Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser er Optibay-lösning ut?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-28 12:39

Till slut fick jag till det med en Win vista machine. Man högerklickade på den här datorn, valde manage och till slut lyckades den få en bokstav så den dök upp i explorer. Sedan kunde jag formatera om den, se den på macken och formatera den "rätt".

Finns det inget sätt att göra motsvarande på en Mac?

Jag lyckades aldrig skapa en bootbar USB version av någon linux-verson så därför la jag ner det projektet. Distributionen som jag laddade ner heter Parted Magic och hade fungerat om jag hade haft en DVD-spelare så jag kunnat bränt den till DVD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-28 13:09
Ursprungligen av andas:

Jag lyckades aldrig skapa en bootbar USB version av någon linux-verson så därför la jag ner det projektet. Distributionen som jag laddade ner heter Parted Magic och hade fungerat om jag hade haft en DVD-spelare så jag kunnat bränt den till DVD.

Bra att det löste sig!
Det skall gå att göra Parted Magic bootbar från usb med verktyget UNetbootin

Tillägg: hittade ytterligare ett verktyg för att göra bootbar linux-sticka
http://penguintosh.com/

Ursprungligen av andas:

Finns det inget sätt att göra motsvarande på en Mac?

Det kanske går att väcka en sådan här playstation-disk med någon av de tredjeparts partitionsverktyg som finns, men de är ganska begränsade med sin info, lite som att köpa grisen i säcken. En live-cd distribution känns säkrare och billigare, det är det som räddat mig när jag varit i liknande situation. När som sagt inte Windows klarar skivan direkt

Senast redigerat 2014-05-28 13:20
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-28 13:58
Ursprungligen av IngoX:

Bra att det löste sig!
Det skall gå att göra Parted Magic bootbar från usb med verktyget UNetbootin

Tillägg: hittade ytterligare ett verktyg för att göra bootbar linux-sticka
http://penguintosh.com/

Unebootin kan bara göra boot bara usb-stickor för PC (den varnar för det när den är klar med stickan), men programmet finns även för Mac, duh.

Jag prövade även ett annat verktyg som skulle fungera för Mac, men det var mest för Ubuntu distributioner, så det fungerade inte heller. Vet inte vad det heter, eftersom papperskorgen redan är tömd.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-06-02 13:56

När jag nu har en disk jag vet fungerar, så dyker den ändå inte upp när jag satt in den på DVD-platsen. Jag ska väl göra en till check med DVD-spelaren så att inget är paj, men det tror jag inte. Disken varvar upp, men den syns inte i skivverktyg. Om jag istället kopplar disken via USB så dyker den upp. Just nu känns det därför som att min optibay-klon inte fungerar... om ingen annan har något förslag på vad som kan vara fel.

Ursprungligen av andas:

När jag nu har en disk jag vet fungerar, så dyker den ändå inte upp när jag satt in den på DVD-platsen. Jag ska väl göra en till check med DVD-spelaren så att inget är paj, men det tror jag inte. Disken varvar upp, men den syns inte i skivverktyg. Om jag istället kopplar disken via USB så dyker den upp. Just nu känns det därför som att min optibay-klon inte fungerar... om ingen annan har något förslag på vad som kan vara fel.

De e inte så att det är en SATA 3-disk?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-06-02 22:34

Om det är samma som 3GB/s så stämmer det. Är det där skon klämmer?

Ursprungligen av andas:

Om det är samma som 3GB/s så stämmer det. Är det där skon klämmer?

Inte säker du får googla lite eller kolla forumet. På 2011:or kan man inte ha sata 3 i optibay

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 23:17

3 Gbps är SATA-II har jag för mej. SATA-III är 6 Gbps.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-06-03 09:17
Ursprungligen av kenjon:

3 Gbps är SATA-II har jag för mej. SATA-III är 6 Gbps.

Det stämmer efter en liten googling. Efter mer googlande så verkar det som att det är en SATA-I kabel i datorn, men att folk kan köra SATA-II genom den. Skulle jag kunna montera ur orginaldisken och sätt på DVD-platsen för att kontrollera om min vaggan fungerar eller finns det några problem med det?

Ursprungligen av andas:

Det stämmer efter en liten googling. Efter mer googlande så verkar det som att det är en SATA-I kabel i datorn, men att folk kan köra SATA-II genom den. Skulle jag kunna montera ur orginaldisken och sätt på DVD-platsen för att kontrollera om min vaggan fungerar eller finns det några problem med det?

Så har jag kört på min 2011a, de funka bra

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-06-03 18:41

På detta sätt fick jag äntligen igång båda diskarna! Men jag förstår fortfarande inte varför det inte går att köra med med min WD3200BEVT på DVD-plats. Dessutom blev hela systemet sjukt segt av att ha hårddiskarna på "fel" plats.

Jag har ingen större lust att flytta systemet till en snurrande disk, finns det några idéer kvar på vad som hindrar den från att fungera på DVD-plats?

Bevaka tråden