Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Göm U2:s album från biblioteket i Itunes

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går att gömma inköp från Itunes Store vilket är ett passande tips för alla användare som inte blev glada över att få U2:s senaste album tillagt i sina samlingar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-15 22:40

Och nu har Apple själva kännt sig tvugna att bistå med ett verktyg så att man helt kan ta bort "Songs of Innocence" från listan med köpta album. Vad ska man säga...

http://support.apple.com/kb/HT6439

Vilken otrolig PR-blunder från BÅDE Apples och U2:s sida! Man undra ju hur dom tänkte här egentligen? Hatar inte folk att få saker man inte bett om?

Och sen den där skiten med att iLife-sviten kommer förinstallerad på iPhone 6!?! Och här har man gått och hånat Android-sidan för deras gissel med bloatware!

Skulle aldrig ha hänt på Steves tid... :-/

Ilandsproblem...

Ursprungligen av BlackSmp:

Ilandsproblem...

Ett creepy ilandsproblem.

Världen är ond

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-17 07:06

Märkligt. Folk vill ha allting gratis. Men så fort de får något de inte har bett om helt gratis så blir det ett jävla liv...

Ursprungligen av Vassius:

Märkligt. Folk vill ha allting gratis. Men så fort de får något de inte har bett om helt gratis så blir det ett jävla liv...

Ingen hade haft något emot det om det dykt upp i iTunes-appen, precis som de brukar göra när de bjuder på musik. Men att trycka ut det till allas iCloud-konton, i vissa fall trigga automatisk nerladdning vilket eventuellt kan ha gått över en dyr mobildata-anslutning; det är en helt annan sak. Jag kommer inte att bli förvånad om det blir rättsliga efterspel, eller rentav att någon Apple-chef får skaka galler en tid över detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-17 10:25
Ursprungligen av John A:

Ingen hade haft något emot det om det dykt upp i iTunes-appen, precis som de brukar göra när de bjuder på musik. Men att trycka ut det till allas iCloud-konton, i vissa fall trigga automatisk nerladdning vilket eventuellt kan ha gått över en dyr mobildata-anslutning; det är en helt annan sak. Jag kommer inte att bli förvånad om det blir rättsliga efterspel, eller rentav att någon Apple-chef får skaka galler en tid över detta.

Visst, de kunde ha skött det lite snyggare. Men även om ett fåtal användare har drabbats negativt så tycker jag det är en storm i ett vattenglas.

Ursprungligen av Vassius:

Visst, de kunde ha skött det lite snyggare. Men även om ett fåtal användare har drabbats negativt så tycker jag det är en storm i ett vattenglas.

Kul för dig, men uppenbarligen är det många som tycker att det är ett rätt stort vattenglas.

Ursprungligen av John A:

Kul för dig, men uppenbarligen är det många som tycker att det är ett rätt stort vattenglas.

Säger bara
- Sök hjälp !

Ursprungligen av MalcomX:

Säger bara
- Sök hjälp !

Det finns ingen anledning till det. Guiden var alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-22 18:22

Conan O´Brian & Co har gjort en dokumentär om den stora skada som denna oombedda gåva åsamkat miljontals lyssnare, och vilka åtgärder Apple tvingats till för att reparera skadan.

"If you´re happy, we´re happy. But seriously - F You. It was a free album. Get over it."

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-22 20:55

Jag slutar aldrig att förundras över hur korkade människor det finns i världen.
Att bråka över detta visar bara att har man inget att klaga på så hittar man på något bara för sakens skull.

Ursprungligen av lappen71:

Jag slutar aldrig att förundras över hur korkade människor det finns i världen.
Att bråka över detta visar bara att har man inget att klaga på så hittar man på något bara för sakens skull.

Att starta sin iPhone en dag och hitta ett album som man inte känner igen eller vet hur det kom dit, det är man inte korkad om man blir upprörd över. Man frågar sig, om Apple kunde göra det här vad mer kan de göra? Det skapar en osäkerhet. Man tvivlar om om man själv är i kontroll eller om någon annan styr bakom kulisserna. Man är inte korkad för att man tycker att det är obehagligt, att Apple gick för långt och att det inte är ok att de gör det igen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-22 23:21
Ursprungligen av John A:

Att starta sin iPhone en dag och hitta ett album som man inte känner igen eller vet hur det kom dit, det är man inte korkad om man blir upprörd över. Man frågar sig, om Apple kunde göra det här vad mer kan de göra? Det skapar en osäkerhet. Man tvivlar om om man själv är i kontroll eller om någon annan styr bakom kulisserna. Man är inte korkad för att man tycker att det är obehagligt, att Apple gick för långt och att det inte är ok att de gör det igen.

