Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halebop eller Telia?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-19 16:39

Vet inte om det här är rätt forum för det här men jag ska köpa mig en iPhone 6 plus med 64 GB och håller på att jämföra abonnemangen.

Telia vill ha 599 kr/mån för en sådan och 2 GB surf.
Halebop vill bara ha 519 kr/mån för samma tele men med 3 GB surf.

Vad är det jag missar? Är Halebop sämre på något annats slags vis? Vad jag har förstått så är dom på samma nät så täckningen bör ju inte vara sämre (?).

http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner...

https://shop.halebop.se/mobiler/Apple/iPhone-...

Den stora skillnaden är väl att Halebop inte har butiker. Jag vet inte om du kan få hjälp i Telias butiker men jag tror inte det (kan dock ha fel). Men Halebop kör på Telias nät så täckningsmässigt så är det samma.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-19 16:49

Ok. Det ser i alla fall inte jag som någon dealbreaker. Betala 80 spänn mer i månaden samt få mindre surf bara för att ha en butik att går till..?

Då är det väl ett lätt beslut.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-19 16:57

Inga problem här i Falun att få support med en Halebop köpt lur

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-19 17:07

Viss support kan du få i Teliabutiken, t ex nytt SIMkort, de sköter även Halebopkorten.
Jag är inte säker på hur det är med HomeRun, om det ingår i Halebop....

Sen har även Telia en kundservice som man kan ringa till, vilket inte Halebop har vad jag förstår.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-19 17:14
Ursprungligen av kenjon:

Viss support kan du få i Teliabutiken, t ex nytt SIMkort, de sköter även Halebopkorten.
Jag är inte säker på hur det är med HomeRun, om det ingår i Halebop....

Garantiåtgärder tar Telia hand om också.
Homerun ska man inte kunna komma åt men jag gör det av någon konstig anledning.

Citat:

Homerun1x
Har du en iPhone, iPad eller en android smartphone från Sony behöver du inte tänka på användarnamn eller lösenord, utan du loggas in på Homerun Wireless Zones med automatik när du är inom täckningsområdet för någon av våra zoner, och har Wi-Fi påslaget i din mobil eller surfplatta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-09-20 07:58

Tecknar du Halebop i Telia-butiken tar de en administrationsavgift på ca 500 kr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-20 08:53

Vilken man kan förhandla bort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-09-24 11:36
Ursprungligen av kenjon:

Vilken man kan förhandla bort.

Jaså? Lyckades inte jag med sist

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-24 12:12

Synd. Jag sa att jag struntar i er, och åker hem och beställer själv på Nätet då; då tog de bort avgiften.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-09-24 12:20
Ursprungligen av kenjon:

Synd. Jag sa att jag struntar i er, och åker hem och beställer själv på Nätet då; då tog de bort avgiften.

Haha vad snälla de var. Jag sa samma sak förra året när jag skulle beställa en 5S. Då sa de bara "Ja, det är bättre att du gör det via Halebops hemsida."

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-24 12:32

Ok, då kastar jag in en till i ekvationen. Comviq! 465 kr/mån för 3 GB surf och fria samtal, mms och sms. Hur har dom det med täckningen?
http://webbutik.comviq.se/apple-iphone-6-plus...

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 13:29
Ursprungligen av Hallon:

Ok, då kastar jag in en till i ekvationen. Comviq! 465 kr/mån för 3 GB surf och fria samtal, mms och sms. Hur har dom det med täckningen?
http://webbutik.comviq.se/apple-iphone-6-plus...

Bytte från Telia till Halebop och märker ingen skillnad alls. Dock har Tele2 (Comviq) tämligen bristfällig täckning i bushen där jag bor. Befinner man sig mest i civiliserade delar av landet spelar det nog ingen större roll tror jag!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-24 14:16
Ursprungligen av vlc:

Bytte från Telia till Halebop och märker ingen skillnad alls. Dock har Tele2 (Comviq) tämligen bristfällig täckning i bushen där jag bor. Befinner man sig mest i civiliserade delar av landet spelar det nog ingen större roll tror jag!

Ok. Det är klart att 54 spänn extra i månaden för bättre täckning kan det ju vara värt. Även om jag inte hänger supermycket i bushen så vill jag fan ha täckning så jag kan hitta tillbaka till civilisationen om jag nu är där

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 14:43
Ursprungligen av Hallon:

Ok. Det är klart att 54 spänn extra i månaden för bättre täckning kan det ju vara värt. Även om jag inte hänger supermycket i bushen så vill jag fan ha täckning så jag kan hitta tillbaka till civilisationen om jag nu är där

Så resonerar jag också. Jag fick byta från tre för de hade ingen täckning alls där jag bor. Det är värt att kunna lita någorlunda på luren. Sedan blir säkert Tele2 bättre hela tiden också så jag ska inte säga att jag har hela sanningen heller!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 15:06
Ursprungligen av Hallon:

Ok, då kastar jag in en till i ekvationen. Comviq! 465 kr/mån för 3 GB surf och fria samtal, mms och sms. Hur har dom det med täckningen?
http://webbutik.comviq.se/apple-iphone-6-plus...

