Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8 lanserar äntligen "exponeringskompensation" till kameran.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg att en av mina mest efterlängtade funktioner i iOS kommer i iOS8, nämligen full kontroll över exponeringen på kameran.

Till min häpnad och lycka är implementeringen dessutom EXAKT så som jag tänkte mig den när jag gick i appbyggartankar.

Man klickar en gång för att fokusera, precis som vanligt, sen kan man dra sitt finger upp och ner på skärmen för att skjuta exponeringen och göra bilden i princip steglöst ljusare och mörkare. Full kontroll på ett intuitivt, snabbt och iOSigt sätt.

Det finns många appar som låter dig splitta på fokus och exponering, men jag har aldrig fattat varför ingen tagit fram den här lösningen tidigare. Lösningen med separat ruta för exponering är bättre än inget alls, men man har ingen riktig kontroll över små justeringar och det känns klumpigt med tvåfingerstouch för att aktivera det.

Med iPhonens begränsade dynamiska omfång är kontroll över exponering helt avgörande.

Apple introducerar dessutom timer till kameran (3s och 10s), samt timelapse på videosidan.

9to5mac har en video som visar lite olika funktioner. Exponeringsfunktionen börjar runt 5:28 in i videon.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-06-06 17:50

Det var på tiden. Märkligt att det inte kommit tidigare. Är det verkligen så få personer som ibland måste ta bilder på personer i motljus eller inomhus mot ett fönster? Jag har haft nästan tio-år gamla mobilkameror med exponeringskompensation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-07 15:00

Jag tror att knappt någon av mina kompisar vet vad motljuskompensation är, så de har nog inte saknat det. Men Apple kanske kan få dem att förstå att de behöver det, trots att de inte visste om det själva

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror att knappt någon av mina kompisar vet vad motljuskompensation är, så de har nog inte saknat det. Men Apple kanske kan få dem att förstå att de behöver det, trots att de inte visste om det själva

Så ser det nog ut lite överallt. Men man behöver inte alls prata jargong eller i strikt tekniska termer. Jag tror det är många som vill att deras bilder skall "se så bra ut som möjligt". Om de då bara lär sig att funktionen finns—att man kan ljusa upp/mörka ner innan man tar fotot, så tror jag att det är en allemansfunktion.

Varje användare kommer då att se att delar av bilder går förlorade hur man än gör: ljusa partier fräts ut eller skuggor som bara blir helt svarta. Det är ofta som det inte finns en "perfekt" exponering som räcker till.

Men varje person som använder den här funktionen har redan tagit sitt fotograferande till nästa nivå. Jag tror det är många som ALDRIG skulle komma på tanken att kompensera med en DSLR, men som kommer att använda det här. Eftersom det är väldigt ofta som en liten avvikelse från 18% grå (standardexponering) är nödvändig, är det inte omöjligt att det här skapar en medvetenhet om ljus och exponering som sen kan leda vidare till annat.

Det är en funktion som skall användas varje gång man tar ett foto med iPhone, inte bara i vissa speciella situationer. Med iPhonens lilla dynamiska omfång har man inte råd att slösa...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-06-08 04:47

Jag vill ha RAW

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-08 06:31
Ursprungligen av onnyt:

Jag vill ha RAW

Köp en riktig kamera

1
Bevaka tråden