Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture och RAW

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skaffade mig en Lumix-kamera. Min första som även kan lagra bilder i RAW. Dick klarar inte Aperture av att läsa dessa. Trodde RAW var standardiserat.
Panasonic Lumix DMC-TZ61, man skulle tydligen kolla Apples supportsidor innan köp av Aperture, ja ja man lär sig något nytt hela tiden.
Är Apple bra på att stödja nya kameror?

Testade DNGConverter men tyvärr Aperture säger att det är okänt format på DNG-filerna, testat med CameraRAW 2.4 och senare
CameraRAW 4.1 och senare
CameraRAW 4.6 och senare
CameraRAW 5.4 och senare
CameraRAW 6.6 och senare
CameraRAW 7.1 och senare
Samtliga tester med “Convert to Linear Image” avstängt enligt Apples instruktioner.

Finns inget stöd för din kamera enligt Apple; http://www.apple.com/aperture/specs/raw.html

Det stämmer bra med vad jag skrev. Därför testade jag med DNG som skall fungera dock funkar det inte heller. Något förslag på lösning?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-18 14:12
Ursprungligen av hummel:

Det stämmer bra med vad jag skrev. Därför testade jag med DNG som skall fungera dock funkar det inte heller. Något förslag på lösning?

Vänta tills det kommer en uppdatering för iPhoto
Har själv samma kamera.

Har du själv testat att konvertera RAW till DNG?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-18 14:23
Ursprungligen av hummel:

Har du själv testat att konvertera RAW till DNG?

Nä orkar inte krångla utan väntar tills det kommer en uppdatering

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-18 14:37
Ursprungligen av hummel:

Testade DNGConverter men tyvärr Aperture säger att det är okänt format på DNG-filerna, testat med CameraRAW 2.4 och senare
CameraRAW 4.1 och senare
CameraRAW 4.6 och senare
CameraRAW 5.4 och senare
CameraRAW 6.6 och senare
CameraRAW 7.1 och senare
Samtliga tester med “Convert to Linear Image” avstängt enligt Apples instruktioner.

Jag vet inget om hur vägen via DNG till Aperture fungerar men stödet för den kameran infördes från CameraRaw 8.4.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-18 18:57
Ursprungligen av hummel:

Trodde RAW var standardiserat.

Tvärtom tyvärr. Kameratillverkarna håller sig inte ens själva till en enda standard, utan ändrar format mellan kameramodeller. Därför måste RAW-stödet i OS X uppdateras titt som tätt i takt med att nya kameramodeller kommer ut på marknaden.

Ursprungligen av IngoX:

Jag vet inget om hur vägen via DNG till Aperture fungerar men stödet för den kameran infördes från CameraRaw 8.4.

Det fungerar bra att konvertera till DNG och enligt Apple så stöds DNG men tyvärr så klagar Aperture över fel format...

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-05-19 10:52

Skaffa light room istället, billigt och bra och uppdateras snabbare, Aperture klarar inte av att öppna linjäriserade DNG-bilder vilket är vad du får från DNG konverteraren och RAW filer från Leica, Panasonic, Olympus , kameror som använder Micro Four standard

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-19 11:13
Ursprungligen av miri:

Skaffa light room istället, billigt och bra och uppdateras snabbare, Aperture klarar inte av att öppna linjäriserade DNG-bilder vilket är vad du får från DNG konverteraren och RAW filer från Leica, Panasonic, Olympus , kameror som använder Micro Four standard

I alla fall "Lightroom" med bilder från "DNG-konverteraren" som är från "MicroFourThirds-standarden"

Ursprungligen av miri:

Skaffa light room istället, billigt och bra och uppdateras snabbare, Aperture klarar inte av att öppna linjäriserade DNG-bilder vilket är vad du får från DNG konverteraren och RAW filer från Leica, Panasonic, Olympus , kameror som använder Micro Four standard

Du kan välja linjäriserade eller inte med DNG-konverteraren....

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-05-19 14:47

Då bör det inte vara några problem med Aperture, prova

Ursprungligen av miri:

Då bör det inte vara några problem med Aperture, prova

Se mitt första inlägg!

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-05-19 18:41

Byt till light room, förstår inte varför Apple lägger ner kraft på en rawkonverterare som dessutom är sämre än andra vad det gäller uppdateringar, finns även gratis konverterade http://en.softonic.com/s/raw-converter:mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-09 23:03
Ursprungligen av miri:

Byt till light room, förstår inte varför Apple lägger ner kraft på en rawkonverterare som dessutom är sämre än andra vad det gäller uppdateringar, finns även gratis konverterade http://en.softonic.com/s/raw-converter:mac

'
Ännu en anledning att byta verkar vara att apple lägger ner aperture för sin nya photo app som verkar bli något mellansteg mellan aperture och iphoto om man skall tro ryktena ? http://www.loopinsight.com/2014/06/27/apple-s...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-10 11:53
Ursprungligen av kkr:

'
Ännu en anledning att byta verkar vara att apple lägger ner aperture för sin nya photo app som verkar bli något mellansteg mellan aperture och iphoto om man skall tro ryktena ? http://www.loopinsight.com/2014/06/27/apple-s...

God morgon

Du missade helt dessa tre sidor och 74 inlägg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-10 11:55
Ursprungligen av zinned:

God morgon

Du missade helt dessa tre sidor och 74 inlägg?

Haha ja uppenbarligen, skyller på att jag var trött
Sorry

1
Bevaka tråden