Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar OS X Yosemite

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av koffas:

Har det hittats någon fungerande lösning med hand off för oss med äldre Macar? Någon extern fungerande bluetooth?

Kan minnas att jag testade det med min gamla MBP från 2010 när jag försökte få igång appen "Knock", det gick sig inte.

Om man gillar att mecka så kan man alltid:
http://www.theapplelounge.com/feature/exclusi...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-18 21:56
Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför inte köra med 5.5?

Kan/vill/orkar inte innan min masteruppsats är klar, någon gång i början av nästa år. Är så van vid Pages '09, hur man kommer åt alla de funktioner som är avgörande i mitt skrivande, etc. Så fort uppsatsen är klar, ska jag gå över till Pages 5.5, alternativt något annat program (jag, och många med mig, tycker inte att 5.5 är särskilt bra). Men jag har ingen lust att vänta med Yosemite så länge.

Om jag tolkar den bifogade tråden rätt ska Pages '09 fungera utan problem på Yosemite, men jag skulle ändå uppskatta om någon kunde bekräfta detta även här.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Ursprungligen av Adzam 1:

Kan/vill/orkar inte innan min masteruppsats är klar, någon gång i början av nästa år. Är så van vid Pages '09, hur man kommer åt alla de funktioner som är avgörande i mitt skrivande, etc. Så fort uppsatsen är klar, ska jag gå över till Pages 5.5, alternativt något annat program (jag, och många med mig, tycker inte att 5.5 är särskilt bra). Men jag har ingen lust att vänta med Yosemite så länge.

Om jag tolkar den bifogade tråden rätt ska Pages '09 fungera utan problem på Yosemite, men jag skulle ändå uppskatta om någon kunde bekräfta detta även här.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Jag hann iaf trycka runt lite innan jag uppgraderade. Men för att vara på den säkra sidan kan du alltid ta en backup med Time Machine och installera Yosemite på en extern disk och testa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-18 22:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag hann iaf trycka runt lite innan jag uppgraderade. Men för att vara på den säkra sidan kan du alltid ta en backup med Time Machine och installera Yosemite på en extern disk och testa.

Tack för ditt svar! Låter bra, men ja, det kanske vore en bra idé att installera det på en extern disk. Något sådant har jag aldrig gjort, men det kanske inte är så komplicerat?

Andra får också gärna dela med sig av sina erfarenheter!

Ursprungligen av Adzam 1:

Tack för ditt svar! Låter bra, men ja, det kanske vore en bra idé att installera det på en extern disk. Något sådant har jag aldrig gjort, men det kanske inte är så komplicerat?

Andra får också gärna dela med sig av sina erfarenheter!

Det är inte speciellt avancerat att göra. Tar lite tid kanske, men borde vara värt mödan om du är rädd om att pages fungerar som du vill under Yosemite.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan minnas att jag testade det med min gamla MBP från 2010 när jag försökte få igång appen "Knock", det gick sig inte.

Om man gillar att mecka så kan man alltid:
http://www.theapplelounge.com/feature/exclusi...

Intressant, dock så står det längst ner att guiden är anpassad till betan och att den kan vara inaktuell när den färdiga versionen släpps. Behöver nog vänta och se om den fortfarande fungerar idag.

Ursprungligen av koffas:

Intressant, dock så står det längst ner att guiden är anpassad till betan och att den kan vara inaktuell när den färdiga versionen släpps. Behöver nog vänta och se om den fortfarande fungerar idag.

Jo, det är ju en gamble. Ändock intressant. Precis som du säger så dyker det säkerligen upp något liknande rätt snart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-19 18:22

Yosemite verkar snabbt o friskt så det funkar bra här. Dock är väldigt skeptisk till utseendet. Tycker typsnitt och text ser dåligt ut. T.ex. ordet Safari uppe i menyraden nu ser nästan ut som bokstäverna går ihop med varandra. De 3 färgerna upp till vänster i fönstret ser ut som ett barn har fyllt i.

Man lär ju vänja sig men har sett snyggare än detta iallafall. Man har ju trots allt fått det gratis så ska väll inte gnälla rent för mycket.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-10-19 19:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-19 19:30
Ursprungligen av lasselu:

En intressant teori om typsnittet i Yosemite.

http://www.erickarjaluoto.com/blog/apple-doesnt-design-for-yesterday/

Point taken.

Kan dock inte låta bli att undra hur svårt det hade varit att göra två typsnitt? En för standard skärm och en för retina? Kanske till och med låta användaren välja vilken av dem den vill köra (overkill förståss).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-19 19:40

Kan någon lägga in en screenshot på adress och aktivitetsfältet på Safari på en MBP Retina dator.
Tycker det ser konstigt ut om man jämför med min MBP 13" icke Retina.
Hans hade inga rutor kring ikonerna som jag har.

