Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skifta användardata iPhone 5 till 5C men byta simkort.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny topic: Jag drog ner på vinst och förlust på ett ställe som reparerar iphones och när jag kom dit blev jag erbjuden att köpa en 5C utav dem för 3800 mot att jag säljer dem min defekta iPhone 5 för tusen spänn. Helt ok deal med tanke på att mina reparationer i sig kommer gå loss på säkert 1500 samt att min nuvarande 5:a är låst till tele 2 men de närmaste månaderna kommer jag jobba i norrbotten och får då ett företagsabonnemang ifrån telia som jag ska ha i min telefon. Så nu har jag köpt en 5C och ska sälja min vanliga trasiga iphone 5 till dem imorgon.

I jobb telefonen vill jag nu lägga in jobb abonnemanget men i övrigt kanske lägga över de mesta funktioner ifrån min gamla telefon hur är smartaste tillvägagångssättet för det här? Speciellt med tanke på alla problem folk haft med iMessage när de bytt telefon etc.

Gammal topic: Min iPhone 5 (16gb) börjar sjunga på sista versen. Dels så är skärmen sprucken men jag har även sjukt stort problem med skrapigt ljud när jag ringer med den. Ex. är ljudet perfekt när jag lyssnar på poddar eller musik.
Att laga skärmen kostar 899 spänn men jag har en känsla av att ljudproblemet är nått de kanske skulle ha svårare att kunna fixa.

Med tanke på detta är jag ej så sugen på att försöka laga båda grejerna. Jag har hört talas om att man kan skicka in sin iPhone till Apple för återvinning och så får man pengar för den. Nån som vet hur det går till och om det finns en offentlig prislista för detta?

Ge gärna feedback på ljudproblemet också, är det värt att lämna in den för reparation utav det också?

Senast redigerat 2014-05-24 14:29
Ursprungligen av JoelBurman:

Jag har hört talas om att man kan skicka in sin iPhone till Apple för återvinning och så får man pengar för den. Nån som vet hur det går till och om det finns en offentlig prislista för detta?

Inte i Sverige vad jag vet. Sälj den som trasig till ngn annan. Kanske den personen lagar/använder den istället för att den skickas till tippen.

Ursprungligen av JoelBurman:

Ge gärna feedback på ljudproblemet också, är det värt att lämna in den för reparation utav det också?

Huruvida det är värt eller inte kan väl bara du svara på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-24 13:37

http://www.envirofone.se

Som barbapappa säger, tror inte apples egna program finns i sverige.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-24 13:59
Ursprungligen av JoelBurman:

Dels så är skärmen sprucken men jag har även sjukt stort problem med skrapigt ljud när jag ringer med den. Ex. är ljudet perfekt när jag lyssnar på poddar eller musik.
...
Ge gärna feedback på ljudproblemet också, är det värt att lämna in den för reparation utav det också?

Är det skrapigt samtalsljud oavsett om du använder headset, högtalarfunktion eller bara via den vanliga samtalshögtalaren för örat? Om det bara är samtalshögtalaren som behöver bytas ut är det en kostnad på 5-700 kr men du kanske kan förhandla till dig ett paketpris vid samtidigt skärmbyte?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte i Sverige vad jag vet. Sälj den som trasig till ngn annan. Kanske den personen lagar/använder den istället för att den skickas till tippen.

Huruvida det är värt eller inte kan väl bara du svara på?

Tyvärr är nuvarande ljudkvalitet inte hållbart för mig då jag behöver bra ljudkvalitet eftersom jag använder telefonen i jobbet.

Ursprungligen av IngoX:

Är det skrapigt samtalsljud oavsett om du använder headset, högtalarfunktion eller bara via den vanliga samtalshögtalaren för örat? Om det bara är samtalshögtalaren som behöver bytas ut är det en kostnad på 5-700 kr men du kanske kan förhandla till dig ett paketpris vid samtidigt skärmbyte?

Jag upplever det som lite bättre ljudmässigt när jag kör med högtalar telefon. De problematiska är att ljudstörningarna kommer och går lite som dom vill.

UPDATE: Jag drog ner på vinst och förlust på ett ställe som reparerar iphones och när jag kom dit blev jag erbjuden att köpa en 5C utav dem för 3800 mot att jag säljer dem min defekta iPhone 5 för tusen spänn. Helt ok deal med tanke på att mina reparationer i sig kommer gå loss på säkert 1500 samt att min nuvarande 5:a är låst till tele 2 men de närmaste månaderna kommer jag jobba i norrbotten och får då ett företagsabonnemang ifrån telia som jag ska ha i min telefon. Så nu har jag köpt en 5C och ska sälja min vanliga trasiga iphone 5 till dem imorgon.

I jobb telefonen vill jag nu lägga in jobb abonnemanget men i övrigt kanske lägga över de mesta funktioner ifrån min gamla telefon hur är smartaste tillvägagångssättet för det här? Speciellt med tanke på alla problem folk haft med iMessage när de bytt telefon etc.

