Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att fastställa varför Macbook Pro mid 2007 fryser

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-07 00:26

Hej.

Skulle vilja ha lite hjälp med att samla info om och även tyda vad som är fel på min Macbook Pro mid 2007. Sedan ca sex månader fryser datorn rätt upp och ner. Det som sker är att inget går att göra - skärmen funkar men mus och tangentbord funkar inte och inget felmeddelande dyker upp. Jag tycker inte jag anstränger datorn när det sker. Får dock för mig att det oftast händer när jag stängt av datorn och kopplat ur kablarna och sedan kör igång den igen lite senare. Så jag undrar vilket program eller om det finns något jag kan göra i Terminal för hitta hårdvaruinfo om vad som hänt innan datorn fryser.

tack på förhand.

Leta fram skivorna som följde med datorn och kör diagnostiken på datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-07 05:58

Systemmeddelanden.app
Prova att skapa ny användare på datorn se om problemet fortsätter. Vilken version av OS X kör du? Uppdaterat till senaste?

Ursprungligen av raule:

Hej.

Skulle vilja ha lite hjälp med att samla info om och även tyda vad som är fel på min Macbook Pro mid 2007. Sedan ca sex månader fryser datorn rätt upp och ner. Det som sker är att inget går att göra - skärmen funkar men mus och tangentbord funkar inte och inget felmeddelande dyker upp. Jag tycker inte jag anstränger datorn när det sker. Får dock för mig att det oftast händer när jag stängt av datorn och kopplat ur kablarna och sedan kör igång den igen lite senare. Så jag undrar vilket program eller om det finns något jag kan göra i Terminal för hitta hårdvaruinfo om vad som hänt innan datorn fryser.

tack på förhand.

Vad är det för kablar du kopplar ur? Om det är någon enhet som hänger på t.ex. USB kan det vara en drivrutin som stör. Typexempel på det är en Androidtelefon/-platta som, med hjälp av Android File Transfer, hänger hela USB-systemet.

Vad har för version på OS X?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-07 08:21

Inget RAMminnesbyte för sex månader sedan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-07 16:25

illerG, tyvärr har Superdrivern lagt av vad gäller dvd skivor, cd går bra av nån anledning... Kom på att jag hade en partition av Mountain Lion på en hårddisk och försökte köra från den men det verkade inte funka att starta Apple Hardware Test därifrån, (det är väl det du menar med att köra diagnostiken?) Måste det köras från skiva för att den kom med en skiva - tänker nämligen på att senare modeller har det inbyggt och Macbook Air kommer med OS på USBsticka.

reboot81, Systemmeddelande ja. Vad kan jag leta efter där för att få reda på hårdvaruproblematik? Systemloggen månne?
Angående uppdatering så hade jag faktiskt inte gått från 10.9.3 till 10.9.4 än men har dock vid tidigare släpp uppdaterat med en gång. (Givetvis fryser datorn när jag nu uppdaterade, men gick bra ändå.) Får se om detta hjälper.
Att skapa nytt användatkonto, jag blir lite petig, ska det vara standard- eller adminkonto eller det spelar kvitta?

suddgummi, det är datorns strömkabel och USB till extern hårddisk som jag kopplar ur. Även ett ljudkort via FireWire har jag anslutet ibland. Vad ska jag göra med felande drivrutiner för USB blir då följdfrågan. Uppdaterade nyss från 10.9.3 till 10.9.4.

kenjon, RAMminne bytte jag för tre år sedan. Har inte haft några problem som tyder på att det ska vara det som är trilskas. Försöker köra Apple Hardware Test men har inte fått det att funka. Någon annan idé hur jag kan kolla RAMminnets status?

Exakt vad var problemet när du körde hardware test?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-07 16:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt vad var problemet när du körde hardware test?

Jag har inte kört det ännu eftersom superdrivern inte tar emot installationsskivan (se tidigare inlägg). :/

Ursprungligen av raule:

Jag har inte kört det ännu eftersom superdrivern inte tar emot installationsskivan (se tidigare inlägg). :/

Testa att ta ut en RAM-sticka och se om du får frysningar. Fortsätter det - testa med andra stickan. Har du fortfarande problem kan vi åtminstone nästan utesluta problem med RAM.

Ursprungligen av raule:

illerG, tyvärr har Superdrivern lagt av vad gäller dvd skivor, cd går bra av nån anledning... Kom på att jag hade en partition av Mountain Lion på en hårddisk och försökte köra från den men det verkade inte funka att starta Apple Hardware Test därifrån, (det är väl det du menar med att köra diagnostiken?) Måste det köras från skiva för att den kom med en skiva - tänker nämligen på att senare modeller har det inbyggt och Macbook Air kommer med OS på USBsticka.

Stämmer.

Alla datorer från Apple som fick medföljande OS på skiva har diagnostiken enbart på optisk media.
Se senare datorerna har en partition eller AHT via nätet.

1
Bevaka tråden