Ett förväntat väntat svar från dig som bara spär på min åsikt.

Ursprungligen av John A:

Att starta sin iPhone en dag och hitta ett album som man inte känner igen eller vet hur det kom dit, det är man inte korkad om man blir upprörd över. Man frågar sig, om Apple kunde göra det här vad mer kan de göra? Det skapar en osäkerhet. Man tvivlar om om man själv är i kontroll eller om någon annan styr bakom kulisserna. Man är inte korkad för att man tycker att det är obehagligt, att Apple gick för långt och att det inte är ok att de gör det igen.

Självklart har du inte kontroll över din i*-enhet så länge du är inloggad på den med ett AppleID, även om folk vill tro det.

Jag håller med John A. Det är klart att det inte är hela världen att man fått en gratis skiva. Absolut inte. Men det signalerar ju en radikal kursändring från Apples sida.

Kommer dom att slänga in nya appar också? Eller kommer nya skivor från andra band att installeras på min iPhone? Kommer bara ett enda spår från Lady Gaga på min telefon så slänger jag enheten direkt.... Huvva vilken mardröm!

Jag tycker det principiellt är ett stort jävla övertramp.

Jo, det är verkligen uppfuckat - det var länge sedan Apple klantade sig på denna nivå. Jag tror aldrig dom gör om det :-D. Alltså; budskapet är grymt: Apple äger iTunes och du är bara en lite fis som lånat det och Apple tar sig friheten att gräva runt i ditt privata bibliotek och fylla på med anything dom vill och tycker att du ska lyssna på. Förstår man vidden av attityden som ligger bakom detta beteende - oavsett uppsåt - så blir man givetvis skakad och får dålig smak i munnen.
Jag tycker beteendet är rubbat...som om Cook & Co. inte riktigt har alla hemma däruppe - dom håller på att förlora greppet om verkligheten utanför Cupertino. Dessutom grymt kontraproduktivt då Apple har ett imageproblem att dom "låser" in konsumenter etc etc...och så gör dom detta (bevisar att dom i princip äger din dator och kontrollerar ditt nöjesutbud in absurdum).

Det hade räckt med att dom lagt in en fet banner i iTunes där man kunnat klicka för att ladda ner plattan...alltså implementerat ett helt normalt Fritt Val för konsumenten (normalt väluppfostrat beteende) så hade allt varit lugnt och fint. Men icke...dom flippade ut...totalt. Och: tror dom på fullaste allvar att alla diggar U2? Tror dom alla ens vet vilka dom är? Det finns miljoner iTunes-användare som bara har jazz eller klassiskt i sitt bibliotek....och så en dag så ligger det en (för dom) slemmig klump i deras bibliotek!

Enligt uppgifter så pyntade Apple 700 millar för detta övergrepp av det Fria Valet (det är t.o.m. ern mänsklig rättighet att själv välja sin kultur). Jag börjar tror Cook ÄR rubbad...har tappat greppet...kanske är han borta snart...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 09:10
Ursprungligen av Demiurgen:

bla bla bla

Och nu sjunger vi "foliehaten på"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-23 09:29

Jösses vad ni överdriver och överdramatiserar. Ni får det att låta som att Apple har varit inne och rotat i enskilda telefoner, men så är ju naturligtvis inte fallet. De användare som har fått albumet direkt i telefonen är de som har aktiverat automatisk nedladdning. Det enda Apple har gjort är att tillgängliggöra ett album på sina servrar, och det är ingen svart magi direkt. Vill man ha kontroll över vad som hamnar i telefonen så ska man kanske inte ha automatiskt nedladdning aktiverat. Det har inte jag, just av den orsaken...

TL;DR: Sluta trolla.

Ursprungligen av Vassius:

Jösses vad ni överdriver och överdramatiserar. Ni får det att låta som att Apple har varit inne och rotat i enskilda telefoner, men så är ju naturligtvis inte fallet. De användare som har fått albumet direkt i telefonen är de som har aktiverat automatisk nedladdning. Det enda Apple har gjort är att tillgängliggöra ett album på sina servrar, och det är ingen svart magi direkt. Vill man ha kontroll över vad som hamnar i telefonen så ska man kanske inte ha automatiskt nedladdning aktiverat. Det har inte jag, just av den orsaken...

