Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte in i iPad (lösenkod aktiverat)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-08 19:42

Svärfar har en iPad som nu av någon anledning kräver den 4-siffriga koden för att kunna starta (alltså ej sim-koden), vilket tidigare inte behövts.
Han har försökt med olika sifferkoder men ingen stämmer.
Jag googlade och kom fram till att det bästa är att starta den i DFU.
Jag tror inte han någon gång har synkat den till en dator och eftersom paddan inte heller är inloggad via sim-kortet så går det inte att hitta/styra den via "hitta min iPad" i iCloud.

Jag har nu försökt att hjälpa honom genom att koppla ihop paddan med hans macbook men fick då meddelandet "kunde inte kontakta iPhone-programuppdateringsservern", trots att datorn är ansluten till internet.
Efter att ha försökt några gånger så står det nu "iPad är avaktiverad anslut till iTunes" i fönstret på iPaden.
Dock så händer ingenting när jag ansluter den till laptopen. Även om jag stänger av och sätter på iPaden så kvarstår meddelandet.

Någon som vet vad vi ska göra?
Svärfar har sina inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) för iTunes.

Han kan ha blivit utsatt för phishing och därmed lämnat ut sina AppleID-uppgifter (som sedan använts till att bl.a. låsa hans iPad), förhör honom.

Har du provat DFU-läge och iTunes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-08 20:51

Ja, jag har provat att köra DFU-läge och ansluta till iTunes men det enda som nu sker är att det konstant lyser "iPad är avaktiverad anslut till iTunes" i fönstret på iPaden.

Fråga svärfar vad han gjort.

Se "Använda återhämtningsläget" här.

Annars är det nog bara att kontakta Apple, den kanske har gått sönder (verkar osannolikt).

Säker på att den är satt i DFU? Inte återställningsläge du har satt den i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-09 22:01

Nu har det löst sig.
Från att paddan konstant visat "iPad är avaktiverad anslut till iTunes" och där det inte gick att göra något alls, så lyckades jag nu få den att reagera efter att ha pluggat in den i min egen macbook pro.
En hel ominstallation senare så funkar den som den ska.
Tack för alla svar.

1
Bevaka tråden