Ursprungligen av JoelBurman:

I jobb telefonen vill jag nu lägga in jobb abonnemanget men i övrigt kanske lägga över de mesta funktioner ifrån min gamla telefon hur är smartaste tillvägagångssättet för det här? Speciellt med tanke på alla problem folk haft med iMessage när de bytt telefon etc.

Du tar bort telefonen från hitta min iphone. Sedan så kan du ta backup och synka in den till den nya. Finns gott om dokumentation om det om du googlar och/eller söker här på forumet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du tar bort telefonen från hitta min iphone. Sedan så kan du ta backup och synka in den till den nya. Finns gott om dokumentation om det om du googlar och/eller söker här på forumet.

Vad menar du med att ta bort telefonen ifrån hitta min iPhone appen? Inne i den appen finns inte den möjligheten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-24 16:54
Ursprungligen av JoelBurman:

Vad menar du med att ta bort telefonen ifrån hitta min iPhone appen? Inne i den appen finns inte den möjligheten.

Jo. Klicka på en enhet så får du valet "Ta bort" längst upp till höger.
Alternativt kan du köra online.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-24 16:55

Kör du inte iCloud-säkerhetskopiering?

Ursprungligen av reboot81:

Kör du inte iCloud-säkerhetskopiering?

Tror jag lyckats stänga av hitta min iPhone och radera enhet både inne i appen samt stänga av appen generellt på settings.

Vad är det jag behöver avvaktivera under meddelanden så att inte mitt iMessage ska följa med min gamla telefon som jag ska sälja?

Reboot: Ja jag kör iCloud säkerhetskopiering men har nu gjort en "sista" säkerhetskopia direkt till datorn där jag avinstallerat en massa appar och dyl som jag ska slänga in i den nya iPhone 5C telefonen.

Jag vill behålla mitt apple id användare men byta telefon nummer och därmed gärna aktivera iMessage på det nya numret om det är möjligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-24 17:13
Ursprungligen av JoelBurman:

Tror jag lyckats stänga av hitta min iPhone och radera enhet både inne i appen samt stänga av appen generellt på settings.

Vad är det jag behöver avvaktivera under meddelanden så att inte mitt iMessage ska följa med min gamla telefon som jag ska sälja?

Nollställ allt på mobilen? iMessage är kopplat till iCloud/telenr inte själva telefonen.

http://support.apple.com/kb/ht3529?viewlocale...

Ursprungligen av reboot81:

Nollställ allt på mobilen? iMessage är kopplat till iCloud/telenr inte själva telefonen.

Hmmmm fanns det fanns ju en nyhet för nån vecka sedan om att iMessage inställningar kunde följa med enskilda telefoner vid försäljningar (det kanske berodde på att säljaren inte gjort en nollställning)

Att iMessage är kopplat till iCloud telefon nummer gör det kanske omöjligt att då kunna aktivera iMessage på det nya abonnemanget.

Rekommenderar ni mig att återställa iPhone 5C med min säkerhetskopia och sen stoppa in det nya simkortet eller bör jag göra tvärtom?

Ursprungligen av JoelBurman:

Hmmmm fanns det fanns ju en nyhet för nån vecka sedan om att iMessage inställningar kunde följa med enskilda telefoner vid försäljningar (det kanske berodde på att säljaren inte gjort en nollställning)

Att iMessage är kopplat till iCloud telefon nummer gör det kanske omöjligt att då kunna aktivera iMessage på det nya abonnemanget.

Rekommenderar ni mig att återställa iPhone 5C med min säkerhetskopia och sen stoppa in det nya simkortet eller bör jag göra tvärtom?

Med risk att låta som en surgubbe. Skulle du ha läst vad jag skrev i inlägg #7 så skulle du veta vad du nu ska göra för att lösa ditt problem.

Hur som haver..

1. Ta en säkerhetskopia på din iPhone 5
2. Återställ den och ta ut simkortet.
3. Stoppa in simkortet i din nya iPhone 5C
4. Återställ din iPhone 5C och synka in säkerhetskopian.

Klar.

Tack Barbis, det underlättade dock när du skrev ut det i punktform. Missade fortsättningen på inlägg nummer sju. Fortsättning följer eftersom microkortet ej gick att klippa till rätt storlek. Måste förbi en telia affär och försöka lösa det imorgon.

Ursprungligen av JoelBurman:

Hmmmm fanns det fanns ju en nyhet för nån vecka sedan om att iMessage inställningar kunde följa med enskilda telefoner

Den nyheten handlade väl om personer som bytte från iPhone till Android, och sen fick de inga sms till sin Android eftersom meddelandena "fastnade" i iMessage-tjänsten.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den nyheten handlade väl om personer som bytte från iPhone till Android, och sen fick de inga sms till sin Android eftersom meddelandena "fastnade" i iMessage-tjänsten.

True! Så kan de mycket väl ha varit!

1
Bevaka tråden