Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På upptäcktsfärd i IOS 8

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med IOS 7 bytte Apple ut det välbekanta gränssnittet från tidigare versioner, men någon sådan chock bjuder inte IOS 8 på. 99mac guidar till några av de mest efterlängtade funktionerna i Apples mobila operativsystem.

Läs hela artikeln här

Jag får inte spotlight-förslag (wiki och websök) att funka. Enligt Apples hemsida verkar det heller inte finnas i Sverige ännu...

Ursprungligen av Sperious:

Jag får inte spotlight-förslag (wiki och websök) att funka. Enligt Apples hemsida verkar det heller inte finnas i Sverige ännu...

Du har så rätt så. Vi uppdaterar. Tack.

Åhhh, duckduckgo!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Du har så rätt så. Vi uppdaterar. Tack.

Jag kan förstå att vissa funktioner dröjer, typ Siri och Apple Pay. Men varför ska vi inte kunna få Spotlightförslag ifrån Wikipedia och webben?

Ursprungligen av Sperious:

Jag kan förstå att vissa funktioner dröjer, typ Siri och Apple Pay. Men varför ska vi inte kunna få Spotlightförslag ifrån Wikipedia och webben?

Nej, det är lite konstigt håller jag med dig om. Så konstigt att jag inte ens tänkte på att det inte skulle fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-18 16:50
Ursprungligen av koffas:

Åhhh, duckduckgo!

Kanon e de.

Bye bye Google!

Kommer man kunna spara vilka filer som helst i iCloud drive eller blir det stora begränsningar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-18 20:22
Ursprungligen av Chaosstar:

Kommer man kunna spara vilka filer som helst i iCloud drive eller blir det stora begränsningar?

Du kan spara vilka filer du vill i iCloud Drive men ganska så onödigt i dags läget eftersom du inte kommer åt dom i IOS

Så de tillåter att man sparar t.ex. dmg, exe, mp3 eller MKV-filer. Eller filer utan filändelser?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-18 21:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Så de tillåter att man sparar t.ex. dmg, exe, mp3 eller MKV-filer. Eller filer utan filändelser?

Ja varför skulle inte det gå?

En bugg som jag hittade är i Passbook. Alla mina boarding pass ligger heeelt åt fanders nu. De är sorterade hur som helst. Kanske ingen jättebugg, men irriterande.

Ursprungligen av primu[s]®:

En bugg som jag hittade är i Passbook. Alla mina boarding pass ligger heeelt åt fanders nu. De är sorterade hur som helst. Kanske ingen jättebugg, men irriterande.

Och du har återställt din lur? Annars är det lite konstigt att kalla det för en bugg.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och du har återställt din lur? Annars är det lite konstigt att kalla det för en bugg.

Nope, uppdaterade bara från 7.1.2 till 8.0. Allt ligger sorterat i en röra istället för i datumordning.

Hade för mig att möjligheten att tillkännage gps kordinatorer skulle finnas för meddelanden? Så man slapp gå in i kartor för att skicka en pin, någon som har koll bad som hände med det?

Ursprungligen av D_Odell:

Hade för mig att möjligheten att tillkännage gps kordinatorer skulle finnas för meddelanden? Så man slapp gå in i kartor för att skicka en pin, någon som har koll bad som hände med det?

Jag har inte hört om det överhuvudtaget. Är det inte så att du kan ange koordinater enligt ett visst format och så fattar andra sidan att det är koordinater?

Se detta inlägg: http://www.99mac.se/forum/p/2209899

Edit: Nä, det gick inte

Safari känns som de uppdaterat befintligt, uppskattar möjligheterna vid ny flik mm. Grafiskt ser det dock lite billigare ut än tidigare vid dessa användsområden, som att de inte riktigt arbetat igenom safaribiten. Är det någon som upplever det lite segare än tidigare? Kör iPad Ari med 64.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-19 13:32
Ursprungligen av D_Odell:

Hade för mig att möjligheten att tillkännage gps kordinatorer skulle finnas för meddelanden? Så man slapp gå in i kartor för att skicka en pin, någon som har koll bad som hände med det?

