Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nya iPhone 6/iPhone 6 Plus från UK? (2014)

Tråden skapades och har fått 402 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det börja trappas upp nu när man vet att det blir event snart. Antar att det är fler som är sugna på UK- iphone via Borderlinx när iPhone 6 kommer. Eller?

Senast redigerat 2014-09-09 19:59

Kanske blir ett köp eller två (möjligen tre) från UK, har två enkla krav, ingen kamera som sticker ut och att den är åtminstone IP55/58-certad.

Varför köpa från UK?
Den blir väl inte värst billigare där?

Ursprungligen av Borttaget:

Varför köpa från UK?
Den blir väl inte värst billigare där?

Tidigare har man kunnat få den för någon hundring (eller ett par) billigare, men man får leverans så fort den skeppas i UK, istället för att vänta månader på att få en från Sverige.

Så har det iallafall varit tidigare. Men kan ju vara annorlunda i år (tveksamt).

Senast redigerat 2018-07-23 10:30
Ursprungligen av westerlu77:

Det börja trappas upp nu när man vet att det blir event snart. Antar att det är fler som är sugna på UK- iphone via Borderlinx när iPhone 6 kommer. Eller?

Så det svenska och engelska iphones är samma fast olika språk eller vad?
Finns svenska med i engelska varianten?

Ursprungligen av Mackahan:

Så det svenska och engelska iphones är samma fast olika språk eller vad?
Finns svenska med i engelska varianten?

Det är inte olika språk, alla språk finns i alla iPhones (man väljer vid uppstart, eller ändrar senare). Och ja, det är samma version.

Ursprungligen av keptang:

Det är inte olika språk, alla språk finns i alla iPhones (man väljer vid uppstart, eller ändrar senare). Och ja, det är samma version.

ok bra att veta:)

Ursprungligen av Borttaget:

Varför köpa från UK?
Den blir väl inte värst billigare där?

Det handlar nog inte så mycket om priset. Utan det handlar om att få den tidigare. England är alltid med i den första omgången länder där telefonen släpps. Sverige brukar ligga i andra omgången, några veckor senare.

Senast redigerat 2018-07-23 10:30

Det är nog en kombination. Jag tjänade nog några hundralappar och att man får den tidigare+ att om man inte bor i Sthlm, Malmö- Helsingborg så är det nog svårt att få loss en telefon utan abonnemang och olåst i början.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-31 19:47

Hundralappen man eventuellt sparar äts upp av att man får med en engelsk laddare som bara blir liggande. Men här om veckan när jag behövde en laddare till köpte jag en sådan här adapter för 79 kr istället. Den är platt och har liknande ytterformat som den engelska, så man får en hyffsat smidig originalladdare i eluttaget. Och så kan jag ju erbjuda mina engelska, amerikanska, schweiziska m.fl gäster möjlighet att använda sina egna elapparater hemma hos mig...

Ursprungligen av IngoX:

Hundralappen man eventuellt sparar äts upp av att man får med en engelsk laddare som bara blir liggande. Men här om veckan när jag behövde en laddare till köpte jag en sådan här adapter för 79 kr istället. Den är platt och har liknande ytterformat som den engelska, så man får en hyffsat smidig originalladdare i eluttaget. Och så kan jag ju erbjuda mina engelska, amerikanska, schweiziska m.fl gäster möjlighet att använda sina egna elapparater hemma hos mig

Japp, har ett par exakt likadana adaptrar hemma, kommer alltid väl tillhands.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-01 11:36
Ursprungligen av keptang:

istället för att vänta månader på att få en från Sverige.

Vänta månader? Jag har haft min iPhone på releasedagen i Sverige varenda gång (3G, 3GS, 4, 4s, 5, 5s) och någon större väntan på release i jämförelse med UK har det ju inte varit. Dessutom tar leveransen med Borderlinx o dyl en del tid också, i många fall har jag min nya (svenskköpta) iPhone innan de som har beställt via Borderlinx.

Ursprungligen av zinned:

Vänta månader? Jag har haft min iPhone på releasedagen i Sverige varenda gång (3G, 3GS, 4, 4s, 5, 5s) och någon större väntan på release i jämförelse med UK har det ju inte varit. Dessutom tar leveransen med Borderlinx o dyl en del tid också, i många fall har jag min nya (svenskköpta) iPhone innan de som har beställt via Borderlinx.

På releasedagen då den släpptes i Sverige ja.

Men man får väl köpa sina saker var man vill, ser inte riktigt problemet med det.
Köa i timmar utanför en butik eller få en levererad hem.

