Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad till mamma

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Fick som er andra säkerligen också fått ett erbjudande om att köpa graverad iPad till mors dag den 25:e maj.
Jag tänkte faktiskt nappa på det och överraska henne lite. Har dock lite funderingar kring vilken version jag bör köpa.

Både mamma och pappa är inga high-end användare på något sätt. Har dock för dålig koll på tablets som inte är Apple för att våga mig på ett sådant köp. Vad som är ett måste är iaf att den ska kunna surfa både via wifi och 3/4G eftersom de tillbringar rätt mycket tid i husvagn.

Så nu till bryderierna. Hur stor skillnad är det i användarupplevelse mellan iPad mini (den gamla) och retina versionen? Där undrar jag väl främst hur pass framtidsäker den gamla är? Tror faktiskt inte att mina föräldrar är i något behov av retina egentligen och såvitt jag kan se är iPad mini utan retina den mest risvärda produkten om man inte är ute efter de allra nyaste modellerna.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-07 16:04

Ipad mini är en ipad 2 med mindre skärm, inte framtidssäker alls.
Skulle inte tro att den får iOS 8 nu t ex.
Och här är jag osäker, men jag tror inte den fungerar med svenska 4G-nätet.

Ipad mini retina däremot har samma A7 som sitter i 5S och ipad air.

Ursprungligen av JoelBurman:

Hej,
Fick som er andra säkerligen också fått ett erbjudande om att köpa graverad iPad till mors dag den 25:e maj.
Jag tänkte faktiskt nappa på det och överraska henne lite. Har dock lite funderingar kring vilken version jag bör köpa.

Både mamma och pappa är inga high-end användare på något sätt. Har dock för dålig koll på tablets som inte är Apple för att våga mig på ett sådant köp. Vad som är ett måste är iaf att den ska kunna surfa både via wifi och 3/4G eftersom de tillbringar rätt mycket tid i husvagn.

Så nu till bryderierna. Hur stor skillnad är det i användarupplevelse mellan iPad mini (den gamla) och retina versionen? Där undrar jag väl främst hur pass framtidsäker den gamla är? Tror faktiskt inte att mina föräldrar är i något behov av retina egentligen och såvitt jag kan se är iPad mini utan retina den mest risvärda produkten om man inte är ute efter de allra nyaste modellerna.

Vad säger ni?

Jag har iofs ingen direkt erfarenhet av iPad Mini (utan retina), men jag hade (eller tja, har...) en första generationens iPad och var ju nöjd med den tills dess att jag köpte en iPad 3 med retina. Skillnaden i skärmen är enorm & man märker det framför allt när man läser text, t.ex. vid surfning. Texten blir bra mycket skarpare på en retinaskärm. Efter det inköpet använde jag i princip aldrig den första iPaden mer...

Jag skulle inte rekommendera en iPad utan retina med mindre än att den var väldigt, väldigt billig men som jag skrev har jag de facto aldrig jämfört med / utan retina på en iPad mini.

Sedan är väl också en relevant frågeställning hur gammal denne mamma är? Är synen inte som den en gång var kanske retina är lite overkill? Eller är det kanske tvärt om, dvs, sämre syn desto större behov av tydligare skärm?

Lura in henne på en butik och låt henne kika

Om de ska kunna surfa från husvagnen krävs ju också ett mobilabonnemang, och då är det ju en löpande kostnad på det. Står du för den? Eller mamma? Vill hon det? Man kan förstås Internetdela via mobilen men då ska hon kunna/vilja/förstå det.

Ursprungligen av erro67:

Om de ska kunna surfa från husvagnen krävs ju också ett mobilabonnemang, och då är det ju en löpande kostnad på det. Står du för den? Eller mamma? Vill hon det? Man kan förstås Internetdela via mobilen men då ska hon kunna/vilja/förstå det.

Wifog funkar väl?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-07 21:08
Ursprungligen av erro67:

Om de ska kunna surfa från husvagnen krävs ju också ett mobilabonnemang, och då är det ju en löpande kostnad på det. Står du för den? Eller mamma? Vill hon det? Man kan förstås Internetdela via mobilen men då ska hon kunna/vilja/förstå det.

Finns kontantkort med surf.

Oavsett vad så finns det nån form av kostnad för att kunna surfa från husvagnen. Om kostnaden är lite eller mycket pengar, eller en "kostnad" i form av att man måste titta på reklamfilmer spelar ingen roll, det är ändå en form av kostnad. Som någon måste stå för, på något sätt. Vill mamma göra det? Bara en fundering alltså. Risken kan ju vara att en fin present i all välmening, i form av en iPad, ändå drar med sig en kostnad för den som får presenten. Om det är OK så är det ju inget problem. Men om inte.....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-07 22:08

http://www.icahemma.se/mobiltelefon-samsung-g...
1 års surf + spotify + reservmobil 1500kr. Ipad Air 16GB 4000kr. 5500kr totalt.

