Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Familjedelning i IOS 8

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Med IOS 8 gör Apple det enklare för en familj att dela på inköp över alla sina enheter, men familjedelning har också andra finesser som en gemensam bildström och kalender. 99mac går igenom hur det fungerar i praktiken.

Läs hela artikeln här

det hade varit fint om alla dessa funktioner fanns utan att ha ett enda bankkort som stod för alla kostnader. så att varje familjemedlem fortfarande betalade sina egna inköp men kunde ha en gemensam bildström och/eller kalender.

Bör också tilläggas att det krävs ett kreditkort för att det ska fungera med barn under 13. Vilket är helknäppt.

Har fortfarande inte lyckats att registrera min dotter (som är under 13år). Trots att jag har kredit/Betal-kort registrerat, så krävs fortfarande ett godkänt kort. Fastnar i registreringen efter att man godkänt alla villkor. Ett kreditkort krävs sedan (trots att jag har ett godkänt....Suck!!) Tydligen ett problem i Europa där betal/kreditkort är integrerade i samma kort. Finns det någon här i Sverige som lyckats registrera ett barn under 13 år?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 12:58
Ursprungligen av mjewl:

det hade varit fint om alla dessa funktioner fanns utan att ha ett enda bankkort som stod för alla kostnader. så att varje familjemedlem fortfarande betalade sina egna inköp men kunde ha en gemensam bildström och/eller kalender.

De två bitarna är ju hur lätt som helst att ordna utan någon funktion som Familjedelning. Bara att skapa en kalender som man sedan delar ut med fullständiga rättigheter och vad det gäller bilderna är det ju bara att skapa en delad ström för dessa.

Jag kunde regga ett påhittat barn. Däremot blir jag inte av med barnet igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 13:02
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag kunde regga ett påhittat barn. Däremot blir jag inte av med barnet igen.

Har man tagit på sig ett sådant ansvar så kan man ju inte bara strunta i det sedan när det inte passar längre

Ursprungligen av zinned:

Har man tagit på sig ett sådant ansvar så kan man ju inte bara strunta i det sedan när det inte passar längre

Det är tydligt det

Konton för folk under 13 kan inte raderas, men ska kunna flyttas till en annan familj.

Ursprungligen av mjewl:

det hade varit fint om alla dessa funktioner fanns utan att ha ett enda bankkort som stod för alla kostnader. så att varje familjemedlem fortfarande betalade sina egna inköp men kunde ha en gemensam bildström och/eller kalender.

Gissningsvis är de rädda för att folk ska bilda fejk-familjer med 6 polare då. En familj delar nog ofta kostnader redan med ett gemensamt kort, eller har redan något system för att hålla reda på gemensamma/individuella kostnader. Det går förstås att fejka familjer nu också, men utbredningen blir nog mindre och därmed går nog fler utvecklare med på att deras appar får delas inom familjer.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Gissningsvis är de rädda för att folk ska bilda fejk-familjer med 6 polare då. En familj delar nog ofta kostnader redan med ett gemensamt kort, eller har redan något system för att hålla reda på gemensamma/individuella kostnader. Det går förstås att fejka familjer nu också, men utbredningen blir nog mindre och därmed går nog fler utvecklare med på att deras appar får delas inom familjer.

jag kanske inte riktigt förstår dig, men vad gör det om folk skapar fejk-familjer när de ändå bara delar på kalender och bilder. då alla står för sina kostnader var och för sig.

Ursprungligen av mjewl:

jag kanske inte riktigt förstår dig, men vad gör det om folk skapar fejk-familjer när de ändå bara delar på kalender och bilder. då alla står för sina kostnader var och för sig.

Vi missförstod nog kanske varandra. Jag pratade om en familjedelning som den ser ut idag, där man kan dela musik och många appar med varandra. Du efterlyste kanske en light-variant där man bara delar kalender och vissa foton. Men det kan man ju göra ändå som någon påpekade.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag kunde regga ett påhittat barn. Däremot blir jag inte av med barnet igen.

