Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ett iCloud (numbers) dokument från en iPhone till en annan?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis aktiverat iCloud Drive iom att jag nu uppdaterat till Yosemite. Har några dokument i Numbers som jag vill dela med tjejen (båda iOS 8, iPhone 5S och iPhone 6), men när jag väljer att dela dokumentet hittar jag inte nåt annat än att skicka en länk till henne. Om hon då öppnar den på sin iPhone kan hon inte lägga in den i Numbers, utan hon kommer till en sida där det står nåt i stil med "Antingen öppna det på en dator eller öppna en kopia på denna iPhone". Wtf? Meningen måste väl ändå va att man inte ska behöva en dator för att på riktigt kunna dela ett iWork-dokument med varandra? Är det något jag helt missar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-19 19:48

Delning av dokument såsom Pages gör man genom programmet Pages.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-19 20:17

Är det en iCloudlänk du ger henne?

Ja den översta där, Dela länk via iCloud. Det blir en länk som på en iPhone leder till en webbsida, där man endast kan tanka ner en kopia.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-19 21:10
Ursprungligen av Anders Båth:

Har precis aktiverat iCloud Drive iom att jag nu uppdaterat till Yosemite. Har några dokument i Numbers som jag vill dela med tjejen (båda iOS 8, iPhone 5S och iPhone 6), men när jag väljer att dela dokumentet hittar jag inte nåt annat än att skicka en länk till henne. Om hon då öppnar den på sin iPhone kan hon inte lägga in den i Numbers, utan hon kommer till en sida där det står nåt i stil med "Antingen öppna det på en dator eller öppna en kopia på denna iPhone". Wtf? Meningen måste väl ändå va att man inte ska behöva en dator för att på riktigt kunna dela ett iWork-dokument med varandra? Är det något jag helt missar?

Det har inte blivit bättre med iCloud drive, skicka länkar har man kunnat tidigare men det är en trist metod om man som jag själv
önskar dela en hel hög med dokument. Apple verkar inte fatta att man inom t.ex en familj har behov av att dela dokument av olika slag.
Min önskan är att iCloud drive skall fungera som dropbox där man kan dela filer eller hela mappar så att dessa är tillgänliga för t.ex sambon. Dropbox kan användas på det viset med Pages/Numbers mellan Mac men tråkigt nog fungerar det inte med Pages/Numbers på iPad/iPhone. Nu när Apple har gjort en stor grej av detta med familjedelning så verkar de inte riktigt fatta vad man vill dela inom familjen.

Tommy

Men vad f-n, ska det inte fungera så som jag tänker? Att jag och sambon "jobbar" på ett gemensamt dokument? På våra iPhones?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-19 21:22

Nej du måste aktivera delning från Pages på datorn.
Sen kan ni arbeta med samma dokument.

Ok, jag kan testa dela från datorn. Men kan hon ta emot det på en iPhone då? Eller måste hon också sitta på en dator? Otroligt virrigt av Apple detta...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-10-19 21:40
Ursprungligen av Anders Båth:

Men vad f-n, ska det inte fungera så som jag tänker? Att jag och sambon "jobbar" på ett gemensamt dokument? På våra iPhones?

Vi får helt enkelt hoppas på en förbättring från Apple, den lösning för just Numbers och iCloud som jag själv använde en tid var att
vi hade våra iPhones/iPad på samma Apple ID när det gällde iCloud men det är ingen bra lösning för den som vill hålla sin email
o.dyl privat.
Jag hoppas att Apple öppnar för att Pages/Numbers på IOS kan använda andra molntjänster som t.ex Dropbox.

En tillfällig lösning på ditt problem som faktiskt fungerar riktigt bra, är att du använder Google dokument/google drive
Det går att dela dokument och om man använder Google drive kan man ansluta till flera användare.
När allt är klart kan man sedan exportera så att det t.ex kan läsas in i Numbers om det är aktuellt.
Nackdelen är att Google inte har rättstavning på IOS enheter men det är också en stor fördel att uppdateringen på
den andra enheten går mycket snabbare än med ett delat Pages/Numbers.
Kanske värt att prova, kostar ju inget extra.

Tommy

Senast redigerat 2014-10-19 22:47
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-19 21:53
Ursprungligen av Anders Båth:

Ok, jag kan testa dela från datorn. Men kan hon ta emot det på en iPhone då? Eller måste hon också sitta på en dator? Otroligt virrigt av Apple detta...

Nej jag misstänker att hon måste logga in på iCloud.com och redigera därifrån.

1
Bevaka tråden