Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari öppnar nya sidor automatiskt utan att jag klickar på länkar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-10-02 10:29

Något har hänt med min dator. Det öppnas nya sidor i Safari utan att jag själv vill det eller klickat cmd-t. Förmodligen har det att göra med att jag laddade hem något häromdagen som jag trodde var en sorts pdf-läsare.
Någon som vet hur jag blir av med det här problemet? Är det ett virus?

Mvh
KOL

Jag gissar att du har fått in någon form av adware i din webbläsare. Ladda ner och kör den här:
Adware Medic

Ursprungligen av KOL:

...laddade hem något häromdagen som jag trodde var en sorts pdf-läsare...

Du har programmet Preview (Förhandsvisning) "inbyggt" i OS X. Och du har ju även QuickLook.

Och om man tycker att de programmen inte räcker till, så kör man väl Adobe Reader.

Att ladda ner något annat program för att läsa PDF känns som att utmana ödet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-02 10:38
Ursprungligen av KOL:

Något har hänt med min dator. Det öppnas nya sidor i Safari utan att jag själv vill det eller klickat cmd-t. Förmodligen har det att göra med att jag laddade hem något häromdagen som jag trodde var en sorts pdf-läsare.
Någon som vet hur jag blir av med det här problemet? Är det ett virus?

Mvh
KOL

Finns typ inte virus till OS X... Du har fått hem malware. Gör en sökning på "virus" här på 99mac.

-Någon sorts PDF-läsare? Vad är det för fel på Förhandsvisning.app?

Inför nästa programinstallation, är du inte säker på vad du lägger in i datorn bör du göra lite research för att undvika skitprogram.
Tex, kolla på wikipedia. List of PDF software.
Den säger att Safari, Firefox & Chrome har inbyggd PDF-läsare. Preview är engelska för Förhandsvisning.
Sen nämns Adobe Reader och min personliga favorit: Skim.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-10-03 15:55

Man lär så länge man lever Tack för hjälpen

Tack, Bo!

Har precis installerat Skim. Kanske det bästa fria verktyget för ändamålet …
Hade förut Adobe Reader men misstänker att det var just det program som orsakade trassel på min burk.

1
Bevaka tråden