Jag har riktiga barn men lyckas inte regga konto, undrar om jag kan adoptera ditt konto?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag kunde regga ett påhittat barn. Däremot blir jag inte av med barnet igen.

Jag har ett Mastercard-kort och lyckas inte registrera ett barn under 13 år. Vad har du för slags kort Ida som nu verkar ha lyckats med det till synes omöjliga.

Ursprungligen av rowlfen2:

Jag har ett Mastercard-kort och lyckas inte registrera ett barn under 13 år. Vad har du för slags kort Ida som nu verkar ha lyckats med det till synes omöjliga.

Ett "Åk direkt i fängelse utan att passera Gå"-kort

Ursprungligen av rowlfen2:

Jag har ett Mastercard-kort och lyckas inte registrera ett barn under 13 år. Vad har du för slags kort Ida som nu verkar ha lyckats med det till synes omöjliga.

På kontot där det gick har jag ett kreditkort (sas mastercard).

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

På kontot där det gick har jag ett kreditkort (sas mastercard).

Skillnaden är alltså att du har en kredit kopplad till ditt konto och inte jag. Så för att jag ska kunna vara ärlig och medge att mitt barn är under 13 år när man registrerar, så måste jag tillåta en kreditsumma på mitt kort.

Ursprungligen av rowlfen2:

Skillnaden är alltså att du har en kredit kopplad till ditt konto och inte jag. Så för att jag ska kunna vara ärlig och medge att mitt barn är under 13 år när man registrerar, så måste jag tillåta en kreditsumma på mitt kort.

Ja.

Ursprungligen av rowlfen2:

Skillnaden är alltså att du har en kredit kopplad till ditt konto och inte jag. Så för att jag ska kunna vara ärlig och medge att mitt barn är under 13 år när man registrerar, så måste jag tillåta en kreditsumma på mitt kort.

Måste ju vara någon sorts bugg. De kräver ju inte ett kreditkort i vanliga fall. Har ju haft mitt vanliga visa utan kredit före familjedelningen. Eller menar de att alla familjens inköp kräver kredit. Låter tokigt, hoppas de fixar till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-21 22:29
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Måste ju vara någon sorts bugg. De kräver ju inte ett kreditkort i vanliga fall. Har ju haft mitt vanliga visa utan kredit före familjedelningen. Eller menar de att alla familjens inköp kräver kredit. Låter tokigt, hoppas de fixar till.

På denna sida Familjeköp och betalningar står det uttryckligen "Accepterade betalningsmetoder för inställning av Familjedelning inkluderar bankkort", och på den amerikanska motsvarande sidan "Valid payment methods for setting up Family Sharing include credit cards and debit cards"

Men på denna sida Family Sharing and Apple IDs for kids (som inte finns översatt till svenska än) står det bara om kreditkort för barnkonton:

Citat:

Before you begin, make sure that you're using a credit card as your iTunes Store and App Store payment method. You'll use the security code on the credit card as part of providing your parental consent.

Ändå tycker jag också att det är att se som närmast en bug om det är så. Skicka arg feedback!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-09-22 11:00

Ni som nu testat detta.

Går det att sätta upp familjedelning där min fru kan installera appar utan mitt godkännande? Varken hon eller jag tycker det är speciellt praktiskt att jag ska behöva godkänna för henne (eller omvänt, beroende på vem av oss som sätts upp som samordnare).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-22 11:05
Ursprungligen av jbygden:

Ni som nu testat detta.

Går det att sätta upp familjedelning där min fru kan installera appar utan mitt godkännande? Varken hon eller jag tycker det är speciellt praktiskt att jag ska behöva godkänna för henne (eller omvänt, beroende på vem av oss som sätts upp som samordnare).

Det ska inte ens gå att aktivera "be om köp" för vuxna.

Ursprungligen av jbygden:

Ni som nu testat detta.

Går det att sätta upp familjedelning där min fru kan installera appar utan mitt godkännande? Varken hon eller jag tycker det är speciellt praktiskt att jag ska behöva godkänna för henne (eller omvänt, beroende på vem av oss som sätts upp som samordnare).

