Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud Photo Library & iPhoto sync

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kör Beta-versionerna av såväl iOS som OS X.
Läste nu följande på Apples egna sidor angående iCloud Photo Library.

Citat:

It can automatically keep the original high-resolution photos and videos in iCloud and leave behind lightweight versions that are perfectly sized for each device.

Har haft iCloud Photo Library påslaget fram tills nu, men stängde nu av det när jag insåg att det bara är 5GB som är gratis och att det skulle kosta alldeles för mycket att låta mitt 130GB+ stora iPhoto-bibliotek existera i molnet. Innebär det nu att om jag synkar över iPhonens bilder till iPhoto så får jag bara någon lightweight-version av mina bilder?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-03 13:33
Ursprungligen av rittfeldt:

Kör Beta-versionerna av såväl iOS som OS X.
Läste nu följande på Apples egna sidor angående iCloud Photo Library.Har haft iCloud Photo Library påslaget fram tills nu, men stängde nu av det när jag insåg att det bara är 5GB som är gratis och att det skulle kosta alldeles för mycket att låta mitt 130GB+ stora iPhoto-bibliotek existera i molnet. Innebär det nu att om jag synkar över iPhonens bilder till iPhoto så får jag bara någon lightweight-version av mina bilder?

iPhoto laddar inte upp bilder till iCloud Photo Library än så länge utan det är bara iOS-enheterna som gör det.
Vad jag förstår så är det inte först nästa år som denna funktion kommer till iPhoto.
Så än så länge fungerar det som Bildström förutom att redigerar du en bild på en enhet så slår det över på alla.

Men svaret på din fråga är nej du får den stora högupplösta filen.
Hur det fungerar kan jag inte svara på men det är så alla fall.

  • Medlem
  • 2014-08-03 15:58
Ursprungligen av lappen71:

Vad jag förstår så är det inte först nästa år som denna funktion kommer till iPhoto.

iPhoto (och Aperture) kommer att ersättas helt och hållet av programmet Bilder (Photos). Screenshot:

iPhoto kommer troligen gömmas undan i en mapp någonstans när Bilder lanseras, på samma sätt som när helt nya iMovie 10 ersatte iMovie 9 i höstas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-03 16:37
Ursprungligen av 8645:

iPhoto (och Aperture) kommer att ersättas helt och hållet av programmet Bilder (Photos). Screenshot:

iPhoto kommer troligen gömmas undan i en mapp någonstans när Bilder lanseras, på samma sätt som när helt nya iMovie 10 ersatte iMovie 9 i höstas.

Precis och Bilder kommer troligtvis arbeta mot iCloud Photo Library.
En intressant fråga är kommer man att ha hela sitt bildbibliotek i iCloud Photo Library?
Eller blir det som med iTunes Match att man kan välja att ha kvar filerna lokalt på datorn också?

Ursprungligen av lappen71:

Precis och Bilder kommer troligtvis arbeta mot iCloud Photo Library.
En intressant fråga är kommer man att ha hela sitt bildbibliotek i iCloud Photo Library?
Eller blir det som med iTunes Match att man kan välja att ha kvar filerna lokalt på datorn också?

Med största sannolikhet blir det lokal kopia med sync.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-03 17:13
Ursprungligen av Borttaget:

Med största sannolikhet blir det lokal kopia med sync.

Troligtvis men jag hoppas att man kan välja

Senast redigerat 2018-07-23 10:25
  • Medlem
  • 2014-08-03 23:49

Man kan ju hoppas på att de ökar storleken på iCoud alternativt sänker priserna. Det bli dyrt för de flesta att ladda upp sina bilder om man skall betala vad det kostar nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-08-04 00:00
Ursprungligen av MP:

Man kan ju hoppas på att de ökar storleken på iCoud alternativt sänker priserna. Det bli dyrt för de flesta att ladda upp sina bilder om man skall betala vad det kostar nu.

Utrymmet kommer inte öka men priset sjunker.
200GB kommer kosta ungefär vad man får betala för iTunes Match.

En fråga, kan man på någon vis göra som med iTunes Match, att man inte har alla bilder på iPhonen men ändå har tillgång till dem och klicka upp/ladda ner från iCloud? Skulle vilja ha tillgång till hela mitt bildbibliotek utan att ha hela sparat på iPhone om ni hänger med?
Är detta möjligt?

