag sitter/ligger i soffan. Det blir tungt efter ett tag och riktigt obekvämt. Jag vill gärna ha möjlighet att titta på någon karta, när dom visar naturprogram på tv'n. Vill gärna veta vart dom har filmat. Lika när jag tittar på NHL Hockey, kul att kika på hur lagen ligger till i tabellen samt en massa annat onödigt om spelarna. Har varit till en granne och testat en Ipad 4 och en Ipad mini, båda var riktigt trevliga och fungerade perfekt. Så nu blir bärbara datorn pensionär och får vila, helt enkelt. När jag köpt min Ipad.

Böcker har en tendens att ta stor plats, om man har många. Om man ställer en Ipad med appar för böcker i bokhyllan. Så ser man snart att 10-15 böcker tar otroligt mycket mer plats i bokhyllan, än bara en Ipad. Tyvärr har min bokhylla svällt över rejält och det finns inte mer plats i den. Jag har samma problem med tidningar. Hobby tidningar vill man inte kasta bort. Eftersom det kan vara bra att gå tillbaka och titta hur andra har gjort eller helt enkelt få nya ideer.

Vad kan vara bättre än en Ipad för hobby? Man kan söka på allt möjligt. Bilder, Detaljeringsbilder, kartor, ritningar, målningsscheman, kopplingsscheman, Byggbeskrivningar, filmer, beställning av reservdelar, ja, allt man behöver till sin hobby. Den tar inte stor plats heller, utan man kan ha den i närheten när man håller på med sin hobby.

Jag har också tänkt att använda Ipad som fjärrkontroll till min hemmabioreceiver. Min MacMini får bli film/musik spelare i hemmabion. Jag har kommit fram till att jag inte behöver någon stationär/bärbar dator längre. En Ipad räcker för mina behov.

Hur det fungerar med hotspot och/eller simkort vet jag inte. Vet bara att GPS'n fungerar bra med sim-kort i Ipaden. Men om du har telefon så funkar väl det ändå.

Det är nog kanske du själv som begränsar ditt användande av Ipaden. Saker som man helt enkelt inte tänkt på att man kan använda plattan till. Det är en riktigt bra produkt och med tiden undrar du nog hur du kunde vara utan den. Ungefär som dagens mobiler, där nästan alla numera har en eller flera telefoner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-20 11:04
Ursprungligen av Alexander Ross:

Har beslutsångest och ni får gärna hjälpa mig på vägen till ett beslut.

Vill så gärna ha en iPad Air 2 och har planerat att skaffa iPad länge, men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Vad använder ni era till och är det endast som underhåll eller även för att vara mer produktiv under arbete eller hobbyverksamhet?
Tycker ni det är värt att spara in en tusenlapp och köra hotspot från telefonen eller är det bättre att köpa versionen med sim-kort?

Innan iPad använde min MBP till det mesta, efter iPad är det bara bildhantering och redigering jag gör på MBP, resten sköter jag med iPad. Betydligt smidigare att ha med sig på resa dessutom.

Jag kör hotspot från min iPhone de få gånger jag behöver det, Spotify, Readly och Viaplay funkar bra offline om man har lite framförhållning och gör material tillgängligt offline. Har aldrig under mitt år som iPad-ägare känt att jag saknar SIM i iPaden.

Använder iPaden främst till:

1. Använder min iPad till att köra viaplay ifrån till Apple TVn.
2. Appen Readly är ens bästa vän (diverse tidningar för 99 kr/mån).
3. Kör Spotify via ljudanläggningen hemma.
4. Allmän slösurf.

Ursprungligen av Alexander Ross:

...Tycker ni det är värt att spara in en tusenlapp och köra hotspot från telefonen eller är det bättre att köpa versionen med sim-kort?

Tänk på att Wifi-modellen saknar GPS. För de flesta spelar det nog ingen roll, men är ändå något man bör vara medveten om när man väljer modell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-20 20:43

Någon som beställt från Apple.se och fått någon uppdaterad leveransinformation än? Min står kvar på order behandlas...

Ursprungligen av phoricu:

Någon som beställt från Apple.se och fått någon uppdaterad leveransinformation än? Min står kvar på order behandlas...

Samma här. Kommer inte tomten snart???!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-20 22:29
Ursprungligen av Mactastic:

Samma här. Kommer inte tomten snart???!!

Får väl se, har 22-24/10 som förväntat leveransdatum fortfarande..

Pre leverams

Ursprungligen av phoricu:

Får väl se, har 22-24/10 som förväntat leveransdatum fortfarande..

Jag har preliminär senaste leverans 28-30 oktober. D.v.s exteditören droppad av mitt paket då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-21 17:25

Sådär ja, progress made. "Förbereder leverans" och kvarstår att de förväntar sig leverera den till mig 22-24/10.

Nu väntar man bara på trackingnummer sen är väntan igång på allvar..