Apple kanske släpper telefonerna på www.apple.se samtidigt som i UK och det finns telefoner att leverera, då beställer man väl därifrån isåfall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-01 20:46
Ursprungligen av keptang:

På releasedagen då den släpptes i Sverige ja.

Men man får väl köpa sina saker var man vill, ser inte riktigt problemet med det.
Köa i timmar utanför en butik eller få en levererad hem.

Apple kanske släpper telefonerna på www.apple.se samtidigt som i UK och det finns telefoner att leverera, då beställer man väl därifrån isåfall.

Jag ber om ursäkt, jag visste inte att ämnet var så väldigt känsligt.

I tråden har det ju frågats om det är lönt och vad man skulle tjäna på att köpa den från UK och jag uttrycker min synvinkel, jag ser inte någon poäng alls att köpa den därifrån. Jag ser inte poängen i att beställa från UK och dessutom riskera att få leveransproblem och t o m få telefonen i handen efter att svenska releasen har varit. Köa i timmar har jag inte gjort på de senare releaserna, trots det varit på releasedagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-06 10:35
Ursprungligen av IngoX:

Hundralappen man eventuellt sparar äts upp av att man får med en engelsk laddare som bara blir liggande. Men här om veckan när jag behövde en laddare till köpte jag en sådan här adapter för 79 kr istället. Den är platt och har liknande ytterformat som den engelska, så man får en hyffsat smidig originalladdare i eluttaget. Och så kan jag ju erbjuda mina engelska, amerikanska, schweiziska m.fl gäster möjlighet att använda sina egna elapparater hemma hos mig...

Hur kan den ätas upp av att en laddare blir liggande?

Ursprungligen av zinned:

Vänta månader? Jag har haft min iPhone på releasedagen i Sverige varenda gång (3G, 3GS, 4, 4s, 5, 5s) och någon större väntan på release i jämförelse med UK har det ju inte varit. Dessutom tar leveransen med Borderlinx o dyl en del tid också, i många fall har jag min nya (svenskköpta) iPhone innan de som har beställt via Borderlinx.

Om du vill köa ja. Om man beställer den på Apple.se så får du vänta länge.

Förra året hade jag min 5S två veckor innan den släpptes i Sverige. Borderlinx fungerade klanderfritt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-06 12:38
Ursprungligen av zappee:

Om du vill köa ja. Om man beställer den på Apple.se så får du vänta länge.

Har inte köat senaste gångerna, har haft den på releasedagen iaf.

Ursprungligen av zappee:

Förra året hade jag min 5S två veckor innan den släpptes i Sverige. Borderlinx fungerade klanderfritt.

Som jag skrev, "i många fall".

Senast redigerat 2014-09-06 23:53
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-06 12:46

För mig spelar det ingen roll om man får den några hundra billigare och 2 veckor före alla andra.
Som tur är det ett fritt land och alla får välja själva hur man vill göra.

Senast redigerat 2014-09-06 16:28

Iphone 6 UK

Jag planerar att flyga ner till England och köa utanför en Apple store några som är sugan på att följa med?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-06 23:42
Ursprungligen av zinned:

Har inte köat senaste gångerna, har haft den på releasedagen iaf.

Citat:

"Förra året hade jag min 5S två veckor innan den släpptes i Sverige. Borderlinx fungerade klanderfritt.

Som jag skrev, "i många fall".

Skönt för dig. Jag har dock inte haft tid att göra det så..

I många fall, jag antar att du har någon statistik att backa upp det med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-07 18:11
Ursprungligen av zappee:

Skönt för dig. Jag har dock inte haft tid att göra det så..

I många fall, jag antar att du har någon statistik att backa upp det med?

Jag har bara den statistik som har format min uppfattning efter att man har läst diverse forumtrådar på ämnet, bl a Borderlinx-trådarna som brukar dyka upp här. Mycket meck, lite vinst samt ett visst mått av orosmoment gällande när eller t o m om den dyker upp. Jag bara yttrar min personliga åsikt, verkar dock som det ämnet är en öm tå för vissa. Det är inget personligt, det är en tingest.

Jag personligen tycker det är smidigare att köpa den på Apple Store än att ha bry med ovanstående. Alla får ju göra som de vill.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-08 10:25

Har jag förstått det rätt att man vid köp inom EU har 1 års garanti från Apple, och 2 års garanti från försäljaren?
Lurar på att köpa iPad och ev. iPhones från Amazon.co.uk.