Om man aktiverar automatisk nedladdning av köp så förväntar man sig att bara få automatisk nedladdning av köp, inte automatisk nedladdning av köp samt det som Apple tyckte att man borde lyssna på. Det är en enorm skillnad.

Ursprungligen av Vassius:

TL;DR: Sluta trolla.

Oavsett om man tycker att Apple har gjort fel eller inte så måste man rimligen kunna acceptera att det är flera som inte tycker att det här har skötts på ett bra sätt. Det är snudd på ignorant att förneka detta och att föra retoriken att vi som anser det bara är ute efter att provocera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-23 19:17
Ursprungligen av John A:

Oavsett om man tycker att Apple har gjort fel eller inte så måste man rimligen kunna acceptera att det är flera som inte tycker att det här har skötts på ett bra sätt. Det är snudd på ignorant att förneka detta och att föra retoriken att vi som anser det bara är ute efter att provocera.

Det är skillnad på att tycka att det har skötts osnyggt och att antyda att Apple fjärrstyr alla iOS-enheter på ett magiskt och obegripligt sätt. Gissa vilket av dem jag syftar på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 19:19
Ursprungligen av John A:

Om man aktiverar automatisk nedladdning av köp så förväntar man sig att bara få automatisk nedladdning av köp, inte automatisk nedladdning av köp samt det som Apple tyckte att man borde lyssna på. Det är en enorm skillnad.

Oavsett om man tycker att Apple har gjort fel eller inte så måste man rimligen kunna acceptera att det är flera som inte tycker att det här har skötts på ett bra sätt. Det är snudd på ignorant att förneka detta och att föra retoriken att vi som anser det bara är ute efter att provocera.

Du kanske ska ta och fundera lite över hur det kan komma sig att vi har den bilden av bland annat dig och några andra.
Direkt när det är något som går att kritisera Apple för så vips så dyker och spyr ur er galla.

Ett i-lands problem som fått alldeles för stora proportioner och den enda reaktionen borde vara....meh!!

Ursprungligen av lappen71:

Jag slutar aldrig att förundras över hur korkade människor det finns i världen.
Att bråka över detta visar bara att har man inget att klaga på så hittar man på något bara för sakens skull.

Det är ju bra att det finns såna som dig som sitter och avgör vilka som är korkade.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 19:28
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Det är ju bra att det finns såna som dig som sitter och avgör vilka som är korkade.

Ärligt tänkte du verkligen till nu innan du skrev det där?
Så jag får inte ha en åsikt om vad jag tycker om personer som lägger ner tid på onödiga saker?
Jag är ledsen ifall du tog åt dig men jag utrycker min åsikt hur mycket jag vill och speciellt i detta fall när jag inte riktar det till en specifik person.

Ursprungligen av Vassius:

Det är skillnad på att tycka att det har skötts osnyggt och att antyda att Apple fjärrstyr alla iOS-enheter på ett magiskt och obegripligt sätt. Gissa vilket av dem jag syftar på.

Jag kan tänka mig att det är tämligen obegripligt för rätt många av de som inte förväntade sig att Apple skulle trycka ut ett för dem okänt album till dem. Det är betydligt enklare att förstå för oss som följer Apple.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-23 21:31

Jag tycker Apple skötte det lite klantigt, men att bli upprörd över det....?
Upprörd är för mej ett ganska kraftigt ord.

Ursprungligen av lappen71:

Ärligt tänkte du verkligen till nu innan du skrev det där?
Så jag får inte ha en åsikt om vad jag tycker om personer som lägger ner tid på onödiga saker?
Jag är ledsen ifall du tog åt dig men jag utrycker min åsikt hur mycket jag vill och speciellt i detta fall när jag inte riktar det till en specifik person.

Nä, jag tog inte åt mig ett dugg. Jag konstaterade att du är en stropp bara. Men jag säger inte att du är en korkad stropp.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-23 21:56

En liknande sak hände mig, någon i Swedbanks organisation någonstans i Svea rike gick in på fel konto (mitt !!!) och stängde av Autogiro, detta med följden att en räkning inte blev betald.
Needless to say så blev jag rätt upprörd.

Gissa vem som ringde runt och skällde?

1
Bevaka tråden