Plus en kontaktkortsladdning 100kr... plus microSIM "Ett mikro-simkort är kostnadsfritt att beställa första gången." -Telia.

Ursprungligen av Json_81:

Ipad mini är en ipad 2 med mindre skärm, inte framtidssäker alls.
Skulle inte tro att den får iOS 8 nu t ex.
Och här är jag osäker, men jag tror inte den fungerar med svenska 4G-nätet.

Ipad mini retina däremot har samma A7 som sitter i 5S och ipad air.

Tack var inte medveten om att var riktigt så klen. Jag hade dock kunnat tänka mig att köpa ex. en iPad 2 om den fortfarande fanns och till ett vettigare pris än den hade innan den togs ur bruk. Jag tror att användningsområdet mest kommer handla om slösurf samt diverse korsords appar eller liknande så är inte säker att hon behöver det allra nyaste. Samtidigt är det ju jobbigt om det blir svårt att köra ett OS där en massa appar också får uppdateringar till sig.

Ursprungligen av HåkanE:

Jag har iofs ingen direkt erfarenhet av iPad Mini (utan retina), men jag hade (eller tja, har...) en första generationens iPad och var ju nöjd med den tills dess att jag köpte en iPad 3 med retina. Skillnaden i skärmen är enorm & man märker det framför allt när man läser text, t.ex. vid surfning. Texten blir bra mycket skarpare på en retinaskärm. Efter det inköpet använde jag i princip aldrig den första iPaden mer...

Jag skulle inte rekommendera en iPad utan retina med mindre än att den var väldigt, väldigt billig men som jag skrev har jag de facto aldrig jämfört med / utan retina på en iPad mini.

Det skulle vara intressant att se ett råd & rön liknande test på just retina vs not retina.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sedan är väl också en relevant frågeställning hur gammal denne mamma är? Är synen inte som den en gång var kanske retina är lite overkill? Eller är det kanske tvärt om, dvs, sämre syn desto större behov av tydligare skärm?

Lura in henne på en butik och låt henne kika

Hon är 56 och använder läsglasögon. Så ju större desto bättre men jag som ej använt iPad själv och verkligen inte har koll på retina skärmar som är större än iPhone 5 (min macbook är sen 2011 13' dvs utan retina) har väl nån slags ide om att högre upplösning = svårare att se som det var på PC tidigare. Men har förstått att Retina inte funkar på det sättet utan att det fortfarande är läsligt trots skarpare bild med fler pixlar.

Är tyvärr omöjligt att lura in henne i en butik då hon bor i norrland och jag i stockholm. Har försökt förklara för farsan hur det hela funkar tidigare när han velat ge henne en i julklapp men där vi aldrig kom till skott riktigt.

Ursprungligen av erro67:

Om de ska kunna surfa från husvagnen krävs ju också ett mobilabonnemang, och då är det ju en löpande kostnad på det. Står du för den? Eller mamma? Vill hon det? Man kan förstås Internetdela via mobilen men då ska hon kunna/vilja/förstå det.

Nej tanken är att köpa den utan abonnemang och skicka med ett kontant surf kort. Den kostnaden vet jag att de inte har nått emot däremot så hatar de betal abonnemang. Hemmavid har de bra wifi så surfen kommer bara användas i husvagnen.

Ursprungligen av suddgummi:

Wifog funkar väl?

Tack för tipset!!!

Ursprungligen av erro67:

Oavsett vad så finns det nån form av kostnad för att kunna surfa från husvagnen. Om kostnaden är lite eller mycket pengar, eller en "kostnad" i form av att man måste titta på reklamfilmer spelar ingen roll, det är ändå en form av kostnad. Som någon måste stå för, på något sätt. Vill mamma göra det? Bara en fundering alltså. Risken kan ju vara att en fin present i all välmening, i form av en iPad, ändå drar med sig en kostnad för den som får presenten. Om det är OK så är det ju inget problem. Men om inte.....

Som jag skrev ovan så är kontant surf inget problem. Det har även farsan bekräftat per telefon.

Ursprungligen av reboot81:

http://www.icahemma.se/mobiltelefon-samsung-g...
1 års surf + spotify + reservmobil 1500kr. Ipad Air 16GB 4000kr. 5500kr totalt.

Plus en kontaktkortsladdning 100kr... plus microSIM "Ett mikro-simkort är kostnadsfritt att beställa första gången." -Telia.