Där är ju t o m Telia billigare. 399 kr/mån för 6 GB data och fria samtal/sms/mms.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-24 15:11
Ursprungligen av zinned:

Där är ju t o m Telia billigare. 399 kr/mån för 6 GB data och fria samtal/sms/mms.

Eh, var hittar du det erbjudandet? 599 kr/mån för 2 GB kostar det ju: http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner...

Ska du inte skaffa Hallon med tanke på ditt nick?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 15:14
Ursprungligen av zinned:

Där är ju t o m Telia billigare. 399 kr/mån för 6 GB data och fria samtal/sms/mms.

Vilket abonnemang kan du köpa en iPhone 6+ för det priset?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 15:17
Ursprungligen av Hallon:

Eh, var hittar du det erbjudandet? 599 kr/mån för 2 GB kostar det ju: http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner...

Ursprungligen av lappen71:

Vilket abonnemang kan du köpa en iPhone 6+ för det priset?

Jag trodde vi talade om rena abonnemangspriser.

Att ta med förhöjd månadsavgift är ju inte intressant då det är en variabel som man kan bestämma själv hos alla olika operatörer, alternativt skippa den helt. Personligen så ser jag ingen anledning att sprida ut kostnaden över en bindningstid utan lika bra att ta den direkt. Åtminstone inte längre bindningstider än ett år om man planerar att följa Apples uppdateringscykel.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 15:20
Ursprungligen av Hallon:

Vet inte om det här är rätt forum för det här men jag ska köpa mig en iPhone 6 plus med 64 GB och håller på att jämföra abonnemangen.

Ursprungligen av zinned:

Jag trodde vi talade om rena abonnemangspriser.

Att ta med förhöjd månadsavgift är ju inte intressant då det är en variabel som man kan bestämma själv hos alla olika operatörer, alternativt skippa den helt. Personligen så ser jag ingen anledning att sprida ut kostnaden över en bindningstid utan lika bra att ta den direkt. Åtminstone inte längre bindningstider än ett år om man planerar att följa Apples uppdateringscykel.

Vad du tycker är irrelevant och TS ursprungsfråga gäller telefon med abonnemang

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 15:23
Ursprungligen av lappen71:

Vad du tycker är irrelevant och TS ursprungsfråga gäller telefon med abonnemang

Korrekt, my bad.

On topic så är en bra variabel för valet av operatör också var man bor.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 15:27
Ursprungligen av zinned:

Korrekt, my bad.

On topic så är en bra variabel för valet av operatör också var man bor.

Precis bor man som jag på "landet" finns det bara ett val och det är Telia/Halebop

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-24 15:47
Ursprungligen av lappen71:

Precis bor man som jag på "landet" finns det bara ett val och det är Telia/Halebop

Jag bor inte på landet, men jag vill ha täckning när jag är där.
Jag tänker också på när man kör bil. Då är det himla skönt om man kan slippa "radioskugga" i största möjliga mån när man t.ex. lyssnar på Spotify eller om barnen kollar Netflix i baksätet (med internetdelning från telefonen till paddan).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 15:56
Ursprungligen av Hallon:

Jag bor inte på landet, men jag vill ha täckning när jag är där.
Jag tänker också på när man kör bil. Då är det himla skönt om man kan slippa "radioskugga" i största möjliga mån när man t.ex. lyssnar på Spotify eller om barnen kollar Netflix i baksätet (med internetdelning från telefonen till paddan).

Du vet vad det betyder när man sätter " " runt ett ord?
Jag bor i en stad men för Stockholmare anses den vara landet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-24 16:08
Ursprungligen av Hallon:

Jag bor inte på landet, men jag vill ha täckning när jag är där.
Jag tänker också på när man kör bil. Då är det himla skönt om man kan slippa "radioskugga" i största möjliga mån när man t.ex. lyssnar på Spotify eller om barnen kollar Netflix i baksätet (med internetdelning från telefonen till paddan).

Då har du nog bara en operatör som är tillräckligt tillförlitlig - Telia.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-24 16:44
Ursprungligen av lappen71:

Du vet vad det betyder när man sätter " " runt ett ord?
Jag bor i en stad men för Stockholmare anses den vara landet.

Ja, vet du? (det har mer än en betydelse)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-24 17:54

Är det nåt man inte skall eller kan så är det att generalisera täckning för operatörer. Skiljer mycket från plats till plats, störningskällor och mottagningsförhållanden. Bara en sån sak hur man håller mobilen kan påverka.
Det man bör göra är att prova. Hur har grannarna det? Kan du prova med ett kontantkort i en vecka?

Bevaka tråden