Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det ringer i 2 telefoner iPhones samtidigt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Mina barn har varsin iPhone som de ärvt av mig. De har ett apple-id gemensamt. När jag ringer till nr 2, så ringer det i nr 2s telefon men efter 2 signaler även i nr1s telefon...? Vet ngn om man kan fixa detta eller är det för att djävlas med en om man bara har ett apple-id?

Senast redigerat 2014-10-06 08:27
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-05 22:50

Continuity.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-05 23:07

AppleID är inte en sak....
De ska ha unika (var sitt) AppleID under iCloud. Det styr kontakter, kalender, mail, iMessage, FaceTime, etc (inklusive problemet du beskriver ovan).
Under iTunes och AppStore kan de ha ett gemensamt AppleID, t ex samma som du har (då betalar man bara en gång för apparna).

Om du ändå vill köra med samma Apple ID så
testa att gå in under Inställningar -> FaceTime och slå av "iPhone-mobilsamtal".

Det löste samma problem för mig, fast då gällde det barnens iPads som ringde varje gång min iPhone ringde. Det borde fungera likadant i ditt fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 07:44
Ursprungligen av karleklund:

Vet ngn om man kan fixa detta eller är det för att djävlas med en om man bara har ett apple-id?

It's not a bug - it'a a feature!

Eftersom ni lider av effekterna av funktionen continuity så är det uppenbarligen iOS 8 på telefonerna. Då kanske ni även skulle vilja dra nytta av funktionerna i Family-sharing? Barnen kan ha egna apple-id även när det gäller appar och musik, om du vill kan du tillåta "Be om köp" så att de själva kan hämta nya appar, men bara efter att du godkänt nedladdningen från din telefon.

Hej och stort tack för engagemanget. Jag raderade och återställde nr 2s mobil, och vid uppstarten fick jag en "fråga" om var/hur folk kunde nå "mig", bådas telenr fanns med, varpå man kunde bocka bort nr 1s nummer. Nu fungerar det alltså som vanligt. Tack för tipsen om familjedelning mm. Det får bli en dag då jag hinner lägga ner all energi på det. Kanske om ngn vecka då det kommer en iPhone 6.

Samma problem - men ny lösning. Under inställningar - FaceTime, kan man stänga av iPhone samtal...

Ursprungligen av karleklund:

Hej och stort tack för engagemanget. Jag raderade och återställde nr 2s mobil, och vid uppstarten fick jag en "fråga" om var/hur folk kunde nå "mig", bådas telenr fanns med, varpå man kunde bocka bort nr 1s nummer. Nu fungerar det alltså som vanligt. Tack för tipsen om familjedelning mm. Det får bli en dag då jag hinner lägga ner all energi på det. Kanske om ngn vecka då det kommer en iPhone 6.

Samma problem - Ny lösning. Under inställningar under FaceTime, kan man stänga av iPhone samtal. Nu fungerar det, men jag håller med flera av er om att det vore bra med flera appleid:n. Får de ha egna apple id:n om de är 10-12 år?

Mvh Karl

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-08 21:54
Ursprungligen av karleklund:

Samma problem - Ny lösning. Under inställningar under FaceTime, kan man stänga av iPhone samtal.

Det var ju precis det du fick tips om i inlägg #4.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-08 21:54
Ursprungligen av karleklund:

Samma problem - Ny lösning. Under inställningar under FaceTime, kan man stänga av iPhone samtal. Nu fungerar det, men jag håller med flera av er om att det vore bra med flera appleid:n. Får de ha egna apple id:n om de är 10-12 år?

Mvh Karl

Absolut, det blir du som förälder som ansvarar för Apple-id:t.
Läs mer om familje-delning här:
https://www.apple.com/se/icloud/family-sharin...

Tar bara någon minut att ställa in.

Hej och tack igen, jag förstod det då med, men kan man ha "riktiga" apple id, till barn 10 o 12 år, utan familjedelningen? Mvh Karl

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2014-10-08 22:22
Ursprungligen av karleklund:

Hej och tack igen, jag förstod det då med, men kan man ha "riktiga" apple id, till barn 10 o 12 år, utan familjedelningen? Mvh Karl

Ja, det är riktiga. När de blir äldre kan man lätt bryta ut deras id:n från familjedelningen och de får behålla alla appar som de "köpt", även om det är du med ditt id som köpt det.

Tack alla ni för att ni tar er tid. Mvh Karl

Tänk på att det krävs att du har ett kreditkort kopplat till ditt Apple-ID för att du dels ska kunna skapa ett ID till ett barn som är under 13 år och dels ska kunna godkänna köp som t ex ökat lagringsutrymme på iCloud för barnen. Det räcker alltså inte att koppla en kredit till ditt befintliga betalkort. Enl Apples support (talade med dem idag), så krävs det ett helt nytt kort där även kreditfunktionen ingår. (Detta borde Apple ändra på ). Däremot går det bra att via familjedelning godkänna vanliga köp av appar som barnet (över 13 år) gör med vanliga betalkortet. Tyvärr går det heller i nuläget INTE att köpa ökat iCloud-utrymme till barnen från iTunes (satte in 150kr via iTunes-presentkort). Det här borde också Apple ändra på!

1
Bevaka tråden