Ursprungligen av theplague:

En fråga, kan man på någon vis göra som med iTunes Match, att man inte har alla bilder på iPhonen men ändå har tillgång till dem och klicka upp/ladda ner från iCloud? Skulle vilja ha tillgång till hela mitt bildbibliotek utan att ha hela sparat på iPhone om ni hänger med?
Är detta möjligt?

Ja

Ursprungligen av MalcomX:

Ja

Tack, finns någon enkelt guide du/nån kan länka till?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-10-03 20:42

Jag kör också båda betorna.
En sak jag förvånas över (men det kan såklart bero på att iCloud Photo Library fortfarande är i Beta-stadie) är att bilderna behålls på iPhonen? Ska det vara så? (Nu kommer jag inte in i iCloud-bilder inställningarna för inställningarna kraschar).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-03 21:54

Jag skulle tro att de sparas på iPhonen så länge det finns gott om plats, men kastas när det blir ont om plats. Så funkar ju iTunes Match.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-10-03 21:59
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle tro att de sparas på iPhonen så länge det finns gott om plats, men kastas när det blir ont om plats. Så funkar ju iTunes Match.

Jaha, jade faktiskt inte koll på att iTunes Match funkade så heller. Men det låter ju inte orimligt. ?

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle tro att de sparas på iPhonen så länge det finns gott om plats, men kastas när det blir ont om plats. Så funkar ju iTunes Match.

Ursprungligen av Måns97:

Jaha, jade faktiskt inte koll på att iTunes Match funkade så heller. Men det låter ju inte orimligt. ?

Men funkar det verkligen så? Vem/vad avgör vilka låtar som ska raderas? Senaste tillagda kvar? Det skulle vara skevt då ett par av mina absoluta favoritplattor lades in först.
Om så är fallet med foton verkar mer logiskt, först in först ut.

Någon som kan bringa klarhet i detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-04 07:36

Varför ställer man frågor INNAN man kollar i inställningarna???
Står klart och tydligt att om man väljer "Optimera iPhone lagring" så laddas bilderna upp och en mindre version lagras på telefonen.
Det syns tydligt för ska man se en bild som inte finns lagrad på telefonen syns en nerladdningssymbol.

Ursprungligen av lappen71:

Varför ställer man frågor INNAN man kollar i inställningarna???
Står klart och tydligt att om man väljer "Optimera iPhone lagring" så laddas bilderna upp och en mindre version lagras på telefonen.
Det syns tydligt för ska man se en bild som inte finns lagrad på telefonen syns en nerladdningssymbol.

Inte ens nu EFTER jag ställt frågan hittar jag någon sådan info i Inställningar, kan du kanske hjälpa mig?
Nej, jag har inte iCloud Photo Library aktiverat, vill inte det innan jag vet svaret på hur det fungerar.
Kan du eller någon annan tänkas hjälpa mig ned svaret är jag tacksam. Finns detaljer etc? Tex, sparas en "full" version av bilden x antal månader?

Sedan, hur kan iCloud Photo Library och Min Bildströn kombineras, samverka alt krocka?

Senast redigerat 2014-10-04 11:38
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-04 11:21
Ursprungligen av theplague:

Inte ens nu EFTER jag ställt frågan hittar jag någon sådan info i Inställningar, kan dunkande hjälpa mig.
Nej, jag har inte iCloud Photo Library aktiverat, vill inte det innan jag vet svaret på hur det fungerar.
Kan du eller någon annan tänkas hjälpa mig ned svaret är jag tacksam. Finns detaljer etc? Tex, sparas en "full" version av bilden x antal månader?

Sedan, hur kan iCloud Photo Library och Min Bildströn kombineras, samverka alt krocka?

Nu var mitt inlägg riktat till dom som HAR iCloud Photo Library i sina inställningar.
För tydligen dom som har kört ned iOS 8 beta har denna inställning men inte alla andra.
Alla andra kommer den dyka upp troligtvis med skarp lansering av nya foto appen till OS X.

Ursprungligen av lappen71:

Nu var mitt inlägg riktat till dom som HAR iCloud Photo Library i sina inställningar.
För tydligen dom som har kört ned iOS 8 beta har denna inställning men inte alla andra.
Alla andra kommer den dyka upp troligtvis med skarp lansering av nya foto appen till OS X.