Ursprungligen av phoricu:

Sådär ja, progress made. "Förbereder leverans" och kvarstår att de förväntar sig leverera den till mig 22-24/10.

Nu väntar man bara på trackingnummer sen är väntan igång på allvar..

Snabbfråga: valde du någon gravering när du beställde? Säkert det som förstör för mig nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-21 20:12
Ursprungligen av MrTirpitz:

Snabbfråga: valde du någon gravering när du beställde? Säkert det som förstör för mig nu

Nej har jag nog aldrig gjort, det gör nog helt klart sitt för din leveranstid...

Ursprungligen av MrTirpitz:

Snabbfråga: valde du någon gravering när du beställde? Säkert det som förstör för mig nu

Det måste du förså - att skall det sitta några gamla tanter och gravera din telefon - äta och sova. Är inte så snabba - det tar lite längre tid..??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 01:16
Ursprungligen av adress@mac:

Det måste du förså - att skall det sitta några gamla tanter och gravera din telefon - äta och sova. Är inte så snabba - det tar lite längre tid..??

Jag har valt en Air 2 med 64GB i Guld med sim och gravering... står "Förbereder leverans" 22-24 Okt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 08:31
Ursprungligen av Darre80:

Jag har valt en Air 2 med 64GB i Guld med sim och gravering... står "Förbereder leverans" 22-24 Okt

Nu håller vi tummarna att de skeppas iväg idag, annars blir det nog svårt med leverans innan helgen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 11:43
Ursprungligen av phoricu:

Nu håller vi tummarna att de skeppas iväg idag, annars blir det nog svårt med leverans innan helgen...

Japps, men hos mig står det att den levereras med "express frakt" hoppas det inte är BUD för att jag jobbar hela veckan och är inte hemma först på kvällarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 12:53
Ursprungligen av Darre80:

Japps, men hos mig står det att den levereras med "express frakt" hoppas det inte är BUD för att jag jobbar hela veckan och är inte hemma först på kvällarna

Expressfrakt är DHL eller UPS. Samma för mig, satte leveransadressen till kontoret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 13:32
Ursprungligen av phoricu:

Expressfrakt är DHL eller UPS. Samma för mig, satte leveransadressen till kontoret

Vilka baboons alltså.... har ringt till dom och frågat om dessa kommer att fraktas med "bud" eller post. Nä säger killen dom fraktas med bud förmodligen men är du inte hemma så lämnar dom paketet på posten "typ". Ööööö nä säger jag om det är typ DHL eller FedEx eller nått annat så kommer dom inte lämna paketet nånstans utan man får ringa till dom och jag tycker det är jobbigt.... oroa dig inte säger killen DU får den nästa vecka (denna vecka)..... KISS MY ASS säger jag man ska fan inte lyssna på folk men men trodde att Apple anställda på ORDER avdelningen visste bättre själva!!!!

Skulle ha beställt den till jobbet också

Min har samma status.
Darre80, lugn nu. Paket som körs av DHL kommer ibland med Postnord och ibland med egen bil. Fråga mig inte varför, men så är det i Gbg. OM den kommer med posten så ringer de på- är ingen hemma så hamnar det på ett utlämningsställe. Om DHL kör så brukar jag få ett SMS som frågar när och var jag vill ha grejerna levererade. De kommer då tidigast dagen efter. Jag tycker vi ska göra oss mentalt förberedda på en helg utan iPad och bli glada om inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 14:05
Ursprungligen av Mactastic:

Min har samma status.
Darre80, lugn nu. Paket som körs av DHL kommer ibland med Postnord och ibland med egen bil. Fråga mig inte varför, men så är det i Gbg. OM den kommer med posten så ringer de på- är ingen hemma så hamnar det på ett utlämningsställe. Om DHL kör så brukar jag få ett SMS som frågar när och var jag vill ha grejerna levererade. De kommer då tidigast dagen efter. Jag tycker vi ska göra oss mentalt förberedda på en helg utan iPad och bli glada om inte.

Oki, hoppas du har rätt... varje gång jag har haft med DHL att göra så var jag tvungen att ringa till dom för leverans till en annan adress dagen efter eller åka och hämta den själv hos dom åt "tjutahejiti"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 18:39

Suck va Apple är sega, fortfarande "Förbereder leverans"... Sålde min Air i veckan och har svår abstinens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 18:55
Ursprungligen av phoricu:

Suck va Apple är sega, fortfarande "Förbereder leverans"... Sålde min Air i veckan och har svår abstinens

Hahaha... ja det kan jag förstå, tror tyvärr att det blir först imorgon som vi får se en förändring i lev statusen

Jippi. Nu äntligen händer det grejer!
Min blev precis ändrad till skickad den 22 oktober 2014

Beställd den 17 oktober 2014
64 GB iPad Air 2 med Wi-Fi + Cellular – rymdgrå

Bevaka tråden