Går finfint, även att skicka från iOS8->7.

Läs i iPhone User Guide (October 2014) - iphone_user_guide.pdf

Citat:

Send your current location.
Tap Details, then tap Send My Current Location to send a map that shows where you are.
Share your location.
Tap Details, then tap Share My Location and specify the length of time. The person you’re texting can see your location by tapping Details. To turn Share My Location on or off, or to select the device that determines your location, go to Settings
> iCloud
> Share My
Location (under Advanced)

Det verkar finnas alldeles för många nyheter?

Skulle vara intressant å höra hur många som uppdaterar/återskapar/nyinstallerar 8an. Upplever efter att bara uppdaterat iphone5 att det är riktigt segt. Så man måste helt enkelt återskapa/nyinstallera..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-19 16:48
Ursprungligen av D_Odell:

Skulle vara intressant å höra hur många som uppdaterar/återskapar/nyinstallerar 8an. Upplever efter att bara uppdaterat iphone5 att det är riktigt segt. Så man måste helt enkelt återskapa/nyinstallera..

Jag körde med betan så av någon anledning var jag tvungen att återställa den för att kunna lägga in iOS8.
Men jag la in säkerhetskopian från betan och jag märker ingen skillnad.
Direkt efter uppdateringen märkte jag att det laggade men efter omstart och några timmars pillande försvann det.
T.o.m Spotlight kommer fram utan att lagga som det kunde göra på betan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-19 16:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Det verkar finnas alldeles för många nyheter?

Många nyheter men ingen som direkt sticker ut för när jag får frågan om nyheterna har jag svårt att komma på någon

Ursprungligen av lappen71:

Många nyheter men ingen som direkt sticker ut för när jag får frågan om nyheterna har jag svårt att komma på någon

Det är för att de är så väl integrerade i systemet. Halvt skämt, halvt allvar. Den stora ändringen kom i fjol med Ios7 men nu kommer småsakerna som att du kan svara direkt på ett meddelande utan att lämna appen som du är i med mera.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-20 11:50

Är swipe med två fingrar isär ner mot vänstra hörnet ny?
När jag gör det på iPad visas alla flikar upp.

Denna swipe är lite fipplig att få till varje gång tycker jag, såg den nyss!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-20 12:10
Ursprungligen av D_Odell:

Skulle vara intressant å höra hur många som uppdaterar/återskapar/nyinstallerar 8an. Upplever efter att bara uppdaterat iphone5 att det är riktigt segt. Så man måste helt enkelt återskapa/nyinstallera..

Och hur länge har du väntat?

Ursprungligen av mattiL:

Är swipe med två fingrar isär ner mot vänstra hörnet ny?
När jag gör det på iPad visas alla flikar upp.

Denna swipe är lite fipplig att få till varje gång tycker jag, såg den nyss!

Ja, ny

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-20 12:32

@BlackSmp, du verkar ha förstått att jag menade i Safari.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-20 12:34

Frun klagar på att sökningen i Safari på iPhone 5 inte fungerar som i 7.1.2.
Nu när hon söker efter något och börjar skriva sökbegreppet så visas ingen lista på förslag, det gjordes det i 7.1.2, så nu är hon sur och vill gå tillbaks till 'som det var'.

Hon gjorde en OTA-uppdatering, ingen omladdning eller rensning.

Någon säkerhetsinställning som ändrats eller vad?

Ursprungligen av mattiL:

Frun klagar på att sökningen i Safari på iPhone 5 inte fungerar som i 7.1.2.
Nu när hon söker efter något och börjar skriva sökbegreppet så visas ingen lista på förslag, det gjordes det i 7.1.2, så nu är hon sur och vill gå tillbaks till 'som det var'.

Hon gjorde en OTA-uppdatering, ingen omladdning eller rensning.

Någon säkerhetsinställning som ändrats eller vad?

Inställningar, Safari, Sökmotorförslag bör nog ställa till "på" så blir hon glad igen:)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-20 13:43

Frun hade aktiverat/öppnat fliken i läge Privat, då fungerar inte förslagsvisning.
Tack för hjälpen!

Bevaka tråden