Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur felsöka stendöd iPad som inte reagerar på någonting?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-10-10 23:42

Skriver för en väns räkning då hon kontaktade mig angående en iPad Air som krånglar. (iOS 8.0.2)

Hon har en iPad Air 32GB med 4G som dog idag när hon stoppade in den i laddaren. När hon stoppade in den i laddaren så hade hon knappt 20% batteri kvar. Omkring 2 timmar senare när hon tog tag i iPaden igen så var den stendöd. Den reagerade inte på någonting.
Så vi började felsöka: Först försökte vi med en hard reset, utan framgång. Efter det funderade jag på om batteriet var totalt urladdat. Så jag sa åt henne att prova att ladda den med hennes iPhoneladdare som vi visste att den fungerade, dock utan att den tog emot laddning. (Ingen laddsymbol på skärmen, fortfarande stendöd efter en halvtimme i uttaget)
Efter detta bad jag henne att stoppa in paddan i datorn och starta iTunes. Men när hon stoppade in kontakten i datorn så tog den ingen laddning och den syntes inte till i iTunes. (Windows 8, senaste iTunes)
Jag börjar fundera på om det kan vara hennes laddare som har knäckt iPaden? En original 10w från Apple.
Enligt hennes utsago har iPaden inte blivit tappad i golvet, så jag tror inte att laddkontakten har blivit skadad. Jag frågade även om "Hitta min iPhone/iPad" var påslaget i hopp om att kunna se på iCloud om den fortfarande levde, men denna funktion var inte aktiverad.
Hon bor i Umeåtrakten och jag föreslog att hon skulle gå in på Grafit och fråga, de verkar vara den enda Apple-återförsäljaren i stan? Problemet är dock att hon inte har något kvitto på iPaden. Hon fick den av en bekant som idag tyvärr inte längre finns kvar i hennes liv. Vi vet alltså inte var iPaden är köpt eller när. Är detta något som en serviceverkstad kan se på tex serienumret? När den är köpt och om det fortfarande finns garanti? Och hjälper de till att laga den även om inte kvittot hittas?

Det blev lite rörigt det här. Men jag hoppas att ni förstår. Vore tacksam för tips på hur vi kan gå vidare med detta.

Senast redigerat 2014-10-10 23:56

Det är service. Det ska även finnas någon serviceverkstad vid mariehem eller någonstans, man kan söka på inlämningsställen på apples hemsida. Där kan hon även kolla om hon har garanti kvar. Annars är ett tips att ta det på hemförsäkringen, om de inte kräver kvitto då förstås. Blir det för dyrt så kan man alltid titta på att köpa en ny. Det ska inte behövas något kvitto vad jag vet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-13 19:23

Har du kollat om hennes laddare funkar på din enhet (iPad/iPhone)?
En halvtimma med en iPhoneladdare är nog i kortaste laget, jag skulle ge det några timmar eftersom den laddar med lägre strömstyrka.
Det finns ett antal inlägg om folk som har låtit den ligga flera dagar, så den får ladda ur, sedan ladda den i ett dygn, fått igång den genom DFU.

1
Bevaka tråden