Ok lät som till mig
Jag har iCloud Photo Library(beta) toggle i mina inställningar fast jag inte för betaversion. Men jag vill inte aktivera innan jag vet upplägget.
Får man alltså fler alt/inställningar efter den ör aktiverad?
Finns det att läsa om någonstans?

Hittade nu detta iaf: http://www.cultofmac.com/295511/switch-ios-8s...

Men mina frågor kvarstår om man kan välja ex antal månader(eller bilder) som bilderna behålla i iPhone?
Går Bildström bort och man använder iCloud Photo Library istället?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-10-04 16:25

Och för mig som har betan för 8.1 så krashar appen Inställningar när jag försöker gå in påå Inställningar>iCloud>Bilder

  • Medlem
  • 2014-10-11 13:28

Någon som kör med iCloud-bildbibliotek på iOS 8.0.2, alltså inte 8.1-betan? Vad funkar, vad funkar inte? Jag vet att det inte funkar på Mac än.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 13:53
Ursprungligen av 8645:

Någon som kör med iCloud-bildbibliotek på iOS 8.0.2, alltså inte 8.1-betan? Vad funkar, vad funkar inte? Jag vet att det inte funkar på Mac än.

Vad jag vet fungerar alla funktioner på iOS.
Är der något speciellt du tänker på?

Ursprungligen av lappen71:

Vad jag vet fungerar alla funktioner på iOS.
Är der något speciellt du tänker på?

Nej, trådens ämne funkar ju inte med 8.0.2, alltså möjligheten att ha samtliga bilder i iCloud och därefter välja vilka som ska finnas och synas på respektive iOS-enhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 14:19
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Nej, trådens ämne funkar ju inte med 8.0.2, alltså möjligheten att ha samtliga bilder i iCloud och därefter välja vilka som ska finnas och synas på respektive iOS-enhet.

Fattar ingenting vad det är du vill ha sagt med det där!!

Ursprungligen av lappen71:

Fattar ingenting vad det är du vill ha sagt med det där!!

Well, ursprungsfrågan du svarade nej på var om det finns något i 8.1-betan som inte finns i 8.0.1. Men om jag tolkar de som kör 8.1 (inte jag) så funkar trådens ämne där (vilket det ju inte gör i 8.0.2). Har jag fel?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 14:26
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Well, ursprungsfrågan du svarade nej på var om det finns något i 8.1-betan som inte finns i 8.0.1. Men om jag tolkar de som kör 8.1 (inte jag) så funkar trådens ämne där (vilket det ju inte gör i 8.0.2). Har jag fel?

Ja du har fattat fel för läs frågan jag svarade på.

Ursprungligen av lappen71:

Ja du har fattat fel för läs frågan jag svarade på.

Om så, så släpper jag detta och ger mig på detta, dvs jag har fel och du har rätt.

Men om vi återgår till själva funktionaliteten i iOS 8.x och iCloud Photo Library, betyder detta att det heller inte funkar i 8.1? (Får intrycket tidigare i tråden att folk får det att funka i 8.1-betan nämligen.)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 14:41
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Om så, så släpper jag detta och ger mig på detta, dvs jag har fel och du har rätt.

Men om vi återgår till själva funktionaliteten i iOS 8.x och iCloud Photo Library, betyder detta att det heller inte funkar i 8.1? (Får intrycket tidigare i tråden att folk får det att funka i 8.1-betan nämligen.)

Men hur svårt ska det vara att förstå?
Jag svarade på DETTA inlägg.

Ursprungligen av 8645:

Någon som kör med iCloud-bildbibliotek på iOS 8.0.2, alltså inte 8.1-betan? Vad funkar, vad funkar inte? Jag vet att det inte funkar på Mac än.

Ursprungligen av lappen71:

Men hur svårt ska det vara att förstå?
Jag svarade på DETTA inlägg.

Stämmer, du svarade nej på att inget skiljer sig i denna fråga mellan 8.0.2 och 8.1.

Jag har 8.0.2 och där funkar ju inte iCloud Photo Library. Om inte detta heller funkar i 8.1 och det finns folk som säger att de fått det att funka, ligger funktionen på användarenivå eller på landsnivå och har därmed inget alls att göra med iOS-version? Kanske svaret redan finns tidigare i tråden men jag inte såg det? (Länka gärna till svaret på den frågan i så fall, många tack.)

Bevaka tråden