Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska kommandon vid diktering

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, man kan ju numer prata in sms i iPhone (i alla fall iOS8) och det man säger blir text, man trycker bara på knappen som är inringad i bilden (Siri måste vara aktiverat i settings).

Är det någon som vet vilka kommandon som finns förutom punkt, komma, smiley?
Undrar främst om det finns något kommando för att skicka tex.

Ursprungligen av Elmeholt:

Hej, man kan ju numer prata in sms i iPhone (i alla fall iOS8) och det man säger blir text, man trycker bara på knappen som är inringad i bilden (Siri måste vara aktiverat i settings).

Är det någon som vet vilka kommandon som finns förutom punkt, komma, smiley?
Undrar främst om det finns något kommando för att skicka tex.
https://db.tt/2BZ7hpGE

Det är bara diktering. Inga Sirikommandon såsom skicka

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara diktering. Inga Sirikommandon såsom skicka

Okej, men måste ju ändå finnas en lista över saker man kan säga för att få tecken som paranteser osv?

Då diktering inte fungerat på svenska förut, så är känslan att det inte bör vara allt för långt borta innan vi får Siri på svenska också.

Ursprungligen av Elmeholt:

Okej, men måste ju ändå finnas en lista över saker man kan säga för att få tecken som paranteser osv?

Bra fråga. Jag har inte hittat en lista över svenska kommandon, men här är de engelska http://osxdaily.com/2013/01/24/dictation-commands-for-os-x-ios/. Någon person med gott om fritid kanske kan lura ut vilka de svenska motsvarigeterna är...

Diktering på engelska har väl funnits även innan IOS 8? Jag har det iallafall på min 7'a. Eller missförstår jag nåt? Är det faktiskt diktering på svenska du menar? Din skärmdump visar ju engelska.

Ursprungligen av erro67:

Diktering på engelska har väl funnits även innan IOS 8? Jag har det iallafall på min 7'a. Eller missförstår jag nåt? Är det faktiskt diktering på svenska du menar? Din skärmdump visar ju engelska.

Detta är dikterat. Från min iPad. Är det ett svar på frågan?:-)

När det gäller skiljetecken så gå på de "naturliga" (punkt, högerparentes, vänsterparentes osv) - fast , är knepigt eftersom komma är ett ord och kommatecken inte heller fungerar.

Ursprungligen av erro67:

Diktering på engelska har väl funnits även innan IOS 8? Jag har det iallafall på min 7'a. Eller missförstår jag nåt? Är det faktiskt diktering på svenska du menar? Din skärmdump visar ju engelska.

Det är diktering på svenska jag menar, bilden är bara googlad för att förklara ikonen

Ursprungligen av Elmeholt:

Okej, men måste ju ändå finnas en lista över saker man kan säga för att få tecken som paranteser osv?

Då diktering inte fungerat på svenska förut, så är känslan att det inte bör vara allt för långt borta innan vi får Siri på svenska också.

Jag har hoppats på det sedan jag upptäckte diktering på svenska i betan för yosemite...

Ursprungligen av BlackSmp:

Detta är dikterat. Från min iPad. Är det ett svar på frågan?:-)

När det gäller skiljetecken så gå på de "naturliga" (punkt, högerparentes, vänsterparentes osv) - fast , är knepigt eftersom komma är ett ord och kommatecken inte heller fungerar.

Jag testade detta, och ordet "komma" gav ett kommatecken. Frasen "Vi ska se när vi kan komma." respektive "Vi ska se, när vi kan." ger helt olika tolkningar av ordet "komma" när jag dikterar. Det är mycket intressant.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag testade detta, och ordet "komma" gav ett kommatecken. Frasen "Vi ska se när vi kan komma." respektive "Vi ska se, när vi kan." ger helt olika tolkningar av ordet "komma" när jag dikterar. Det är mycket intressant.

Har man sett på attan! Läckert!

Jag provade nyss och hittade ett nytt "uppenbart" kommando "ny rad"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-10 22:28

Använder diktering på Apple Watch. Min fundering är - kan man på något sätt rätta texten? Finns det något man kan säga för att ångra sista delen av en diktering t.ex? Ibland blir visa ord fel och det är tråkigt att behöva börja om från början.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2015-07-31 15:57

På supportdokumentet https://support.apple.com/sv-se/HT203084 finns dikteringskommandon för Mac OS X. Jag prövade igenom dem på min  Watch (vilket borde ge samma resultat som för iOS) och fann att följande funkade:

apostrof	’
vänster hakparentes	[
höger hakparentes	]
vänsterparentes	(
högerparentes	)
högerklammer	{
vänsterklammer	}
vänster vinkelparentes	<
höger vinkelparentes	>
kolon	:
komma	,
talstreck	–
utropstecken	!
bindestreck	-
punkt	.
frågetecken	?
semikolon	;
glad gubbe/smiley	
ledsen gubbe	
asterisk	*
snabel-a	@
snedstreck	/
gradtecken	°
hashtagg	#
procenttecken	%
understreck	_
lodstreck	|
dollartecken	$
eurotecken	€
copyrighttecken	©
varumärkestecken	™
lika med-tecken	=
större än-tecken	>
mindre än-tecken	<
minustecken	-
multiplikationstecken	x
plustecken	+
ny rad	lägger till radbrytning
nytt stycke	lägger till en styckebrytning
tabbtangent	flyttar fram markören till nästa tabbsteg
Ursprungligen av spot:

På supportdokumentet https://support.apple.com/sv-se/HT203084 finns dikteringskommandon för Mac OS X. Jag prövade igenom dem på min  Watch (vilket borde ge samma resultat som för iOS) och fann att följande funkade:
...

Strålande!

Tack för den listan!
Kan dikteringen på apple watch radera text som blivit fel? Har testat med "radera", "sudda" ta bort" men det blir bara i textform det med... Det är ju inte alltid det blir som man tänkt när Siri skriver...
/Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-01 23:23

Testat med "Avbryt" och börjat om?

1
Bevaka tråden