Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta till wifi med 'för kort' lösenord

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-13 10:47

Problem: jag vill ansluta från iPhone/iPad (iOS 7.1.2) med wifi till en kamera (Panasonic DMC-FT5) som kan ha lösenord som är 4 siffror långt. Varken mer eller mindre. Lösenordet kan inte vara tomt. Kryptering WPA/WPA2, inget annat valbart.

IOS kräver (efter nån uppgradering under senaste året) wifi-lösenord som är minst 8 tecken långa.

Finns det nåt sätt att komma runt det här problemet?

  • Medlem
  • 2014-07-13 10:54

Ja, via en router. Men ett lösenord på fyra siffror tar sådär 0,32 nanosekunder att knäcka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-13 11:00

Säkerheten är ett mindre problem, kameran skapar ett wifi som jag kan ansluta till att föra över bilder eller fjärrstyra via en app. Dessutom vill jag kunna ansluta när jag är ute eller på resor osv. Bara kamera och iPhone.

  • Medlem
  • 2014-07-13 11:04

Precis som du själv säger så kräver iOS 8 tecken eller liknande. Så det är nog kört utan en router emellan. En minneskortläsare till din iPhone kanske kan vara ett alternativ?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-13 15:21

Jag har ingen kamera med wi-fi och vill inte ha det heller. Men om wi-fi för kameror fungerar så dåligt är det inget att ha.
Minneskortsläsare is da shit.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-13 15:32

USB-sladd istället kanske?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-13 16:15

Min Panasonic DMC TZ60 skapar ett längre lösenord så frågan är varför din inte gör det också?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-13 16:15
Ursprungligen av mattiL:

USB-sladd istället kanske?

Till en iPhone????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-13 16:24

Minneskortläsare/USB-sladd funkar inte ihop med iPhone. Hemma är det inga problem, men på resor använder jag wifi-överföringen varje dag. Det finns externa kortläsare och minneskort som (på samma sätt som kameran) sätter upp ett wifi kameran kan ansluta till för att föra över bilder.

Att kunna föra över bilder från kameran till iPhonen tycker jag är en suverän funktion, och skulle nog inte köpa en kamera utan det. Fjärrstyrning av kameran är kul men det använder jag väl inte lika ofta. Dessutom får jag en backup i telefonen på bilder jag tagit med kameran. Kameran klarar även NFC, men det gör ju inte iPhone.

Problemet i just det här fallet är att Apple ändrar lösenordshanteringen och Panasonic hänger inte med i kamerafirmwaren.

Jag kom dock på att prova Panasonics support, får se vad jag får för svar där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-13 16:27
Ursprungligen av lappen71:

Min Panasonic DMC TZ60 skapar ett längre lösenord så frågan är varför din inte gör det också?

Din är nyare. Dock kom senaste firmware till min i april, men jag vet inte när Apple ändrade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-13 20:24

Nu funkar det, det var något annat än wifi-lösenordet som spökade. Det riktiga lösenordet är långt och alfanumeriskt. Så nåt gick snett, men det var inte Panasonics firmware det var fel på (förutom usability).

1
Bevaka tråden