Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbyta kontakt med annan telefon

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-05-18 14:03

Jag träffade en bekant och vi försökte utbyta kontaktdata med varandra via bluetooth men det misslyckades skändligen. Han hade en android och såg min iPhone i sin mottagarlista och skickade men min iPhone tog inte emot något. När jag försökte skicka mitt kontaktkort så fanns BT inte ens med som alternativ. Bara airdrop, meddelande (sms antar jag) och e-post. Så min fråga, vad gjorde vi för fel? Är det någon inställning som måste göras på min telefon?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-18 14:08

Det går inte att skicka med BT mellan iOS och android utan du får använda sms

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-05-18 14:50
Ursprungligen av lappen71:

Det går inte att skicka med BT mellan iOS och android utan du får använda sms

That stinks!
Man tycker att det borde vara någon sorts grundfunktion i en telefon. Framför allt i en som försöker påstå att de är bäst i världen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-18 14:54
Ursprungligen av Gunnar B:

That stinks!
Man tycker att det borde vara någon sorts grundfunktion i en telefon. Framför allt i en som försöker påstå att de är bäst i världen.

Så vad är problemet med att skicka det som sms?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-05-18 16:55
Ursprungligen av lappen71:

Så vad är problemet med att skicka det som sms?

Då måste vi stå och knappa in varandras telefonnummer vilket i princip var det vi försökte skicka till varandra till att börja med.

Ursprungligen av Gunnar B:

Då måste vi stå och knappa in varandras telefonnummer vilket i princip var det vi försökte skicka till varandra till att börja med.

Och hur är det mer komplicerat än att godkänna BT-överföring mellan enheterna och all annan jävelskap som spontan användning av BT brukar medföra?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-18 17:27
Ursprungligen av Gunnar B:

Då måste vi stå och knappa in varandras telefonnummer vilket i princip var det vi försökte skicka till varandra till att börja med.

Måste inte alls knappa in manuellt utan du kan välja att "Dela" ifrån Kontakter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-18 18:13
Ursprungligen av lappen71:

Måste inte alls knappa in manuellt utan du kan välja att "Dela" ifrån Kontakter.

Jo, om man inte har mottagarens nummer från första början.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-18 18:40
Ursprungligen av reboot81:

Jo, om man inte har mottagarens nummer från första början.

Väldigt svårt att skriva ett nummer för att dela med sin egen profil i Kontakter!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-18 20:30

Precis likadant som att Android-luren bara kan skicka kontakten till en annan Android-lur, så hade ni både haft iPhone hade ni kunnat skicka det genom AirDrop. Men när ni har olika system så är det som det oftast är - n får använda det universala sättet - SMS/MMS.

Om ni skickar kontakten som ett MMS så är den enda instatsen ni behöver göra är att knappa in den enas telefonnummer - sen får ni på köpet både namn, telnr, mailadress, kontaktbild(?) och annat som ni lagt in i profilen utan att behöva knappa det separat. Det tar väl ungefär 3 sekunder att räcka över luren när man förberett att skicka, och be mottagaren knappa in sitt nummer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-05-18 21:37
Ursprungligen av josie:

Precis likadant som att Android-luren bara kan skicka kontakten till en annan Android-lur, så hade ni både haft iPhone hade ni kunnat skicka det genom AirDrop. Men när ni har olika system så är det som det oftast är - n får använda det universala sättet - SMS/MMS.

Om ni skickar kontakten som ett MMS så är den enda instatsen ni behöver göra är att knappa in den enas telefonnummer - sen får ni på köpet både namn, telnr, mailadress, kontaktbild(?) och annat som ni lagt in i profilen utan att behöva knappa det separat. Det tar väl ungefär 3 sekunder att räcka över luren när man förberett att skicka, och be mottagaren knappa in sitt nummer?

Bara för att klargöra: Vi är två gamla gubbar som inte är sådär jättefantastiska på all ny teknik. Men nu har jag lärt mig något nytt så dagen har inte varit bortkastad.

1
Bevaka tråden