Ursprungligen av tv_anton:

Jag planerar att flyga ner till England och köa utanför en Apple store några som är sugan på att följa med?

jag har redan bokat flyget:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-08 11:47
Ursprungligen av BlackSmp:

jag har redan bokat flyget:)

Om du inte trollar så måsta jag nog ändå fråga vilket datum du bokat och hur länge du stannar

Alla köper sina telefoner rent här eller? Ingen som binder sig med ett abo. typ 12 månader och får telefonen billigare?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-08 11:48
Ursprungligen av kladda:

Om du inte trollar så måsta jag nog ändå fråga vilket datum du bokat och hur länge du stannar

Alla köper sina telefoner rent här eller? Ingen som binder sig med ett abo. typ 12 månader och får telefonen billigare?

Inte kan man binda sig till ett abonnemang utomlands heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-08 11:52
Ursprungligen av lappen71:

Inte kan man binda sig till ett abonnemang utomlands heller.

Nej, såklart. Men jag menar tråden generellt. Verkar bara vara jag som förlänger abo. i samband med nya telefoner..?
Alla andra verkar casha dom rent upp och ned?

Ursprungligen av kladda:

Nej, såklart. Men jag menar tråden generellt. Verkar bara vara jag som förlänger abo. i samband med nya telefoner..?
Alla andra verkar casha dom rent upp och ned?

Tråden handlar om, vad jag förstår, att köpa iPhone 6 från UK. Då köper man den troligtvis rakt av och inte med abonnemang.

Annars är det såklart vanligt med att köpa till en telefon till sitt mobilabonnemang.

Ursprungligen av kladda:

Om du inte trollar så måsta jag nog ändå fråga vilket datum du bokat och hur länge du stannar

Alla köper sina telefoner rent här eller? Ingen som binder sig med ett abo. typ 12 månader och får telefonen billigare?

Trolla? Nej, varför det? Jag kan vara elak och djävlig men jag brukar undvika att trolla

Jag åker ner 2/10-5/10. Jag hoppas att den finns då men om jag ska vara helt ärlig så åker jag till London av helt andra anledningar även om jag bara bor dryga 20 minuters promenadväg till Apple Store på Regents Street.

Så, jo, jag kommer att göra ett försök att köpa en telefon där när jag ändå är där. Eller åtminstone att försöka se dem sida vid sida innan det blir dags för att bestämma sig. Just nu så är det kraftig övervikt mot 4.7. Större än 5" känns inte vettigt för mig.

Det finns inte chans i världen att du ska tjäna på att köpa en bunden telefon (eller låst) i utlandet och gå plus på det hela. Det är en förlustaffär.

Apropå Borderlinx eller inte så är det nog ganska naturligt att man är lite oroad första gången som man gör det men om beställningen bara passerar Apples nålsöga så tror jag inte att jag hört talas om någon som fått problem med leveransen.

Ursprungligen av zinned:

Jag har bara den statistik som har format min uppfattning efter att man har läst diverse forumtrådar på ämnet, bl a Borderlinx-trådarna som brukar dyka upp här. Mycket meck, lite vinst samt ett visst mått av orosmoment gällande när eller t o m om den dyker upp. Jag bara yttrar min personliga åsikt, verkar dock som det ämnet är en öm tå för vissa. Det är inget personligt, det är en tingest.

Jag personligen tycker det är smidigare att köpa den på Apple Store än att ha bry med ovanstående. Alla får ju göra som de vill.

Jag tror att vi fåntrattar (inklusive mig själv) som spårade våra beställningar från Borderlinx hade spårat på samma sätt om vi beställt direkt från Apple i Sverige. Det hade inte så mycket att göra med Borderlinx eller inte - det är den moderna tidens förbannelse för otåliga personer - paketspårning:)

Det extra meck som vi råkade ut för (i alla fall jag) berodde mest på att det var första gången och att britterna anger sina adresser lite annorlunda mot oss. Det brukar vara ganska tydligt att de mer erfarna satt lugnare i båten.

Men som du säger - det är upp till var och en att bli lycklig på sitt sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-08 13:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att vi fåntrattar (inklusive mig själv) som spårade våra beställningar från Borderlinx hade spårat på samma sätt om vi beställt direkt från Apple i Sverige. Det hade inte så mycket att göra med Borderlinx eller inte - det är den moderna tidens förbannelse för otåliga personer - paketspårning:)

Det extra meck som vi råkade ut för (i alla fall jag) berodde mest på att det var första gången och att britterna anger sina adresser lite annorlunda mot oss. Det brukar vara ganska tydligt att de mer erfarna satt lugnare i båten.

Men som du säger - det är upp till var och en att bli lycklig på sitt sätt.

Nu vet jag inte varför du kallar dig/er för fåntrattar men det kan vi lämna.

Jag har aldrig någonsin jämfört Borderlinx med att beställa på Apple.se. Jag jämför med att köpa telefonen i fysisk Apple Store, där man får den direkt i handen.

Bevaka tråden