Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yahoo! Weather förbrukar mycket datatrafik?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade Yahoo! Weather appen för ca fyra månader sedan på min iPhone 5 (iOS7.1) och när jag kikade i inställningar så hade den förbrukat strax över 400mb data på den tiden. Eftersom jag använder appen runt 4 gånger i veckan så tycker jag det är extremt mycket data?

Ursprungligen av primu[s]®:

...förbrukat strax över 400mb data...

400 millibit. Det var inte mycket.

Men skämt åsido...

Ja, det låter väldigt mycket. Min väder-app (klart.se) har använt 2,6 MB på några månader.

Går det inte att ställa in vilka appar som får använda data i bakgrunden?

Ursprungligen av keptang:

Går det inte att ställa in vilka appar som får använda data i bakgrunden?

Jo, i Inställningar->Allmänt->Bakgrundsuppdatering.
För övrigt har Yahoo Väder förbrukat 2,6 Mb sedan jag fick min iPhone 5s en vecka före svensk release. Eller nåt. Kanske har detta nollats i samband med iOS 7, typ. Kommer inte ens ihåg vad det var för iOS på den vid leverans. Hursomhelst, 2,6 Mb på ganska många månader och jag använder den dagligen.

Avinstallera / installera om appen är nog en bra idé.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-04 12:33

Det är väl de fina bilderna i appen som drar en del. Bilder som duktiga fotografer även på vårt forum är med och bidrar till

Gjorde ett litet test, och ett enda uppslag med Yahoos väderapp drog 900 KB medan Apples drog 3 KB och SMHI-appen cirka 30. 20 minuter senare hade Apples förbrukat 9 K, antagligen via bakgrundsuppdatering.

4 uppslag i veckan á cirka 1 MB skulle på 4 månader ge 72 MB mobildata om uppslagen bara görs när du inte är ansluten via wifi. Testa som Keptang föreslår om förbrukningen minskar över tid med bakgrundsuppdatering på eller av.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 14:24

Apples inbyggda väder-app använder också Yahoo Weather. Varför ska man ha en till?

Ursprungligen av Konrad:

Apples inbyggda väder-app använder också Yahoo Weather. Varför ska man ha en till?

Det finns tusen och ett sätt att presentera väder på och minst lika många appar att testa i App Store. Just Yahoo:s app bygger på fotografier och det i kombination med väderdata presenteras snyggt och överskådligt med lite mer information än vad som finns i Apples egna.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 14:37

Vädret blir inte bättre för att man har en massa olika appar för det.
Alla appar hämtar data från ungefär samma källor. Jag tycker det räcker bra med Apples egna.
Prova att trycka på siffrorna för temperatur så visas lite mer data.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-04 14:42

Alla är vi nog medvetna om att inte vädret blir bättre med fler/andra appar.
Men det kan presenteras bättre! Att få timprognoser med appen liggande kan vara bra ibland. T ex är jag sjukvårdare på motortävlingar, då är det bra att veta om det blir regn på fm, em eller kvällen. Inte bara att det kan bli regnbågen gång under dygnet...

Ursprungligen av Konrad:

Vädret blir inte bättre för att man har en massa olika appar för det.
Alla appar hämtar data från ungefär samma källor. Jag tycker det räcker bra med Apples egna.
Prova att trycka på siffrorna för temperatur så visas lite mer data.

Nä, vädret blir inte bättre, men appen är mer detaljerad och du får ut mer väsentlig information ur den. Nu har jag tagit bort den i alla fall. Jag får vänta tills iOS8, de säger ju att den inbyggda ska bli mer detaljerad där.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 15:05

Weather Pal är kanske bra. (gratis) Den hämtar data från flera olika och kan göra en sammanställning också.

1
Bevaka tråden