Hur menar du? Jag hittar inte ens några iPads på den här sidan.

Ber för övrigt om ursäkt om det finns en multiquote funktion härinne som jag inte hittat.

Nån som har koll på skillnaden mellan iPad 4 och Air? Kan tänka mig att det är en hel skillnad i storlek/vikt. Men hur pass mycket kraftigare är Air prestandamässigt?

Edit: Glöm det, hos net on net skiljer det 300 spänn mellan 16gb versionerna.

Edit 2: Hos netonnet skiljer det 300 spänn mellan ipad Air 16gb och iPad mini retina 16gb. Känns ju som en no-brainer då i valet mellan dem.

Ursprungligen av JoelBurman:

Nån som har koll på skillnaden mellan iPad 4 och Air? Kan tänka mig att det är en hel skillnad i storlek/vikt. Men hur pass mycket kraftigare är Air prestandamässigt?

Inte så mkt att jämföra, iPad 4 är en dinosaurie jämfört med iPad Air.

Ursprungligen av keptang:

Inte så mkt att jämföra, iPad 4 är en dinosaurie jämfört med iPad Air.

Jasså? Så stor skillnad alltså? Jag trodde trean (the new iPad) var the bastard i produktionskedjan...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-08 00:40
Ursprungligen av JoelBurman:

Hur menar du? Jag hittar inte ens några iPads på den här sidan.

Som jag förstår det så får man 1GB/mån i ett år för 1500+100kr, och då ingår 12mån Spotify samt en billig Android lur. Månadskostnad 133kr, bra deal om man vill ha mobilt bredband och Spotify. Bara ett tips, kanske inte vad du frågade efter men ändå.
Tex om du kör Spotify, då har du fixat mobilt bredband för 33kr/mån!

Multicitat:

Citat:
Ursprungligen av JoelBurman:

Jasså? Så stor skillnad alltså? Jag trodde trean (the new iPad) var the bastard i produktionskedjan...

Samma som iPad 4.

Både iPad 3 och iPad 4 är några riktiga as i jämförelse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipad#Skillnadern...

Därför hoppade jag faktiskt över både iPad 3 och 4 (tyngre, klumpigare, längre laddningstid (nästan dubblerad) än iPad 2) och gick från iPad 2 till iPad Air.
Köpte till och med en iPad 2 till frugan pga det istället för en iPad 4 när denna lanserades.

Ursprungligen av reboot81:

Som jag förstår det så får man 1GB/mån i ett år för 1500+100kr, och då ingår 12mån Spotify samt en billig Android lur. Månadskostnad 133kr, bra deal om man vill ha mobilt bredband och Spotify. Bara ett tips, kanske inte vad du frågade efter men ändå.
Tex om du kör Spotify, då har du fixat mobilt bredband för 33kr/mån!

Multicitat:

Ah jag förstår. Smart ide, har dock ej användning för en android lur i reserv tror jag.

Ursprungligen av keptang:

Samma som iPad 4.

Både iPad 3 och iPad 4 är några riktiga as i jämförelse.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipad#Skillnadern...

Därför hoppade jag faktiskt över både iPad 3 och 4 (tyngre, klumpigare, längre laddningstid (nästan dubblerad) än iPad 2) och gick från iPad 2 till iPad Air.
Köpte till och med en iPad 2 till frugan pga det istället för en iPad 4 när denna lanserades.

Ah där ser man visste inte att fyran var såpass mkt sämre. Tycker det är konstigt att de behåller den i sortimentet när den i pris ligger så nära air med samma lagringsstorlek.

Reboot: Tack för multiquote tutorialen ska använda den i fortsättningen.

Ursprungligen av JoelBurman:

Ah där ser man visste inte att fyran var såpass mkt sämre. Tycker det är konstigt att de behåller den i sortimentet när den i pris ligger så nära air med samma lagringsstorlek.

Billigt att fortsätta producera gamla grejer. Eller så finns ett stort lager nånstans.

Ursprungligen av keptang:

Billigt att fortsätta producera gamla grejer. Eller så finns ett stort lager nånstans.

Ja det är ju ännu ett bevis på apples lite konstiga prissättning på äldre versioner av sina produkter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-09 13:31

Jag har en 3'a och en air.
Så stor skillnad är det inte på 3,4 och air i prestanda.
3 och 4 är inte stor skillnad alls, air vill jag minnas sas vara runt dubbelt så snabbt som 4'an, men det märks inte särskilt mycket i praktiken (än iaf). Däremot är det rejäl skillnad på vikten, det märks tydligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-09 13:39

Bara det bästa till mamma så inhandla en iPad Air

1
Bevaka tråden