Ursprungligen av lappen71:

Kan någon lägga in en screenshot på adress och aktivitetsfältet på Safari på en MBP Retina dator.
Tycker det ser konstigt ut om man jämför med min MBP 13" icke Retina.
Hans hade inga rutor kring ikonerna som jag har.

https://dl.dropbox.com/s/i0d6huel5t0pemy/Sk%C3%A4rmklipp%202014-10-19%2019.39.43.png?dl=0

Här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-19 20:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Här

Hmm då är det någon inställning som skiljer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-20 11:22
Ursprungligen av Redaktionen:

Som väntat har Apple lanserat det operativsystemet OS X Yosemite, med ett nytt grafiskt utseende och ett antal nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Och så kom Receiver for Mac 11.9 Technical Preview från Citrix till slut. Ser mycket lovande ut så här långt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-20 11:28

Installerade Yosemite igår, och Pages '09 fungerar precis som innan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-20 22:05

Kärlek!

Jag har en fem år gammal iMac (27") och upplever ett lyft med Yosemite! Allt går rappare och jag gillar dessutom det mer avskalade utseendet. De nya funktionerna har jag ännu inte riktigt testat, men är hoppfull...

Det känns nästan som att ha fått en ny dator gratis!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-21 11:02
Ursprungligen av frazze:

Och så kom Receiver for Mac 11.9 Technical Preview från Citrix till slut. Ser mycket lovande ut så här långt.

Safari strular för mej, jag kan inte ens ladda ner det. Med Chrome är det inga problem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2014-10-21 11:25
Ursprungligen av maca:

Kärlek!

Jag har en fem år gammal iMac (27") och upplever ett lyft med Yosemite! Allt går rappare och jag gillar dessutom det mer avskalade utseendet. De nya funktionerna har jag ännu inte riktigt testat, men är hoppfull...

Det känns nästan som att ha fått en ny dator gratis!

Min trotjänare, en iMac 27" sent 2009, ger nog slöare respons i bl a Safari

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-21 17:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Går att byta med tex CandyBar. Jag håller med dig, de är extremt fula.

CandyBar kan byta en del icke system relaterade ikoner när ja provar..
funkar inte lika bra som förr

Funkar å byta manuellt

CandyBar uppdaterades aldrig för Mavericks och nu med Yosemite så är det väl troligen något man bör lämna bakom sig.

Det finns ett program här http://www.iconboxapp.com som är samma typ av program och som har uppdaterats. Det är 40% rea på AppStore nu men det beror väl på att de inte släppt någon uppdatering för Yosemite än så ev är det bättre att vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-21 19:35
Ursprungligen av Anders T:

CandyBar uppdaterades aldrig för Mavericks och nu med Yosemite så är det väl troligen något man bör lämna bakom sig.

Det finns ett program här http://www.iconboxapp.com som är samma typ av program och som har uppdaterats. Det är 40% rea på AppStore nu men det beror väl på att de inte släppt någon uppdatering för Yosemite än så ev är det bättre att vänta.

Man kan ju testa "trail" versionen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-22 12:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Här

Så här ser det ut för honom och när man tittar på bilden så ser det lika ut men inte när man ser det IRL.
Då är rutorna kring ikonerna inte alls lika markerade utan mer bleka och odistinkta.
Hittar inget i inställningarna heller som ska spela någon roll.

  • Medlem
  • 2014-10-22 13:31

Läste att sms via Handoff inte skulle fungera med min Mac Mini från 2011. Men jag kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-22 14:01
Ursprungligen av Dalle:

Läste att sms via Handoff inte skulle fungera med min Mac Mini från 2011. Men jag kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt!

SMS och telefonsamtal involverar inte bluetooth och fungerar med alla macar som stöder Yosemite. Däremot funkar inte Handoff i appar eller internetdelning med Hotspot i din Mac Mini.
http://support.apple.com/kb/HT6337?viewlocale...

Däremot igen - de goda nyheterna - just Mac Mini 2011 innehåller ett bluetooth 4.0 LE-kort och av någon anledning har Apple uteslutit den modellen mjukvaruvägen. Du borde kunna få igång Handoff genom att modifiera Kext-filer och vara beredd att göra om proceduren vid framtida systemuppgraderingar.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-22 16:39
Ursprungligen av Mats Edfeldt:

Själv tycker jag tvärtom, rent snyggt och behagligt. Men får säkert skäl till att spy galla senare under dagen, så har det ju alltid varit över vissa funktioner, men grafiskt nästintill perfekt.

Men, finns det något sätt att ändra utseende från den nya blaskiga looken och till en lite med skarpare och som det såg ut tidigare?
I alla fall som påminner om förr? /Mvh Mac-konservativ

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2014-10-22 23:43

Urk! Trodde man skulle slippa pastellfärgerna på OSX, men icke...
Och Safari som alltid har varit föredömligt tydlig med lättläst fet text, har blivit extremt anorektisk & svårläst... Hoppas de släpper en uppdatering där man kan bestämma UI själv.

Men snabbt går det iaf

Bevaka tråden