Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icloud-nyckelringen ger säkra lösenord

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I sitt nyligen uppdaterade säkerhetsdokument för IOS går Apple bland annat igenom hur Icloud-nyckelringen fungerar. Är det verkligen säkert att synkronisera sina lösenord via nätet?

Läs hela artikeln här

Snyggt Jakob!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-06 19:29
Ursprungligen av pushloop:

Snyggt Jakob!

Instämmer

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-06 23:09

Det borde krävs ett svårare lösenord än en fyrsiffrig kod.

Ursprungligen av zappee:

Det borde krävs ett svårare lösenord än en fyrsiffrig kod.

Inställningar -> Allmänt -> Lösenkodslås & slå av Enkel lösenkod.

Jag är nog för djupt ned i min foliehatt för att kunna lite helt på detta. Tycker verkligen inte om att ha saker på servar som inte jag äger eller har koll på. Kommer alltid hända något skit förr eller senare med sådana här saker.

Ursprungligen av SweSG:

Jag är nog för djupt ned i min foliehatt för att kunna lite helt på detta. Tycker verkligen inte om att ha saker på servar som inte jag äger eller har koll på. Kommer alltid hända något skit förr eller senare med sådana här saker.

Inga lösenord sparas på servern, enbart de publika nycklarna skapade av och för resp. ansluten enhet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-07 15:30

Jag lagrar gärna i molnet (fastän det inte görs i detta fallet). Om myndigheter har min krypterade nyckelring eller inte spelar ingen roll när de utan problem kan komma åt allt från insidan.
Jag är bekväm till priset av min integritet.

Helt underbart med nyckelringen, bland det bästa som las till i Mavericks och iOS 7. Numera har man alltid lösenorden till de tjänster man använder oavsett om man är på mobilen, paddan eller datorn. Enda problemet är att jag inte orkat slänga in alla lösenord i det än.

  • Medlem
  • 2014-03-07 17:39
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Helt underbart med nyckelringen, bland det bästa som las till i Mavericks och iOS 7. Numera har man alltid lösenorden till de tjänster man använder oavsett om man är på mobilen, paddan eller datorn. Enda problemet är att jag inte orkat slänga in alla lösenord i det än.

ICloud-nyckelringen är nog bra. Men 1Password är mycket bättre även om den kostar en slant.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-07 19:08
Ursprungligen av HåkanE:

Inställningar -> Allmänt -> Lösenkodslås & slå av Enkel lösenkod.

Jag vet?
Det var det lägsta kravet jag ställde mig emot.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-08 09:32
Ursprungligen av Ljung:

ICloud-nyckelringen är nog bra. Men 1Password är mycket bättre även om den kostar en slant.

Det beror helt på vad man är ute efter. Vill man att Safari i iPhone ska automatiskt fylla i användarnamn och lösenord så är iCloud nyckelring rätt val.
Men varför inte använda båda,1Password för att generera lösenord och spara också i iCloud nyckelring

En fantastisk sak som jag upptäckte härom dagen var att jag petade in ett WiFi-lösenord i datorn och några minuter senare såg jag till min förvåning att både iPhone och iPad var uppkopplade mot samma WiFi.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-05-14 21:26

Man kan ju spara iCloudnyckelringlösenordet i 1Password..;-P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 11:10
Ursprungligen av lappen71:

Men varför inte använda båda,1Password för att generera lösenord och spara också i iCloud nyckelring

Det är ju fail på den om i scenariot att man inte litar på iCloud-nyckelringen. Då har man helt plötsligt ett viktigt lösenord i 1Password som komprometteras av iCloud-nyckelringen och då gör lösenordet värdelöst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-15 11:48
Ursprungligen av zinned:

Det är ju fail på den om i scenariot att man inte litar på iCloud-nyckelringen. Då har man helt plötsligt ett viktigt lösenord i 1Password som komprometteras av iCloud-nyckelringen och då gör lösenordet värdelöst.

Förstår inte vad du menar!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 12:05
Ursprungligen av lappen71:

Förstår inte vad du menar!!!

Läs inlägg #6 och sedan mitt inlägg igen

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-15 12:15
Ursprungligen av zinned:

Läs inlägg #6 och sedan mitt inlägg igen

Nu citerade jag inte inlägg 6 så jag förstår inte vad det har med saken att göra.
Utan mitt inlägg utgick ifrån att man litar på både iCloud Keychain och 1Password och då kan man leva i båda världar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 13:57
Ursprungligen av lappen71:

Nu citerade jag inte inlägg 6 så jag förstår inte vad det har med saken att göra.
Utan mitt inlägg utgick ifrån att man litar på både iCloud Keychain och 1Password och då kan man leva i båda världar.

Det utgick inte jag ifrån och gör man inte det så fungerar inte ditt scenario, that was it

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-15 15:40
Ursprungligen av zinned:

Det utgick inte jag ifrån och gör man inte det så fungerar inte ditt scenario, that was it

Nu har du verkligen förlorat mig!!
Om man inte litar på iCloud kan man inte heller lita på 1Password eftersom den synkroniserar genom iCloud.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 16:36
Ursprungligen av lappen71:

Nu har du verkligen förlorat mig!!
Om man inte litar på iCloud kan man inte heller lita på 1Password eftersom den synkroniserar genom iCloud.

Om man ställer in den att göra det, ja.

1
Bevaka tråden