Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spärra, blockera inkommande mail, spam

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns säkert en tråd om detta redan som jag inte hittar.

Men, börjar bli grundligt trött på dessa mail, spam som kommer till mig som mail i iPhone eller iPad.

Typiska kinesiska eller russiska mail där man inte kan avskriva vidare sändning av mail. Har säkert varit på någon köpsida och köpt något. Så att dom har fått min mailadress.

Finns det något att göra för att slippa dessa? Nu gör jag så att jag flaggar och sänder dom till oönskad mail. Men, dom kommer igen och igen....

Stoppa det redan hos din mailleverantör. beroende på vad du använder så går det fint, som med gmail/outlook.com osv..
Har din mailleverantör bra spam-filter så får du inte dessa i din inkorg. Gmail och outlook.com är grymma på detta.

Tack, forskar vidare...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-10-17 14:11

Hakar på här med ett liknande problem. Har en bekant som råkat ut för "stalkning" tror jag det heter, får oönskade mail från en viss person. Det går ju lätt att fixa i OSX, men hur gör man i paddan?

Ursprungligen av Stig R:

Hakar på här med ett liknande problem. Har en bekant som råkat ut för "stalkning" tror jag det heter, får oönskade mail från en viss person. Det går ju lätt att fixa i OSX, men hur gör man i paddan?

Beroende på vilken mailleverantör det är kan man logga in på webbmailen och lägga till en regel att det ska direkt i trash eller bara markera som spam. Spam-varianten borde funka oavsett leverantör vid närmare eftertanke.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2014-11-23 07:54

Har själv problem att man får från vissa!Hur ska man spärra eller slippa dessa Mail?Har provat det mesta tror jag

Ursprungligen av Lg777742:

Har själv problem att man får från vissa!Hur ska man spärra eller slippa dessa Mail?Har provat det mesta tror jag

Jag lägger till regler/rules på OS X och eftersom jag kör IMAP så filtreras mejlen även till iOS-produkterna. Idag får jag bara viktiga mejl till min Inbox.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2014-11-23 08:26

Har provat det där med regler men det fungerar inte!Men det beror nog på jag själv misstänker jag.Kanske ska ställa in så det är IMAP på alla enheter?

Ursprungligen av Lg777742:

Har provat det där med regler men det fungerar inte!Men det beror nog på jag själv misstänker jag.Kanske ska ställa in så det är IMAP på alla enheter?

Synkas övrigt, dvs t.ex. om du läser ett mejl på din iPhone är det läst på din Mac?

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2014-11-23 13:33

Ja det är läst men ligger kvar!Men det stora problemet är att jag inte kan spärra vissa Mail!Har provat med allt.Även avancerade inställningar.Men lika förbenat så kommer det från samma företag massa spam

Ursprungligen av Lg777742:

Ja det är läst men ligger kvar!Men det stora problemet är att jag inte kan spärra vissa Mail!Har provat med allt.Även avancerade inställningar.Men lika förbenat så kommer det från samma företag massa spam

Vet du hur man användare regler i OS X? Öppna Apple Mail klicka på inställningar och regler/rules. Klicka på lägg till regel. Sedan väljer du from och skriver in epostadressen och väljer att t.ex. mejlet ska raderas.

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2014-11-23 17:32

Har provat det!Men kan ha skrivit fel.Har provat nollställa nu om det skulle bli bättre!

Ursprungligen av Lg777742:

Har provat det!Men kan ha skrivit fel.Har provat nollställa nu om det skulle bli bättre!

Har du mejlet markerat när du går in i inställningar och väljer från så blir det den e-posten automatisk. Kan det vara så att personen/-erna skickar från olika epost?

Ursprungligen av MacMarkus:

Finns säkert en tråd om detta redan som jag inte hittar.

Men, börjar bli grundligt trött på dessa mail, spam som kommer till mig som mail i iPhone eller iPad.

Typiska kinesiska eller russiska mail där man inte kan avskriva vidare sändning av mail. Har säkert varit på någon köpsida och köpt något. Så att dom har fått min mailadress.

Finns det något att göra för att slippa dessa? Nu gör jag så att jag flaggar och sänder dom till oönskad mail. Men, dom kommer igen och igen....

Hur får man Mail regler att utföras redan på iCloud så man inte får dom på iEnheterna?

Är på min 3:e lista för spam etc jag inte vill ha, och dom dyker aldrig upp på datorerna men däremot plingar dom till på iPhonen/iPaden även om jag sitter vid datorn sen försvinner dom.

Så här ser en spamblocker ut annars i sin enklaste form:

När nästa spam dyker upp, klicka/välj det, öppna inställningar/regler välj den regel du använder för spam, Editera och tryck på plus i listan (längst ner så är det nära till OK) och sedan på Använd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-23 18:48

Måhända är jag en bit från frågeställningen, men min lösning heter gmail. Jag får 3-5 spammail i veckan, och alla hamnar automagiskt i skräppostmappen.

Svarar mig själv här.
Man kan lägga upp email-regler på iCloud också, men orka lägga upp spam-listorna igen med hundratals avsändare igen. Hade varit jäkligt bra om det man lägger upp då datorerna och faktiskt synkar mellan dom via iCloud också lades in där, tycker iaf jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-10 08:15

Lånar gammal tråd.

Jag har kört gmail sen kanske 2008 och har hitills varit beskonat från spam (kanske 1-2 per månad vilket har varit hanterbart)
Jag är väldigt restriktiv med var jag ger ut min emailadress.

Men sedan någon månad har min spam-mapp fullkomligt börjat svämma över. Kanske 15-20 mail i spamboxen per dag!

Visst, de går inte till min inbox men likväl irriterande då jag ändå vill gå igenom spam-boxen så jag inte något mail hamnat fel.

Finns det något sätt att göra sig kvitt all spam?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-10 09:27
Ursprungligen av henke12:

Finns det något sätt att göra sig kvitt all spam?

Byta till ny epostadress och börja om på nytt. Faktiskt enda sättet då din nuvarande epostadress redan finns i rullorna och därmed är märkt för all framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-10 10:09
Ursprungligen av frazze:

Byta till ny epostadress och börja om på nytt. Faktiskt enda sättet då din nuvarande epostadress redan finns i rullorna och därmed är märkt för all framtid.

Tack,

Det var det jag trodde

1
Bevaka tråden