Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Apple släppte iphone 5 tyckte jag först att den var för stor, jag köpte den ändå, anpassade mig till den och lärde mig älska den.
Jag har alltid skrattat åt de som personer som sitter med stora telefoner som knappt får plats i fickan. Och när de lyfter sin platta mot huvudet för att prata.... ja ni förstår vad jag menar.
Nu är iphone 6 här, större och bättre.. Jag personligen tycker att Apple under åren förstört iphonen, den som från början var en smartphone man enkelt kunde använda med en hand har gått över till en platta får två händer. Apple har alltid sett till att användarupplevelsen var på topp och att det skulle vara lätt och tillfredställande att använda deras produkter, jag får inte den känslan längre när jag nu sitter och leker med min väns sprillans iphone 6 i handen (vill inte ens veta hur 6+ är).
Nu skrattar jag åt mina kamrater.

Jag undrar vad Steve Jobs hade sagt om iphone 6 idag. Jag är inte säker på att han hade varit så förtjust i den.

Själv finner jag ingen anledning för att ha en stor skärm på en mobil, absolut ingen. Jag har en Ipad för den skiten som är för stort att läsa eller jobba med på iphonen.

Mvh
C-J

Marknaden som styr.

Jag skulle gärna se att den var något mindre, kanske runt 4.5". Men jag vill ändå inte gå tillbaka till 4" iPhone. Fördelarna överväger nackdelarna även om jag kan störa mig på att jag ibland måste används reachability för att komma åt saker allra högst upp.

Detta var ett tvunget steg och marknaden var mogen. Hoppas dock att det finns ett mindre alternativ även i framtiden (iPhone C?)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-10-03 13:37

Okej, då vet vi det. Personligen funderade jag på att skaffa en iPad mini. Istället skaffade jag en iPhone 6+
Helt underbar. Går enkelt ner i fickan, inte lika klumpig att ha med sig som en iPad. Det där med att lyfta plattan till huvudet lider jag inte så mycket av. Jag är inte den typen av användare som springer runt med mobilen tejpad till örat.

Jag känner exakt likadant! Bekanta kastar sig över den nya telefonen som tidigare medan jag känner mig mer tveksam än någonsin. Sitter just nu på en femma och känner mig nästan närmare till att gå över till 5S istället för 6. 6+ är ju bara absurd, men det finns säkert folk som vill ha den, som någon skrev tidigare så blir det som en form av kompromiss mellan ipad mini och iphone. Men idagsläget så går det ingen nöd på mig. Kan sitta kvar på 5an ett tag till, sen till 6S lanseringen kan man ju bara hoppas att det kommer en mindre variant också som fasar ut 5S. När jag höll i 6an slog det mig att den inte var så fruktansvärt mycket bredare. Med de nya kanterna skulle kunna leva med den bredden. Men den är alldeles för hög.

Inte för att vara sån men jag är oerhört säker på att grundspecifikationerna för iPhone 6 och 6 Plus fanns med innan Steve kastade in handduken. Produktportföljen inom telekombranschen brukar ligga 2-3 år framåt och i Apples fall så kan jag tänka mig att den var spikad för åtminstone 5-6 år när Steve gick bort. Kanske inte exakta komponenterna men designen var garanterat.

  • Medlem
  • 2014-10-05 11:06

Jag kände precis som ni, och då går jag från min 4S till sexan. När jag dock kom till Applebutiken, och fick se sexan i verkligheten, då var den inte så stor trots allt. En 6+ tycker inte jag heller ser klok ut, i synnerhet när jag tänker tillbaka på tiden för min första mobiltelefon 1993. Först var telefonerna stora, sen blev de mindre, och mindre och till slut så små att det som satte begränsningen var avståndet mellan lur och mikrofon (rundgång). Sen börjar grejorna växa igen. Håller med, det känns onekligen lite knepigt.

Jag tänker mig att det har skett en förändring av användarmönstret av smarta telefoner sedan Apple släppte sin första iPhone med 3,5" skärm 2007. Såväl hårdvara, mjukvara som tjänster har förbättrats över åren och det går att göra betydligt mer med din smarta telefon idag än vad som var möjligt 2007.

Du gör bankärenden, fyller i kalkylark, tar anteckningar, surfar, navigerar, använder olika sociala medier, tar och redigerar foton, allt i din telefon och det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för vad du kan göra. När du gör alla de här sakerna ger en större skärm en bättre användarupplevelse. Din smarta telefon blir allt mer det primära redskapet du använder för att konsumera information och utföra ärenden. Det var inte på det sättet 2007. Så jag tror snarare att det är en anpassning till nya användarmönster och nya sätt att använda en smart telefon. Visst du kan använda en iPad, men den kommer aldrig att vara lika lättillgänglig som din telefon och där är slaget förlorat.

  • Medlem
  • 2014-10-06 11:27

Det är inte någon större skillnad i storlek mellan en femma och en sexa, inte ens på höjden upplever jag. Det som kräver tillvänjning är den rundade formen och att den är så vansinnigt tunn. Men jag tänkte likadant från början, om jag skulle ta en 5S istället. Om ett år tror jag att jag kommer vara glad att jag inte gjorde det.

Ursprungligen av Frankphone:

Jag känner exakt likadant! Bekanta kastar sig över den nya telefonen som tidigare medan jag känner mig mer tveksam än någonsin. Sitter just nu på en femma och känner mig nästan närmare till att gå över till 5S istället för 6. 6+ är ju bara absurd, men det finns säkert folk som vill ha den, som någon skrev tidigare så blir det som en form av kompromiss mellan ipad mini och iphone. Men idagsläget så går det ingen nöd på mig. Kan sitta kvar på 5an ett tag till, sen till 6S lanseringen kan man ju bara hoppas att det kommer en mindre variant också som fasar ut 5S. När jag höll i 6an slog det mig att den inte var så fruktansvärt mycket bredare. Med de nya kanterna skulle kunna leva med den bredden. Men den är alldeles för hög.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 19:15
Ursprungligen av jhm:

Det är inte någon större skillnad i storlek mellan en femma och en sexa, inte ens på höjden upplever jag. Det som kräver tillvänjning är den rundade formen och att den är så vansinnigt tunn. Men jag tänkte likadant från början, om jag skulle ta en 5S istället. Om ett år tror jag att jag kommer vara glad att jag inte gjorde det.

Jo tjena

  • Medlem
  • 2014-10-06 19:24

Vad ville du egentligen åstadkomma med den kommentaren?

Ursprungligen av lappen71:

Jo tjena

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 19:29
Ursprungligen av jhm:

Vad ville du egentligen åstadkomma med den kommentaren?

Visst tusan är det skillnad och det märks när man använder den.
I början innan man kom på hur man skulle hålla iPhone 6 så fick jag nästan kramp.
Men visst om du inte tycker det är någon skillnad så får du väl tycka det

Senast redigerat 2014-10-06 22:26

Min spontana känsla när jag fick min iPhone 6 var att den var på gränsen till för stor. Nu har jag enbart använt den i en vecka och känner att iPhone 5 är otroligt liten. Precis samma känsla var det när jag uppgraderade från 4:an till 5:an.

*** Sidospår rensat ***

1
Bevaka tråden