Ja, vuxna konton kan handla appar på egen hand, det är bara för konton för barn under 13 år där funktionen att godkänna köp finns. Alla köp från dig/din fru/eventuella barn dras från det kort ni väljer att använda. Har ni barn under 13 år i familjen kan du välja att göra henne till målsman/förälder så kan också hon godkänna barnens köp.

Hmm, tyckte jag skrev ett inlägg i tråden. Kanske var det iOS 8 på min iPad som censurerade mig.

Hursomhelst, lysande vore ju ifall man kunde transferera gjorda köp på dotterns iPad med mitt iTunes konto till hennes iCloud-Apple ID. Så att säga, godkänna dessa i efterhand. Då kunde jag logga ur mitt Apple ID på hennes iPad utan att behöva logga in varje gång det ska uppdateras något.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2014-09-22 11:08
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, vuxna konton kan handla appar på egen hand, det är bara för konton för barn under 13 år där funktionen att godkänna köp finns. Alla köp från dig/din fru/eventuella barn dras från det kort ni väljer att använda. Har ni barn under 13 år i familjen kan du välja att göra henne till målsman/förälder så kan också hon godkänna barnens köp.

Tack för svaret!

Kom till slut på ett sätt som gjorde att jag kunde skapa ett apple-id för barn under 13, trots att jag inte har något kreditkort. Jag har Swedbank men gissar att det fungerar hos flera banker. Jag loggade helt enkelt in på internetbanken och skapade ett temporärt e-kort med en mindre summa som tak och matade sedan in e-kortets nummer som betalningsmedel på itunes store. Hurra!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, vuxna konton kan handla appar på egen hand, det är bara för konton för barn under 13 år där funktionen att godkänna köp finns. Alla köp från dig/din fru/eventuella barn dras från det kort ni väljer att använda. Har ni barn under 13 år i familjen kan du välja att göra henne till målsman/förälder så kan också hon godkänna barnens köp.

Vill bara tala om att det går visst att få "godkänna köp" från barn som är äldre än 13 år. Har sett detta i funktion. Och varför skulle det inte gå kan man fråga sig....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-22 20:18
Ursprungligen av rowlfen2:

Vill bara tala om att det går visst att få "godkänna köp" från barn som är äldre än 13 år. Har sett detta i funktion. Och varför skulle det inte gå kan man fråga sig....

Det är förvalt för barn under 13 och valbart för barn 13-17

Citat:

Be om köp är som standard aktiverat för alla barn under 13 år, och det kan aktiveras under konfigurationen för barn som är 13–17 år gamla.* Du kan inte slå på Be om köp för vuxna.
http://support.apple.com/kb/HT201079?viewloca...

Ursprungligen av dfox:

Kom till slut på ett sätt som gjorde att jag kunde skapa ett apple-id för barn under 13, trots att jag inte har något kreditkort. Jag har Swedbank men gissar att det fungerar hos flera banker. Jag loggade helt enkelt in på internetbanken och skapade ett temporärt e-kort med en mindre summa som tak och matade sedan in e-kortets nummer som betalningsmedel på itunes store. Hurra!

Åh bra att du tipsade om det, det upptäckte jag också fungerade för en stund sen!

Ursprungligen av rowlfen2:

Vill bara tala om att det går visst att få "godkänna köp" från barn som är äldre än 13 år. Har sett detta i funktion. Och varför skulle det inte gå kan man fråga sig....

Ursprungligen av IngoX:

Det är förvalt för barn under 13 och valbart för barn 13-17

Ja, precis, det är för alla som räknas som vuxna som det inte går att ställa in som jag förstått det. Personen som frågade tidigare i tråden pratade ju om sin fru. Var däremot inte säker på att det gick att välja också för lite äldre barn, men tur det!

Om man slår på familjedelning, delas då alla appar och inköp till alla i familjen? Eller kan man välja vilka appar och inköp som ska delas? Och till vilka det delas? Man kanske inte vill dela allt med alla, men vissa saker med vissa personer tänker jag.

Bevaka tråden